Týmové projekty studentů – první zkušenosti
Projekt byl věnován konstrukci podvozku RC automobilu, který měl být realizován na základě poměrně rozsáhlých vstupních specifikací (motor, baterie, regulátor, rozvor apod). Tento projekt je souhrnným…
Projekt byl věnován konstrukci podvozku RC automobilu, který měl být realizován na základě poměrně rozsáhlých vstupních specifikací (motor, baterie, regulátor, rozvor apod). Tento projekt je souhrnným, směřovaným na problematiku koncepčních návrhů řešených pomocí funkčního navrhování v Autodesk Inventoru 2008. Studenti pracovali na svém návrhu každý v pětičlenném týmu, který měl svého vedoucího pracovní skupiny. Řešení všech konstrukčních uzlů tedy muselo být poměrně detailně koordinováno a výraznou úlohu hrála především metodika a správné stanovení postupu realizace projektu.
Vlastní organizace práce je zřejmě největším úskalím řešení studentských projektů. Ne vždy jsou využity zrovna optimální postupy, které jsou v praxi často řadu let propracovávány. Na začátku projektu bylo tedy nutné vysvětlit alespoň základní metodiku. Velký důraz je nutné při tom dát především správnému realizaci úvodní koncepce, omezujícím parametrům montážních míst, časovému průběhu apod. Tyto aspekty zásadně chybí u tradičních realizací, kdy každou úlohu řeší každý ze studentů individuálně. Bohužel právě tyto aspekty jsou v praxi často stěžejní.
Základní konstrukce řízení přední nápravy automobilu
Spolupráce, kooperace, globalizace, to jsou slova, která se v posledních letech skloňují v průmyslu stále častěji. Právě v řešení těchto oblastí hledají firmy a podniky své strategické partnery po celém světě. Jistým „technickým esperantem“ jsou jim pak dodržované standardy a normy.
Výhodou Autodesk Inventoru je výrazná možnost provázání jednotlivých záměrů a realizací součástí pomocí funkčního navrhování. Tyto postupy jsou rychlé a intuitivní, vyžadují ovšem pečlivé zadání vstupních parametrů. Použití především generátorů součástí je odlišné od tradičních postupů modelování, kdy stavíme model krok za krokem. CAE nástroje jsou komplexnější a provázanější. Vytváří buď finální modely, nebo jejich stěžejní polotovary, které musí být dalším modelováním dokončeny. Velkou výhodou těchto nástrojů je provázanost technických výpočtů a modelování, což je v praxi významnou akcelerační složkou.
Funkčními postupy navržená zadní náprava s pohonem
Výrazný podíl složitých sestav ve strojírenství s efektivní aplikací nakupovaných dílů a minimalizací vlastní výroby tvarově náročných součástí určuje v současné době trend ve vývoji nových výrobků. Právě v této oblasti je nutné uvažovat nejen se specifickými požadavky na zvolený CAD/CAE systém, ale s minimalizací času nutného pro zaškolení. Z pohledu vstupních znalostí již za sebou mají realizátoři projektu úvodní školení 2D a 3D navrhování v produktech společnosti Autodesk. Důležitou složkou řešení je samozřejmě také znalost teoretického řešení jednotlivých konstrukčních uzlů.
Detail zadního náhonu kardany a tlumičů
Nasazení nových technologií v masovém měřítku a převratné změny myšlení proti zaběhlým tradicím samozřejmě vyžadují nejen propracovanou metodiku. Při vývoji Inventoru sledoval Autodesk cíl osvobodit strojírenské konstruktéry a umožnit jim snadný přechod na 3D modelování jako základní nástroj pro jejich práci. I v našem projektu se tyto myšlenky ukazují jako správné.
Finální návrh podvozku RC automobilu
Problém nasazení a integrace 3D modelování do vlastního procesu a činnosti firmy je spojen s celou řadou úskalí. To platí bohužel v daleko větší míře také pro školství. Rozhodující slovo v této věci hrají ovšem i technické možnosti škol a v neposlední řadě výkon hardware. Proto si můžeme jen přát růst systematického nasazení ICT do výuky na školách a tím posílení možnosti řešit projekty v součinnosti s posledními zkušenostmi z praxe. Zájem studentů je obrovský, škola by se mu měla přizpůsobit. Chce to odvahu vyučujících pustit se do nových řešení, ale bohužel častěji především pokrokové myšlení managementu škol ve snaze učit aktuálně a moderně.
Závěrem bych rád poděkoval touto cestou studentům 4.A z VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou za výborně odvedenou práci.