Vodovodní data efektivně proplouvají pomocí Autodesk MapGuide
Ačkoli zdrojem tohoto problému nebylo přerušení dodávek vody – například díky netěsnostem potrubí nebo poklesům tlaku v potrubí – přesto byly důsledky tohoto problému na společnost podobné…
Ačkoli zdrojem tohoto problému nebylo přerušení dodávek vody – například díky netěsnostem potrubí nebo poklesům tlaku v potrubí – přesto byly důsledky tohoto problému na společnost podobné. Dlouhodobým problémem společnosti, který se táhl již 15 let, byla neschopnost jednoduše spravovat a sdílet přesná, životně důležitá, data. A na rozdíl od prasklého potrubí se špatný tok dat uvnitř firmy mnohem hůře napravuje.
Vytvoření dat jednotlivých potrubí byl úkol pro Andyho Datlena, správce prostorových informací v EBMUD. V době svého příchodu do EBMUD byl překvapen absencí informačního systému a informačních technologií neboť všechny výkresy se pořizovaly ručně a byly poté uchovávány ve více než 200 sadách map v několika stovkách knih.
„Mapy vodovodní rozvodné sítě, které podrobně zobrazují naše zařízení, potrubí, ventily nebo hydranty, jsou naším hlavním zdrojem dat a ještě nedávno byly všechny pouze v papírové formě,“ říká Datlen. „V mnoha případech jsme vzhledem k rychlé výstavbě v určité lokalitě neměli k dispozici žádnou mapu. Přestože jsme měli obrovské stohy mapových sad, které bylo nutné stále udržovat v aktuálním stavu. Vzhledem k tomu, že celkový počet zaměstnanců EBMUD je 2000, tak připadala jedna mapová sada na 10 pracovníků, což velice stěžovalo sdílení těchto podkladů. Obrovským úkolem byla také vždy samotná aktualizace všech 200 mapových sad.“
Mapa rozvodné sítě EBMUD
Úkolem Datlena se stalo nalezení vhodné alternativy ke stávajícímu postupu. S pracovním postupem hodným plastického chirurga se Datlen pustil do postupného odstraňování přebytečných analogových metod – papírových map, pracovních postupů, referenčních dokumentů – a jejich nahrazování řešeními z oblasti geografických informačních systémů. Nový geografický informační systém vytvořil automatizované prostředí pro snadnou aktualizaci a správu přesných map a výkresových informací. A díky použití webově založeného řešení Autodesk MapGuide mohl Datlen zpřístupnit všechny mapové informace pro každý počítač připojený k síti Internet.
O sedmnáct let později již nemusí Datlen řešit pouze problémy s pracovními toky v EBMUD, přesto ale dále pomáhá v budování jednoho z nejunikátnějších a nejúspěšnějších integrovaných informačních systémů v oblasti veřejných služeb. V současné době poskytuje geografický informační systém pracovníkům EBMUD bezešvý náhled na jejich pracovní oblast, umožňuje jim lépe sestavit a načasovat pracovní úkoly, dohlížet na požadavky zákazníků ohledně kvality vody, spravovat podklady pro denní úkoly terénních pracovníků, monitorovat potrubní síť, vykonávat pravidelnou kontrolu kvality a napravovat chyby v dokumentech pro účetní systém. Systém také vytváří most pro přenos dat mezi jednotlivými součástmi společnosti EBMUD.
Pryč s nánosy papíru
Během více než 80let fungování společnosti se portfolio služeb EBMUD postupně rozrostlo z poskytování dodávek vody po kompletní vodohospodářskou činnost a zákaznická základna se rozrostla na více než 1 milion zákazníků. Dnes systém dodávek vody pokrývá oblast přes 325 čtverečných mil a okolí sanfranciského zálivu, zahrnující všechna velká města v oblasti, včetně Berkeley a Oaklendu. EBMUD také dodává vodu a poskytuje kanalizační služby pro část okrsků Alameda a Contra Costa na východní části zálivu. Kanalizační systémy slouží více než 640 000 zákazníků na rozloze 83 čtverečných mil na pobřeží zálivu, mezi městy Richmond na severu a Leandro na jihu.
Expanze a diverzifikace služeb společnosti EBMUD je také dobře patrná na postupném hromadění a narůstání papírových map a nákresů, různých tabulek a číselníků, plánů výstavby, záznamů o údržbě, nákresů sítě nebo informací o nových napojeních sítě. Tyto dokumenty byly používány pro zaznamenávání a monitorování všech denních operací v EBMUD. Celé území pokrývalo 1300 map rozvodů vody, z nichž každá zahrnovala obdélníkovou plochu o rozměrech 2000 na 3000 stop. Ačkoliv mapy obsahovaly významný náhled nad detailními informaci o dodávkách vody, tak jejich praktická využitelnost pro obchodní potřeby byla naprosto mizivá. „Nejen vzhledem k obtížnému přístupu k těmto mapovým podkladům, ale také proto, že část z nich již byla dávno zastaralá a neaktuální,“ vysvětluje Datlen. „Bylo nám jasné, že podstupovat každodenní tvrdý s boj s mapami musí jednou skončit, a že nahrazení papírových dat aktualizovaným a přesným geografickým informačním systémem bude obrovským přínosem pro naši práci.“
Vodotěsné řešení
Datlen počkal na vhodný okamžik a poté soustředil veškeré úsilí na plný přechod tvorby map do prostředí geografického informačního systému. Starší digitální mapové podklady použil Datlen jako datový základ pro nový systém, který tvořila databáze Oracle a produkty ESRI ArcInfo a ArcView pro správu a údržbu mapových dat. O rok později byl implementován webový systém ESRI ArcIMS pro intranetový přístup k datům. Zkušenost s tímto systémem byla nakonec krátká, neboť byl velice nestabilní, neposkytoval jednoduché a intuitivní rozhraní a byl využíván pouze 25 zaměstnanci.
O další rok později bylo v rámci firemního intranetu nasazeno řešení Autodesk MapGuide, které již umožňovalo uživatelům vytvářet, publikovat, prohlížet a distribuovat mapy a jiný mapově založený obsah v rámci intranetu či Internetu. „Autodesk MapGuide skvěle vyhověl našim požadavkům,“ říká Datlen. „Díky mnohem více intuitivními uživatelskému rozhraní a vyšší stabilitě, kterou jsme již potřebovali. Tento program nám poskytl snadnou integraci mnoha různých datových zdrojů, umožnil mapovému oddělení i jiným částem společnosti dále používat při práci jejich vlastní nativní formáty souborů.“
Denní hlášení EBMUD
Po úspěšné implementaci vytvořila Datlenova skupina první intranetovou GIS aplikaci a v současné době se plně používá osm dalších aplikací pro specifické potřeby při distribuci vody, jako je výměny potrubí nebo informace o tlakových zónách. Více než 150 zaměstnanců používá každý den geografický informační systém pro plnění svých pracovních úkolů.
Potrubní data
Prvotní intranetová aplikace byl geografický informační systém pro správu servisní zóny distribučního místa vody, která byla vyvinuta jako vhodnější a praktičtější alternativa k papírovým mapám. Hlavní náplní je úplný pohled na všechna firemní vodovodně-infrastrukturní data a okolní související zařízení spolu s grafickým pohledem na do té doby pouze tabelární seznamy atributů. Díky této geoinformační aplikaci mohou uživatelé vidět všechny potrubí, ventily, kohouty, hydranty či zákaznické účty společně s přímým přístupem k dalším datovým vrstvám, jako jsou hlavní zařízení, uliční sítě, občanská vybavenost (nemocnice či školy), vrstevnice nebo půdní rozbory. Geografický informační systém také poskytuje informace o povodí důležité pro zásoby vod nebo o protipožárních šachtách. V těchto geografických datech je možné vyhledávat podle mnoha různých parametrů a úrovní, například dle měst, ulic, čísel map, křižovatek, kilometráže, servisních kódů, identifikátorů hydrantů, tlakových zón nebo x,y souřadnic. Výběrem libovolného prvku v mapě získá uživatel z Oracle databáze a díky ColdFusion reportu okamžitě všechny atributové informace souvisejícís tímto prvkem.
„Schopnost zobrazovat data přímo v mapě je mnohem více efektivní cesta k získání informace než prohlížení tabulek či reportů,“ říká Datlen. „Zobrazením geoprostorových vztahů v našich datech můžeme synchronizovat naše obchodní procesy a zvýšit efektivitu.“
„Nový on-line systém nám výrazně pomáhá při přípravě denních úkolů pro správce našich technických zařízení, kdy je přehledně vidět, jaké úkoly čekají na opravy, na čem se již pracuje a co bylo provedeno. V závislosti na systému sestaví operátor plány všech dosud nevyřešených oprav či požadavků, zjistí, kteří terénní pracovníci jsou nejblíže dané lokalitě a dle toho rozdělí úkoly. Tento proces se tak výrazně zjednodušil a zrychlil. Zlepšila se také přesnost prováděných prací, odstranily se chyby plynoucí z nepřesností papírových map a v případě problému či dotazu je operátor schopen přesně lokalizovat aktuální pracovní oblasti a případné výkopy či uzavírky způsobené pracovníky EBMUD.“
„Před nasazením našeho geoinformačního systému jsme neměli představu, kde všude jsou výkopy a zda jsou vůbec vytvořeny našimi pracovníky,“ dodává Datlen. „Díky využití geografického informačního systému a s přesným systémem pro zaměření chodníků či výkopů jsme schopni redukovat nevynucené opravy ulic na minimum. Problémy se zaměřením jsou díky aktivnímu systému minulostí, případné překážky jsou ihned viditelné na mapě a lze se jim tak úspěšně vyhnout či je předpokládat a počítat s nimi. Všechny otevřené operace vidí operátor v systému Autodesk MapGuide různě barevně rozlišeny dle doby trvání a kde je jaká zakázka přesně lokalizována. Díky datům uliční sítě lze také přesně plánovat přejezdy mezi jednotlivými lokalitami, hledat nejoptimálnější trasu v závislosti na různých omezeních (jednosměrky a pod.) a díky tomu efektivněji hospodařit s časem terénních pracovníků. Pro rychlé přehledy jsou zobrazeny parametry aktuálních zakázek také formou grafu a tabulek.“
Datové toky
Během práce v terénu zaznamenávají pracovníci úseku údržby měřících zařízení všechny údaje o svých aktivitách do papírových poznámek, které poté po návratu ukládají přímo do geografického informačního systému. Terénní pracovníci z oddělení údržby potrubních systémů využívají bezdrátové připojení k zaznamenávání údajů do informačního systému přímo z terénu. V současné době se připravuje podobná aplikace i pro oddělení údržby měřících zařízení.
Zaměstnanci mohou také monitorovat a spouštět analýzy na nejdůležitější součásti EBMUD – samotné rozvodné síti – pomocí webově založeného programu na správu potrubní sítě. EBMUD provádí výměnu 15 mil vedení každý rok, což je velice drahý proces, protože samotné úpravě a instalaci v terénu musí předcházet zdlouhavá příprava všech podkladů. Speciální aplikace zaznamenává informace o hlavních přerušeních vedení automaticky do geografického informačního systému, kde pak lze sledovat úplná historie všech vazeb každého potrubního vedení. Díky dobře vedenému archivu je pak možné prostudovat technické parametry každého úseku vedení (stáří, průměr, materiál a pod.), rychle identifikovat vhodný materiál pro výměnu a připravit plán prací.
Vodní nádrž
Další přírůstkem do rodiny aplikací nad řešením Autodek MapGuide bude systém pro uzavírání jednotlivých částí vodovodní sítě v případě výjimečných stavů. Autodesk MapGuide dokáže stejně dobře propojit infrastrukturní distribuční data s účetními systémy stejně dobře jako s daty tlakových zón. Aplikace dokáže automaticky identifikovat zákazníky zařazené do chybné tlakové zóny. Například zákazník žijící na vysokém kopci by měl platit přirážku za nutnost použít větší tlak či silnější pumpu pro distribuci vody. Tato aplikace dokáže zvýraznit nesrovnalosti v účetních kódech, které poté můžou pracovníci obchodního oddělení v totožném systému upravit na správné hodnoty.
Záplava nových funkcí
Geoinformační aplikace a nástroje jsou opravdu základní páteří firmy pro zlepšování obchodních postupů a aktivit. Ještě se uvidí, kolik nových aplikací bude vytvořeno, ale jedno je jisté. Stejně jako EBMUD spoléhá na stabilní přívod vody do jeho vodovodních sítí, tak intranetová aplikace na bázi Autodesk MapGuide umožňuje vytvářet přesné, efektivní a stabilní datové toky dle stále se měnících požadavků na obchodní činnost.