portál uživatelů
softwarů Autodesk

Vytváříme dezén pneumatiky

Strojírenství

Tvorba složitých objektů vyžaduje často od uživatele strategii a postup. Pro dnešní článek jsem zvolil jednu s úloh, na kterou můžete narazit v oblasti modelování rotačních součástí s p…

Vytváříme dezén pneumatiky

Tvorba složitých objektů vyžaduje často od uživatele strategii a postup. Pro dnešní článek jsem zvolil jednu s úloh, na kterou můžete narazit v oblasti modelování rotačních součástí s povrchovými drážkami. Jedná se konkrétně o model dezénu pro pneumatiku vytvářenou vulkanizací do formy. Je určena pro rc model automobilu, popsaný v dřívějších článcích na Autodesk Clubu. Konstrukce dezénu je typickou úlohou, která vyžaduje poměrně detailní přípravu náčrtů a jejich následné správné zpracování.

Definice náčrtů pomocí spline křivek

Základem modelu je vlastní rotační polotovar pneumatiky nad jehož profilem je vytvořena pracovní rovina. V této rovině je následně zkonstruován základní definiční náčrt geometrie dezénu. Je konstruován pomocí částečně parametrizovaných spline křivek. Plná parametrizace by byla nejen složitá, ale ve finále také nepřehledná. Jsou nadefinovány proto pouze některé charakteristické body náčrtu.

Vysunutí profilu od do

Dalším krokem je vytvoření vlastní jedné sady drážek. Zde můžeme využít dvou postupů. První, je jednodušší, nezaručuje ovšem stejnou hloubku drážky po průběhu profilu. Je ovšem pro prvotní náhled velmi snadný a nedá tolik práce. Náčrty jsou prostě vysunuty s odečtením do požadované hloubky.

Pro vytvoření přesného modelu dezénu musíme ovšem využít jiného postupu. Ten zaručí konstantní hloubku drážky bez ohledu na její pozici. Vlastní postup je již samozřejmě výrazně pracnější. Na následujícím obrázku můžete ilustrativně vidět základní transformaci tvaru křivky u dna drážky.

Ilustrativní řešení problému konstantní hloubky profilu dezénu

Pokud chceme tuto geometrii zaručit u dezénu pneumatiky je nejjednodušší vytvořit v prvním kroku povrch dezénu o tvaru trubky s tloušťkou stěny odpovídající vlastní hloubce dezénu pneumatiky. Tuto trubku následně „prostřelíme“ vysunutým profilem a tím vznikne drážka procházející skrz. Následně zaslepíme tuto trubku například novým vysunutím odpovídajícím vnitřnímu (malému) průměru drážky.

Pole drážek

Finálním krokem tvorby dezénu pneumatiky je vytvoření pole, případně jeho zrcadlení na úrovni konstrukčních prvku. S těmito operacemi nikdy příliš nepospíchejte. Je samozřejmě snadnější zrcadlit vytvářet pole a zrcadlení z kompletně hotové jediné drážky, než pracně vytvářet například zaoblení u všech vytvořených prvků samostatně.

Finální sestava kola