portál uživatelů
softwarů Autodesk

Efektivní práce s katastrálními daty díky řešení Autodesk Topobase – případová studie Budapešť – 1. díl

Stavebnictví

Budapešťský katastrální úřad hraje, vzhledem ke svému poslání, hlavní ekonomickou roli v jednom z nejkrásnějších evropských měst. Mezi jeho hlavní úkoly patří správa a údržba veškerých územních regist…

Efektivní práce s katastrálními daty díky řešení Autodesk Topobase – případová studie Budapešť – 1. díl

Budapešťský katastrální úřad hraje, vzhledem ke svému poslání, hlavní ekonomickou roli v jednom z nejkrásnějších evropských měst. Mezi jeho hlavní úkoly patří správa a údržba veškerých územních registrů a informací v nich uložených, jako jsou různé dokumenty, katastrální mapy nebo vlastnické listiny. Obyvatelé města a podnikatelé se na katastrální úřad spoléhají, že jim poskytne přesné informace o parcelách a pozemcích a umožní rychlý přístup ke všem potřebným dokumentům a mapám, které potřebují.

Pracovníci katastrálního úřadu si uvědomují tento závazek, a proto se snaží přistupovat ke svým úkolům co nejzodpovědněji. Popisná data o jednotlivých parcelách jsou uložena v klasické komerční databázi. Pro správu prostorových dat, jako jsou katastrální mapy, používal Budapešťský katastrální úřad specializované katastrální řešení z roku 1996. Jakmile již toto řešení nestačilo zvyšujícím se nárokům, bylo rozhodnuto o jeho nahrazení řešením Autodesk Topobase. Autodesk Topobase nyní pracuje rychleji než jeho předchůdce a zároveň s nižšími náklady na jeho provoz, což zvyšuje efektivitu celého úřadu.

Budapešť ; Budapest

Pohled dovnitř

Budapešťský katastrální úřad provádí údržbu oficiální katastrální mapy Budapeště a spravuje záznamy o vlastnících veškerého nemovitého majetku na území města. Jako součást územního registru celého Maďarska poskytuje služby jako jsou zápisy nových vlastníků nebo změny stávajících hranic, které se mohou okamžitě projevit v katastrální mapě. Tyto katastrální mapy obsahují také uliční síť, informace o budovách i hlavní infrastrukturní prvky.

Jakmile potřebují občané výpis z katastru ve formě mapy či kopie listu vlastnictví, mohou navštívit jednu z kanceláří úřadu a tyto informace získat. Městské organizace i správci infrastrukturních sítí odebírají tato data přímo a integrují je do svých informačních systémů. To jim významně zrychluje práci, například při hledání dat o vlastnících parcel dotčených výstavbou a podobně.

Stále přesné mapy

Budapešť žije přibližně 2 miliony obyvatel, kteří žijí na ploše okolo 52 000 hektarů a je rozdělena do 23 administrativních okrsků. Ve městě je registrováno 230 000 samostatných parcel a k tomu přes 750 000 různých nemovitostí. Podrobná katastrální mapa je udržována v měřítku 1:1000 a udržení její přesnosti je hlavním úkolem Budapešťského katastrálního úřadu. Při takovém objemu různých dat a informací je samozřejmě velice obtížný úkol udržovat data stále aktuální.

Pokud se změny v území dotýkají parcel, musí ověření geodeti dodat nové informace v digitálním formátu přímo na katastrální úřad. Pokud například dojde k rozdělení jedné parcely na dvě, musí geodet dodat podrobné nákresy nového stavu nemovitosti. Budapešťský katastrální úřad pak připraví data pro zápis do systému. který nové informace začlení do oficiální katastrální mapy. Podobný proces aktualizace dat nastane při plánování různých změn v budapešťské infrastruktuře.

Budapešť ; Budapest

Základem je efektivita

V minulosti byl Budapešťský katastrální úřad, podobně jako dalších 120 maďarských katastrálních úřadů, financován z výnosů daňového systému. V rámci zvyšování efektivity veřejných služeb je od roku 2006 Jednotný územní registr financován pouze ze svého zisku. Tento zisk je generován z poplatků za mapy, dokumenty nebo za prodej dat. Vzhledem k nízkému rozpočtu a proměnlivým příjmům se katastrální úřady snaží pracovat co nejefektivněji a uživatelům poskytovat co nejlepší služby za jejich poplatky. Budapešťský katastrální úřad však nebyl tak efektivní, jak bylo potřeba a tak začal hledat možné cesty, jak tento stav zlepšit. Jednou z možností byla změna používaných technologií.

Výzva

Do roku 1996 využíval Budapešťský katastrální úřad papírové mapy pro zaznamenání všech prostorových informací, které souvisí s více než 230 000 parcelami ve městě. Jakmile bylo potřeba doplnit nějakou změnu, bylo nutné ji zakreslit ručně do mapy. Vytváření kopií všech map bylo velice časově náročné a bylo velice obtížné udržet všechny mapy stále aktuální. V tomto období se objevily první technologie pro zpracování katastrálních dat. Budapešťský katastrální úřad si vybral jednu z nich, vytvořenou švýcarskou společností a zároveň přistoupil k digitalizaci veškerých papírových map.

Budapešť ; Budapest

Toto úsilí bylo nakonec korunováno úspěchem a díky digitálním katastrálním mapám bylo možné aktualizovat údaje mnohem rychleji. Pokud se například ve městě vybudovala nová ulice, byly informace o ní předány v digitálním formátu, tato data byla upravena a poté převedena přímo do databáze katastru nemovitostí. Zaměstnanci na helpdesku tak mohli mnohem rychleji vytisknout potřebné mapy nebo dohledat informace, jako například čísla parcel.

Článek bude pokračovat dalším dílem.