Nastavení realistického světla v Revit Architecture 2009
Nastavení vlastností realistického světla Parametry pro nastavení realistického světla najdete v dialogu Vlastnosti typu (Type Properties). (obr. 1) Největší vliv na zobrazení světla ve scéně maj…
Nastavení vlastností realistického světla
Parametry pro nastavení realistického světla najdete v dialogu Vlastnosti typu (Type Properties). (obr. 1) Největší vliv na zobrazení světla ve scéně mají dvě skupiny parametrů Materiály a povrchové úpravy (Materials nad Finishes) (obr. 1-A) a Fotometrika (Photometrics) (obr. 1-B).
Materiály světla
V sekci Materiály a povrchové úpravy (Materials nad Finishes) (obr. 1-A) se nastavují materiály pro jednotlivé komponenty tělesa světla. Velmi důležitý je materiál vnitřní odrazové plochy (zrcadla) osvětlovacího tělesa, pokud je při konstrukci použit. Správně nastavený materiál s velkou odrazivostí podtrhne dojem reálného světla.
Fotometrika
V sekci Fotometrika (Photometrics) (obr. 1-B) se nastaví parametry světla velmi přesně určují účinky světla ve scéně, které ale se projeví až po vyrendrování scény.
Úhel náklonu (Tilt Angle) určuje směr světelného kužele měřený od vodorovné roviny. Pro světlo mířící svisle dolů nastavte úhel náklonu 90°. Tvar a částečně i směr kužele světla určuje fotometrická síť a proto by náklon světelného zdroje měl být spojen i s náklonem celého (korpusu) světla.
Po úpravě úhlu náklonu (135°) osvětluje světelný kužel více zeď než podlahu.
V řádku Soubor fotometrické sítě (Photometric web file) přiřadíte konkrétní soubor s příponou IES definující vlastnosti fotometrické sítě. Soubory IES poskytují renomovaní výrobce světel na svých webových stránkách volně ke stažení.
Faktor světelné ztráty (Light Loss Factor) definuje úbytek nebo zisk světla vlivem prostředí nebo vlastnostmi světelného tělesa. Hodnota v rozmezí od 0 do 1 určuje podíl negativních vlivů s tím související úbytek světla. Hodnota zadaná v rozmezí od 1 do 4 naopak označuje zisky vlivem prostředí a vlastností svítidla.
Hodnota faktoru světelné ztráty menší než jedna (0,5) způsobila potemnění scény.
Počáteční intenzita (Initial Intensity) určuje jas světelného zdroje bez vlivu jakýkoliv úbytků nebo zisků. Zvýšením intenzity dojde k projasnění scény. Pro zadání hodnoty intenzity si můžete vybrat z více jednotek (watt, lumen, candela apod.).
Jasnější osvětlení scény je způsobeno větší hodnotou počáteční intenzity.
Odstín Počáteční barvy (Initial Color) je závislý na použitém typu zdroje světla a s ním související teplotní barvě. Počáteční barva světla ovlivňuje barevnost celé scény i bez použití barevných stínítek nebo filtrů. Barva světla pocházející ze žárovky zbarví osvětlovaný prostor do žlutaa naopak bílé světlo ze zářivky barvu interiéru vůbec nevlivní. Hodnoty počáteční barvy lze zadat v kelvinech nebo si je možné vybrat z nabídky konkrétní typ světelného zdroje.
Pro světlo na obrázku byla zvoleno nízká teplotní barva (1800K) odpovídající osvětlení žárovkou.
Parametr Barevný filtr (Color Filter) zastupuje barvu stínítka světla podle, kterého bude zabarvena celá scéna. Výsledná barva zabarvení scény je součtem teplotní barvy zdroje světla a barvy filtru!
Kromě barvy filtru ovlivňuje výslednou barvu scény i teplotní barva zdroje.
Nastavení realistického světla obsahuje mnoho voleb, ale výsledem je nasvětlení scény světlem, které odpovídá skutečnosti.