Autodesk Topobase a efektivní správa katastrálních dat v Budapešti – 1. díl
Katastrální úřad v Budapešti je přímo zodpovědný za správu a údržbu veškeré katastrální informace, mezi které patří listiny, mapové podklady či informace o vlastnících a hraje tak velmi významnou…
Katastrální úřad v Budapešti je přímo zodpovědný za správu a údržbu veškeré katastrální informace, mezi které patří listiny, mapové podklady či informace o vlastnících a hraje tak velmi významnou roli v ekonomickém životě jednoho z nejhezčích a největších evropských měst. Obyvatelé města a v Budapešti působící firmy a společnosti spoléhají na místní katastrální úřad, že uchovává přesné a aktuální informace o pozemcích a budovách a poskytuje k těmto popisným i mapovým informacím v případě potřeby rychlý přístup.
Katastrální úřad tuto misi zvládá opravdu velmi dobře. Vše závisí na právní a finanční databázi, ve které jsou bezpečně uloženy informace o vlastnictví a parcelách samotných. Pro údržbu prostorových informací, kterými jsou katastrální mapy, využívali v Budapešti sofistikovanou katastrální mapovou technologii, kterou udržovali a vytvářeli katastrální mapy od roku 1996. Když ale tato technologie zastarala, přešel katastrální úřad na následnické řešení.
Platforma Autodesk® Topobase™ proto nyní funguje jako nový systém správy katastrálních dat a map. Spuštění celého systému, který již pomáhá celé organizaci efektivněji a levněji řešit potřebné úlohy bylo výrazně rychlejší a také méně finančně náročné než v případě starší technologie.
Charakteristika budapešťského katastrální úřadu
Budapešťský katastrální úřad spravuje oficiální katastrální mapu města Budapešť a stará se také o veškeré vlastnické informace a registry, které s touto mapou úzce souvisí. Vzhledem k tomu, že je budapešťský katastrální úřad součástí jednotného maďarského katastrálního registru, je plně zodpovědný za zajištění precizní údržby všech informací. Když například dojde ke změně parcely, je třeba také zajistit, aby byla správně asociována s jejím právoplatným majitelem. Veškeré změny je pak nutné přesně promítnout do oficiálních map a popisných informací. Spravované katastrální mapy také obsahují informace o názvech ulic a označení budov stejně jako hlavní prvky infrastruktury (=inženýrských sítí).
Když občané potřebují mapy nebo kopii výpisu z katastru nemovitostí, musí navštívit jednu ze dvou kanceláří budapešťského katastrálního úřadu a tam si vyžádat informaci, kterou potřebují. Katastrální data navíc od katastrálního úřadu nakupují místní správci inženýrských sítí a také městské úřady jednotlivých čtvrtí, které tato důležitá data začleňují do svých mapových děl jako podklad pro přesnější práci. Díky této službě tak mají k dispozici precizní informace o parcelách a nemusejí je získávat složitě sami vlastním mapováním. Podobně je tomu i u dalších firem jako jsou developerské společnosti nebo projekční kanceláře, které data nakupují a začleňují je do řešených projektů.
Stále aktuální a přesné mapy – jak na to?
V Budapešti samotné žijí asi dva milióny obyvatel. Celé město se rozléhá na ploše 52 tisíc hektarů a je proto rozděleno na 23 administrativních celků. V mapě města je registrováno přes 230 tisíc samostatných parcel. Agenda katastrálních dat a map navíc obsahuje více než 750 tisíc typů různých vlastností jako jsou například komdominia, pro které katastrální úřad v Budapešti musí uchovávat data a platné právní podklady.
Oficiální katastrální mapa města je vedena v velmi detailním měřítku 1 : 1000 a samotný katastrální úřad má jako hlavní prioritu její vysokou přesnost. Nicméně velkou výzvu také představuje dodržení neustálé aktuálnosti tak velkého objemu důležitých dat.
Správní rozdělení maďarského hlavního města
Jestliže se změny při prodeji či výměnách v rámci katastru dotknou i parcel, je úkolem úředně oprávněných geodetů, aby nově zaměřené informace předali v digitální podobě do kanceláře katastrálního úřadu. Jestliže například dojde k rozdělení parcely na dvě části, geodetický pracovník je potvrdí a upřesní nové specifikace pro vlastnictví. Geodetické oddělení Katastrálního úřadu poté připraví nová data do systému, který spravuje oficiální katastrální mapu. Podobný proces je použit také například v případě, že budapešťský odbor veřejných prací a služeb plánuje a poté provádí změny v městské infrastruktuře.
Efektivita na prvním místě
Původně byl Budapešťský katastrální úřad, podobně jako dalších 120 katastrálních kanceláří v Maďarsku, podporován maďarskou vládou prostřednictvím taxativních příspěvků. Jako součást plošné snahy o zajištění efektivnosti a finanční výhodnosti ve vládních službách začal jednotný maďarský katastrální registr od ledna 2006 fungovat samostatně a soběstačně.
V současné době jsou hlavními příjmy katastrálních úřadů poplatky vybírané za papírové mapy a dokumenty či za prodej mapových katastrálních dat v digitální podobě. Vzhledem k poměrně napjatému rozpočtu a nevyrovnaným příjmům se budapešťský katastrální úřad snaží pracovat co neefektivněji a přitom se snaží poskytovat svým občanům za jejich peníze co nejlepší služby. Předchozí technologie pro digitální mapování katastru však bohužel nebyla ani efektivní, ani finančně výhodná, což organizaci logicky vedlo k hledání jiných, lepších a novějších technologických možností.
Obchodní výzva
Před rokem 1996 používal budapešťský katastrální úřad papírové mapy, do kterých zakresloval veškeré změny týkající se všech 230 tisíc parcel ve městě. Když se objevila potřeba změnu zaznamenat, provedlo geodetické oddělení ruční zakreslení do odpovídajících map. Neustálé kopírování informací pro občany však bylo velmi časově náročné. Budapešťský katastrální úřad měl také velké problémy udržet tempo při zpracování požadavků na aktualizace map a oficiální dokumentace. A právě v této době se objevila možnost pořídit pokročilé mapové řešení pro účely správy a údržby katastrálních map. Pro urychlení každodenních pracovních procesů se katastrální úřad rozhodl implementovat katastrální mapovou technologii vytvořenou a nabízenou společností Weiss. Současně s implementací bylo rozhodnuto o digitalizaci stávajících papírových
Výsledkem této snahy byl překvapující úspěch a obrovský posun vpřed. Díky katastrálním mapám v digitální podobě byli pracovníci katastrálního úřadu schopni aktualizovat veškeré informace opravdu mnohem rychleji. Když například ve městě byla postavena nová ulice, stačilo tyto informace doručit jednoduše v digitální podobě. Geodeti z kanceláře katastrálního pracoviště upravili data tak, aby odpovídala jejich standardům a načetli je do jednotné katastrální databáze. Změna se dotkla také pracovníků technické podpory, kteří byli schopni velmi rychle tisknout mapy dle potřeby občanů na základě zadané adresy nebo čísla parcely.
Vysoké náklady a vzájemně nekompatibilní data
Během následujících let systém pokračoval v podpoře katastrálního úřadu v Budapešti v činnostech spojených s údržbou přesných katastrálních informací v digitální podobě. Postupně se ale začaly objevovat problémy, které se stávaly opravdu palčivými. Celý systém pro údržbu dat vyžadoval poměrně drahý specializovaný software a katastrální úřad by také rád preferoval více systematický, standardizovaný a také méně nákladný hardware. Náklady na podporu a údržbu tohoto „systému v letech“ byly ve srovnání s novějšími řešeními na trhu časem výrazně vyšší. Poměrně krátkou dobu po zprovoznění mapové technologie navíc Maďarsko zavedlo nové datové standardy platné pro celou zemi, což výrazně ztížilo sdílení katastrálních dat s organizacemi mimo Budapešť.
Pravděpodobně také na základě těchto problémů se švýcarská společnost, která řešení pro budapešťský katastrální úřad vytvořila rozhodla zastavit další produkci tohoto systému. Proto již nebyla žádná perspektiva dalších aktualizací, úprav či dalších technologických součástí systému.
Stávající řešení pracovalo pouze s databází Oracle 7.3, která ještě neobsahuje sofistikované funkce pro správu prostorových dat, které známe z nových verzí této databáze. Poté, co ostatní maďarská města začala využívat výhod nových možností, rychlejších technologií a lepších databází se katastrální úřad v Budapešti dostal do fáze, kdy bylo velmi složité jakkoliv vylepšit stávající systém a pracovní postupy. Jaké byly hlavní problémy, které zastaralé mapové řešení vykazovalo?
•žádné aktualizace od původního vývojáře tohoto řešení
•relativně vysoké náklady na údržbu a podporu systému
•závislost na nestandardním a drahém hardwaru
•data nekompatibilní s standardizovaným formátem využívaném v celém Maďarsku
Jak uvádí náměstek ředitele katastrálního úřadu v Budapešti András Osskó: „Neefektivita čerpající ze zastaralého systému výrazně omezila naši schopnost kontrolovat náklady a vylepšovat procesy, poté co se naše organizace stala soběstačnou. Proto jsme pochopili, že nastal čas vyhledat a vybrat novou technologii.“