Pracujeme s pružinami v Autodesk Inventoru
Metody funkčního navrhování si mezi uživateli získávají bezesporu svou oblibu. Veškeré funkčnosti integrované v aplikaci umožňují řešitelům projektu jejich urychlené zpracování a snadnější řešení…
Metody funkčního navrhování si mezi uživateli získávají bezesporu svou oblibu. Veškeré funkčnosti integrované v aplikaci umožňují řešitelům projektu jejich urychlené zpracování a snadnější řešení rutinních úloh. Veškeré postupy jsou integrovány ve velmi intuitivní podobě dialogových panelů přímo v aplikaci a tvoří základ CAE řešení.
Ve svých nových verzích jde tedy Inventor za hranice běžného geometrického modelování a přináší nástroje pro přímé strojírenské navrhování výrobku nebo jeho částí. Konstruktéři již nemusí hledat výpočty typizovaných strojírenských úloh v příručkách, ty již mohou zůstat odloženy v zásuvkách – požadované informace jsou součástí strojírenského návrhového systému.
Jednou z často využívaných součástí jsou v sekci designérských návrhů pružiny. Jedná se o velmi pěkně zpracovaný generátor, který výrazně usnadní práci hned s několika typy těchto často využívaných strojních součástí. Řešení je podáno jako komplexní CAE nástroj, to znamená nastroj, který umožňuje vytvářet součást na základě předem připravených výpočtů.
Generátor tlačných pružin
Finální model pružiny je vytvářen poměrně složitým algoritmem. Dokáže vytvořit nejen vlastní funkční část pružiny, ale také při běžném modelování její nejsložitější části, to znamená počáteční a koncové zabroušené závity, případně zakončení s oky. Vzhled a provedení pružiny je tak prakticky identické se skutečnou součástí.
Autodesk Inventor obsahuje pravidla a vzorce pro přímý výběr a výpočet prvků návrhů a automatické generování odpovídajících funkcí a komponent. Inventor provádí automaticky všechny výpočty, které by se jinak pracně prováděly na papírech po celém pracovním stole. Požadované strojní součásti nebo uzly jsou následně začleněny do modelu.
Podsestava tlumiče obsahující generovanou pružinu
Generování pružin provádíme zásadně na úrovni sestav obdobně jak je tomu v případě normalizovaných součástí. Jednotlivé konstrukční prvky jsou vytvářeny pomocí standardních funkcí Autodesk Inventoru. Díky tomu lze pružinu prakticky libovolně modifikovat. Osobně tento postup ale příliš nedoporučuji. Více než cílená modifikace již vytvořené pružiny je snadnější a přesnější pružinu prostě vygenerovat znovu.
Pružina se umísťuje do sestavy pomocí vazebních rovin. Na jejím tvaru jinak budete poměrně obtížně hledat záchytné vazby pro její umístění. Doporučuji proto předem vytvořit na pružině soustavu souřadných rovin, které následně využijeme pro její zařazení do sestavy.
Finální tlumič v sestavě
Při tvorbě pružiny je nutné mít nastavenu vždy správnou složku projektu, případně úložiště v Autodesk Vault. Veškeré součásti design akcelerátoru jsou totiž vytvářeny jinak primárně v uživatelském profilu a přenos dat projektu umístěného v jiné složce by nebyl úplný. Typickým problémem je ztráta normalizovaných součástí při přenosu. Je tedy nutné precizně projekt zkonfigurovat.
Výpočet mechanických vlastností