portál uživatelů
softwarů Autodesk

Tvorba směrových oblouků v protisměrném motivu (stýkání na inflex) v Civil 3d

Ve variantě 1 a 2 budeme používat ručně vypočtené hodnoty pro vytyčení inflexe. Při výpočtu nám vznikla mezipřímá o délce Lm = 2,08 m. Hodnoty pro vytyčení jsou na obr. 1. Obrázek 1 Začneme tedy tím…

Tvorba směrových oblouků v protisměrném motivu (stýkání na inflex) v Civil 3d

Ve variantě 1 a 2 budeme používat ručně vypočtené hodnoty pro vytyčení inflexe. Při výpočtu nám vznikla mezipřímá o délce Lm = 2,08 m.

Hodnoty pro vytyčení jsou na obr. 1.

Obrázek 1

Začneme tedy tím, že si běžnou křivkou vykreslíme tečnový polygon a rovnou si ho 3 x nakopírujeme. Dále si vytvoříme trasu. Vypočtené parametry vykreslíme v následujících postupech:

VARIANTA 1

Tato varianta umožňuje vytvořit osu přesně mezi body TP1 a PT2. Ovšem z důvodu toho že jednotlivé segmenty jsou rýsovány po částech nefungují následně jako komplexní objekt (tedy přechodnice+oblouk+přechodnice) ale po částech tak jak jsou rýsovány. To snižuje možnost následného komplexního popisu osy (zejména pak popisky pro jednotlivé přechodnicové oblouky s použitím popisku průsečík tečen). Objekty jako takové jdou samostatně samozřejmě plnohodnotně popsat.

Postup

1.Abychom si definovali vstupní směr, tak na polygon navážeme pomocnou přímou příkazem Pevná tečna (dva body).

Obrázek 2

2.V dalším kroku začneme s vykreslením vstupní přechodnice dle výpočtu příkazem Pevná přechodnice. Je nutné dbát na správné zvolení směru kreslení (v našem případě tedy vnitřní oblouk ve směru hodinových ručiček). Zadává se délka přechodnice (90.25 m) a poloměr oblouku (400 m).

Obrázek 3

3.Nyní múžeme nakreslit část kružnice. Zvolím příkaz Další plovoucí oblouky>Plovoucí oblouk (z entity, poloměr, délka). Pro zadání tohoto objektu je nutné si nejprve dopočítat délku oblouku Oo1, v našem případě to je 123.38 m. Následně pak tuto délku spolu s poloměrem (400 m) zadat.

Obrázek 4

4.Dalším krokem je vykreslení výstupní přechodnice spolu s mezipřímou. K tomu je vhodné použít příkaz Plovoucí tečna s přechodnicí (z konce oblouku, délka) kde zadáváme pouze délku přechodnice (90.25 m) a délku mezipřímé (2.08m).

Obrázek 5

5.Druhý oblouk se začíná zadávat podobně jako první, tedy příkazem Pevná přechodnice. Opět se jedná o vnitřní oblouk tentokrát je však jeho směr proti směru hodinových ručiček.

Obrázek 6

6.Postup se opět opakuje, příkaz Další plovoucí oblouky>Plovoucí oblouk (připojit ke konci entity, poloměr délka). Opět nutnost dopočítat délku oblouku Oo2 (280.99) a opět kreslíme oblouk proti směru hodinových ručiček.

Obrázek 7

7.Celý motiv se uzavře opět příkazem Pevná přechodnice, ta však bude tentokrát nejen proti směru hodinových ručiček, ale také typu vnější přechodnice.

Obrázek 8

VARIANTA 2

Tato varianta předpokládá použití nástroje Tečnový polygon s oblouky a přechodnicemi. Bude tak možné následně použít popisek Průsečík tečny.

Postup je následující:

1.Příkazem Pevná tečna si na začátku a na konci kousek protáhneme tečnový polygon, aby se inflexní motiv měl kam připojit. Na obrázku jsou již nakreseleny červeně.

Obrázek 9

2.Nastavíme si parametry přechodnic a oblouku pro oblouk 1.

Obrázek 10

3.Nyní tečnový polygon s obloukem a přechodnicemi vykreslíme (přetáhneme to až do druhého vrcholu polygonu).

Obrázek 11

4.Následně pomocí úchopových bodů tečnu zkrátíme na délku mezipřímé (2,08 m).

Obrázek 12

5.Nastavíme 2. oblouk a přechodnice.

Obrázek 13

6.A opět příkazem Tečnový polygon s oblouky a přechodnicemi navážeme na mezipřímou a doklikáme polygon do připravené navazující tečny.

Obrázek 14

VARIANTA 3

Novinkou verze Civilu 2009 jsou již integrované inflexní motivy v Nástrojích pro směrový návrh trasy. Jedním z nich je nástroj s dlouhým názvem, který vidíte níže na obrázku.

Obrázek 15

Z názvu je patrné, že se inflex vykresuje s nulovou délkou mezipřímé, což je naprosto ideální a vše se za nás dopočítá. Rovněž ovšem nelze přidávat popisky trasy pro průsečíky tečen.

Postup:

1.Příkazem Pevná tečna si na začátku a na konci kousek protáhneme tečnový polygon, aby se inflexní motiv měl kam připojit. Na obrázku jsou již nakreseleny červeně.

Obrázek 16

2.Nyní zvolíme příkaz inflexního motivu bez mezipřímé (viz obr. 15) a postupujeme dle výzvy programu. Tzn. vybereme spodní připojvací tečnu, horní napojovací tečnu, poloměr oblouku 1…..na poslední výzvu k zadání počátečního bodu na tečně vybereme koncový bod dolní tečny (viz obr. 17).

Obrázek 17

3.Výsledek by pak měl vypadat následovně:

Obrázek 18

4.Poslední postup nám díky integrovaným příkazům pro inflexní motivy ušetří čas strávený nad jeho výpočtem