portál uživatelů
softwarů Autodesk

Použití sady kódů v AutoCAD Civil 3D

Strojírenství

Výhodou práce se sadou kódů je to, že můžete mít ve vašem výkrese připraveno několik druhů sad kódů a tím ovlivnit různé zobrazení jednotlivých entit. Na následujícím obrázku vidíte srovnání stejných …

Použití sady kódů v AutoCAD Civil 3D

Výhodou práce se sadou kódů je to, že můžete mít ve vašem výkrese připraveno několik druhů sad kódů a tím ovlivnit různé zobrazení jednotlivých entit. Na následujícím obrázku vidíte srovnání stejných příčných řezů, které jsou ale vykresleny pomocí různé sady kódů, stejně tak i srovnání situací:

Kódy se specifikují pro tři prvky:

·Bod. Definují základní strukturu podsestavy.

·Spojnice. Linky představující spojení bodů.

  •   Tvar. Uzavřená plocha definovaná linkami jako hranicemi těchto ploch, která reprezentuje případné materiály používané v modelu koridoru (jako např. asfalt, štěrk, atd.).

Na předchozím obrázku je znázorněno schéma vybrané podsestavy. Všechny prvky s příznakem P představují body (points), prvky s příznakem L prezentují spojnice (links) a S1 reprezentuje tvar (shape).

Aby se body, spojnice a tvary zobrazovaly v koridoru, příčných řezech a ve vzorové šabloně koridoru požadovaným způsobem, je třeba jim přiřadit styl zobrazení. Aby bylo možné definovat kterému bodu, spojnici či tvaru se má přiřadit požadovaný styl, je třeba jim přiřadit kódy. Kódy lze v jistém smyslu chápat jako názvy prvků podsestavy. Vzhledem k tomu, že se ve výkresu může nacházet celá řada bodů, spojnic a tvarů, je využití kódů velmi užitečné a pro přiřazení stylů zobrazení nezbytné. Jeden prvek může mít více kódů, což je praktické např. při vytváření povrchů z koridoru (prvky, z nichž se vytváří povrch z koridoru se přiřazují podle jejich kódu).

Pro přiřazení stylu zobrazení danému kódu pro body, spojnice a tvary slouží Styly sad kódů. Ty se nachází v Prospektoru v kartě Nastavení v položce Obecné – Víceúčelové styly – Styly sad kódů.

V české šabloně výkresu (dwt) se již nachází několik sad kódů pro koridory, příčné řezy a vzorovou šablonu koridoru. Sady kódů si lze vytvářet nové dle vlastních požadavků, případně je lze kopírovat a upravovat. Vlastní styly sad kódů lze uložit také do šablony výkresu. Styly sad kódů lze mít zvlášť pro koridory, příčné řezy a vzorové šablony koridoru, ovšem lze také mít jeden styl sady kódů pro koridor, příčný řez a vzorovou šablonu koridoru.

Doporučení:

 

Následující nastavení berte jako doporučení možného vhodného nastavení při práci v Civil 3D, používáte-li českou šablonu z Country kitu.

Pro vykreslení vzorové šablony – sada kódů Podrobná silnice CZ – šrafovaná – pro šablonu

Pro vykreslení koridoru – sada kódů Koridor – Pouze hrany.

Pro vykreslení příčných řezů do modelu – sada kódů Podrobná silnice CZ – Kryt&Pláň nebo Podrobná silnice CZ – šrafovaná

Pro vykreslení příčných řezů jako tiskových řezů – TISK Podrobná silnice CZ – Kryt&Pláň nebo TISK Podrobná silnice CZ – šrafovaná

Při otevření některého stylu sady kódů lze vidět jaké mají jednotlivé body, spojnice a tvary přiřazeny styly. Nyní si rozebereme možnosti nabízející jednotlivé prvky.

1, Spojnice

Nastavení spojnic řešíme především pro zobrazení vzorové šablony a v příčných řezech. Podíváme-li se do vybrané sady kódů, jak vypadá nastavení pro spojnice, můžeme získat např. tento obrázek:

Nyní si popíšeme, co znamenají a umožňují jednotlivé sloupce.

Název – určuje název spojnice; tento název je možné upravit. Název se využívá především při tvorbě modelů terénů z koridoru, kdy chci sledovat určitou vrstvu, např. pláň.

Popis – je bližší definice spojnice umožňující její snazší pochopení.

Styl – tak jako jinde v Civilu, i těmto spojnicím je možné přiřadit množství stylů; když kliknete do tohoto políčka, nabídne se vám množství různých stylů. U každého je možné definovat např. barvu.

Styl popisků – toto nastavení umožní nastavit, jak se mají jednotlivé spojnice popsat v příčných řezech; zde docílíte toho, že se vám budou automaticky kótovat šířky spojnic, vypisovat jejich sklony, atd.

Rendrovaný materiál – zde je možné přiřadit typ materiálů, kterým se daná spojnice zobrazí v 3D pohledu. Přiřadíte li např. spojnici kryt materiál asfalt, tak v 3D pohledu budou všechny prvky odpovídající krytu zobrazeny automaticky asfaltem.

Styl výplně plochy materiálů – toto nastavení umožní definovat, jak budou vybarveny plochy v situaci, viz úvodní obrázek tohoto článku. Například chcete, aby všechny chodníky byly v situaci vyšrafovány žlutou barvou. Pak zde zvolím vhodný styl a dojde k automatickému zobrazení chodníků požadovaným šrafou.

Styl návrhové linie – u spojnic se nenastavuje.

Body

Nastavení bodů je vhodné upravit pro zobrazení ve vzorové šabloně, protože k bodům připojujeme podsestavy. Kromě toho je nutné nastavit i styl zobrazení ve vykreslení příčných řezů, kde je možné i nastavit, zda se u bodů má znázornit např. výška. Navíc je vhodné upravit nastavení bodů i pro vykreslování do situace, jelikož spojením bodů vznikají podélné návrhové linie koridoru, jako např. hrana vozovky.

Podíváme-li se do vybrané sady kódů, jak vypadá nastavení pro body, můžeme získat např. tento obrázek:

Nyní si popíšeme, co znamenají a umožňují jednotlivé sloupce.

Název – určuje název bodu; tento název je možné upravit. Název se využívá především při tvorbě návrhových linií z koridoru či bodů z koridoru, kdy chci hrany využít dál v projektu či například z nich získat výpisy.

Popis – je bližší definice bodu umožňující její snazší pochopení.

Styl – shodné se stylem spojnic.

Styl popisků – toto nastavení umožní nastavit, jak se mají jednotlivé body popsat v příčných řezech; zde docílíte toho, že se vám u bodů budou vynášet výšky či se znázorní hrana dotčeného pozemku s údajem o vzdálenosti k ose, atd.

Rendrovaný materiál – u bodů se nenastavuje.

Styl výplně plochy materiálů – u bodů se nenastavuje.

Styl návrhové linie – toto nastavení umožní ovlivnit zobrazení podélných návrhových linií koridoru. Tímto nastavením určíte, které hrany se mají znázornit v situaci koridoru, i při jeho 3D zobrazení.

Tvary

Nastavení tvarů upravujeme hlavně tehdy, chceme-li barevně odlišit jednotlivé konstrukční vrstvy v příčných řezech, a to i např. výkopy a násypy, kde kromě barvy je možné nastavit i typ šrafy. V konečném důsledku je poté možné si nechat automaticky počítat kubatury právě pro jednotlivé tvary. Civil vám tak např. automaticky spočítá objem obrusné vrstvy u vozovky, pokud je tomuto tvaru přiřazen požadovaný kód.

Podíváme-li se do vybrané sady kódů, jak vypadá nastavení pro body, můžeme získat např. tento obrázek:

Název – určuje název tvaru; tento název je možné upravit. Název se využívá především při výpočtu kubatur.

Popis – je bližší definice bodu umožňující její snazší pochopení.

Styl – shodné se stylem spojnic.

Styl popisků – toto nastavení umožní nastavit, jak se mají jednotlivé tvary popsat v příčných řezech, například si můžete znázornit plochy jednotlivých tvarů.

Rendrovaný materiál – u tvarů se nenastavuje.

Styl výplně plochy materiálů – u tvarů se nenastavuje.

Styl návrhové linie – u tvarů se nenastavuje.

Věřím, že tento článek poodhalil trochu tajemna, které panuje kolem kódů a jejich využití v AutoCAD Civil 3D. Rozhodně každému doporučuji absolvovat konzultaci s některým z autorizovaných partnerů nad touto problematikou. Pochopení kódů vám usnadní mnoho práce a budete schopni ze Civilu získávat zajímavé výsledky a především rychle a efektivně.