portál uživatelů
softwarů Autodesk

Navrhujeme drážku pro těsné pero

Strojírenství

Drážka pro pero patří k těm nejčastěji používaným konstrukčním prvkům, se kterými se ve strojírenské praxi setkáváme. Tvoří nejen základ konstrukčních řešení, ale je současně prostředkem pro real…

Navrhujeme drážku pro těsné pero

Drážka pro pero patří k těm nejčastěji používaným konstrukčním prvkům, se kterými se ve strojírenské praxi setkáváme. Tvoří nejen základ konstrukčních řešení, ale je současně prostředkem pro realizaci složitých sestav spojených s návrhem různých typů převodových soukolí, variátorů, diferenciálů, pohonů apod. Drážka pro těsné pero je konstrukční úlohou, na kterou každý technik narazí ve své praxi. Jedná se současně o konstrukční prvek, který díky poměrně složitému umístění na povrchu válcových ploch nepatří svým provedením k jednoduchým. Autodesk Inventor obsahuje hned několik řešení, tak tuto úlohu řešit, proto se na ně blíže podívejme.

  Konstrukce drážky v náboji pomocí náčrtu

Drážka pro těsné pero, obdobně jako další typy drážek například pro klíny, drážkované hřídele apod., je vytvářená standardně na dvou typech součástí. Jednodušší konstrukci má drážka vnitřní. Ta je nejčastěji konstruována jako průchozí, definovaná pomocí jednoduchého náčrtu vhodně umístěného na polotovaru příruby, případně pouzdra. Tento typ drážky netvoří v konstrukci prakticky žádné potíže, pokud je proveden s požadovanou přesností a plnou parametrizací.

  Konstrukce drážky na hřídeli pomocí náčrtu

Daleko složitější je tvorba uzavřené, případně částečně otevřené drážky na hřídeli. Jedná se o konstrukční prvek, u kterého je poměrně složitým postupem definována jeho pozice. Tvořící náčrt musí být umístěn do odpovídající polohy pomocí pracovní roviny standardně rovnoběžné s některou globální rovinou. Pracovní rovina nesoucí náčrt drážky je současně tangenciální k povrchu válcové plochy.

  Řízení polohy drážky pomocí řízené roviny

Komplikovanější situace nastává v případě, kdy je nutné drážky vůči sobě na hřídeli, například z důvodu vyvážení pootočit. Pak je nutné spojit hned dva méně standardní postupy využívané v Autodesk Inventoru. Jedná se konkrétně o aplikací řídícího náčrtu a řízené polohy pracovní roviny. Tento postup vychází z náčrtu, který je umístěn na čele hřídele, u kterého je v koncovém bodě na obvodu umístěna pracovní rovina. Pro Autodesk Inventor je tento postup poměrně charakteristický a svým způsobem ojedinělý. Změnou úhlu a následnou aktualizací lze pak poměrně snadno měnit pozici náčrtu a tím umístění drážky na obvodu hřídele.

  Polotovar drážky v obsahovém centru

Pokročilejší možností pro vytvoření drážky pro těsné pero je použití databáze předpřipravených konstrukčních prvků. Je standardně součástí obsahového centra a tvoří neodmyslitelnou část novějších verzí Autodesk Inventor. Použití těchto prvků je velmi intuitivní a flexibilní. Nespornou výhodou je také možnost publikace uživatelských konstrukčních prvků do databáze, která může být sdílena.

  Publikace uživatelské drážky do databáze

Jedinečnou součástí novějších verzí Autodesk Inventoru jsou nástroje funkčního navrhování pro efektivní konstrukci strojírenských uzlů. Také drážky pro pero nezůstávají opomenuty. Musí být ovšem vytvářeny společně s hřídelí pomocí generátoru hřídele. Jedním z konstrukčních prvků je mimo jiné drážka pro těsné pero, která společně se zápichy a vybráními tvoří ucelenou nabídku běžně používaných konstrukčních úprav hřídele.

  Řešení problému pomocí generátoru hřídele