Ateliér DUK s.r.o. – Projektování cyklostezek v AutoCAD Civil 3D
Ateliér DUK s.r.o. se zabývá projektováním dopravněurbanistických úloh od studie až po realizační dokumentaci. Veškerou dokumentaci zajišťují komplexně se všemi potřebnými profesemi včetně inženýrské …
Ateliér DUK s.r.o. se zabývá projektováním dopravněurbanistických úloh od studie až po realizační dokumentaci. Veškerou dokumentaci zajišťují komplexně se všemi potřebnými profesemi včetně inženýrské činnosti.
V dnešní době se v oblasti projektování komunikací čím dál více klade důraz na návrh komunikací pro cyklisty, kdy popularita a využití cyklostezek se neustále zvyšuje. Hlavním úkolem při navrhování takových staveb je především jejich vhodné začlenění do dopravních generelů a systémů jednotlivých měst s ohledem na bezpečnost a kvalitu cyklistické, pěší, ale i motoristické dopravy.
Výzva projektu
Před tím, než jsme si pořídili AutoCAD Civil 3D, jsme všechny projekty zpracovávali v aplikaci AutoCAD, což je výborný rýsovací nástroj, ale pro vykreslování objektů, které se opakují v celém projektu jen s menšími změnami, jako jsou např. charakteristické příčné řezy, není příliš vhodný. Objekty, jako je např. osa komunikací, jsme složitě konstruovali za použití jednoduchých entit aplikace AutoCADu, tedy oblouků a úseček. Podélný profil jsme museli ručně vynášet s ručním odměřováním vzdáleností a výšek ze zaměření. Všechny řezy jsme jeden za druhým překreslovali a editovali. Celou situaci je vždy potřeba nakonec doplnit o spoustu popisků týkající se kresby, ať už staničení, místa příčných řezů, informace o výškových a směrových obloucích či popis změny příčného sklonu a sklonovníky. Všechny tyto úkony jsou velice zdlouhavé a snadno se při nich udělá chyba. Navíc, dojde-li k jakékoliv změně v projektu, např. se změní vedení trasy, vše se musí ručně upravit, vymazat a nakreslit znovu.
AutoCAD Civil 3D jsme si vybrali především proto, že vytváří 3D dynamický model, kde veškeré vytvářené objekty jsou ve vzájemné vazbě. Dochází k velkému usnadnění práce, protože např. podélné profily a příčné řezy se generují automaticky i s popisky, kótami atd. I všechny další popisky týkající se vlastní kresby se generují automaticky a není potřeba nic ručně popisovat. Obrovskou výhodou systému je jeho dynamika, dojde-li k jakékoliv změně vedení trasy či nivelety nebo snad vzorového příčného řezu, vše se automaticky překreslí a nemusíme nic dohledávat a editovat.
Projekt cyklostezky v AutoCAD Civil 3D – podélný profil, příčné řezy a 3D model tělesa cyklostezky v jednom projektu
Výpočet kubatur – máme-li model hotov, jsme schopni počítat ihned kubatury, a to nejen pro zemní práce, ale i kubaturu jednotlivých konstrukcí či obrubníků
Zpracování projektu v AutoCAD Civil 3D
Nejdřív jsme si v AutoCAD Civil 3D vytvořili 3D model terénu ze zaměření od geodeta, který byl v podobě bodů s informací o výšce v textu a kdy povinné spojnice byly vyjádřeny graficky, ale jen ve 2D. Následně jsme navrhli směrové řešení. Výhodou AutoCAD Civil 3D je automatické generování oblouků, proto jsme zadávali pouze vrcholy tečnového polygonu. Dalším krokem bylo vygenerování podélného profilu stávajícím terénem, do kterého jsme si navrhli niveletu opět metodou tečnového polygonu. Následovalo sestavení vzorových příčných řezů a jejich aplikování na trasu a niveletu a vlastní vykreslení modelu cyklostezky. Posledním krokem bylo vykreslení příčných řezů v daných staničeních. Tyto řezy se vykreslí již se srovnávací rovinou i kótami, není tedy potřeba je dál editovat. Výsledky práce si je možné prohlédnout na přiložených obrázcích.
Popis pilotního projektu cyklostezky Modřany – most Závodu míru
Tato cyklostezka navazuje na část již zrealizované cyklotrasy, která vede z centra města Prahy podél Vltavy až na Zbraslav. Projekt je částí ze systému cyklostezek, které přispívají ke zkvalitnění jízdy cyklistů a jejich bezpečnosti při pohybu po hlavním městě. Projekt cyklostezky byl navržen dle ČSN 73 6001 Projektování místních komunikací sestává z technické zprávy, situace širších vztahů, koordinační a dopravní situace, podélného profilu, vzorových příčných řezů a charakteristických příčných řezů. Celkový rozsah stavby je 2039 m. Trasa je složena z přímých částí a oblouků o min. poloměru 30 m. Niveleta je navržena tečnami a zakružovacími oblouky s minimálním poloměrem oblouku 100 m. V celém úseku cyklostezky je jednostranný příčný sklon vozovky 2 %. Součástí projektu byla i koordinace s přilehlou železniční tratí ČD a s případnými záplavovými oblasti kolem řeky Vltavy.
Používání AutoCAD Civil 3D nám přineslo:
Návrh projektu cyklostezky o délce cca 2 km v rozsahu dokumentace pro DSP nám v aplikaci AutoCAD trval zhruba dva týdny. S využitím AutoCAD Civil 3D nám zpracování stejného projektu trvá tři dny. Stejný projekt tedy dokončíme o cca 300 % rychleji.
• Snížení doby strávené na projektu.
• Rychlé prověření velkého množství variant a nalezení optimálního řešení.
• Možnost ihned projekt prohlédnout ve 3D, a získat tak o něm reálnou představu.
Foto z realizace stavby
Dodavatel řešení
AB Studio spol. s r.o.
Jeremenkova 90a
140 00 Praha 4
www.abstudio.cz