Autodesk Topobase a efektivní správa katastrálních dat v Budapešti – 3. díl
Vytvořené řešení Nové řešení postavené na platformě Autodesk Topobase přešlo do ostrého provozu v kanceláři Lehel Ter v lednu roku 2007. V současné době tak tato kancelář již rutinně v…
Vytvořené řešení
Nové řešení postavené na platformě Autodesk Topobase přešlo do ostrého provozu v kanceláři Lehel Ter v lednu roku 2007. V současné době tak tato kancelář již rutinně využívá Autodesk Topobase pro ukládání, správu a údržbu důležitých informací vztažených k administrativním celků ve středu města Budapešť označených čísly 5, 6 a 13.
Tyto tři čtvrti obsahují více než 7000 parcel a 15 tisíc budov. Katastrální mapy této oblasti zahrnují více než 400 tisíc linií a symbolů, 50 tisíc dalších atributů a více než 300 tisíc bodů. Odpovědní pracovníci geodetického oddělení kanceláře Lehel Ter jsou schopni editovat veškerá data pomocí standardního počítačového hardwaru prostřednictvím klientského rozhraní Topobase a IT specialisté pak celé řešení administrují skrze přehledný modul Topobase Administrator.
Když nyní občané potřebují otisk katastrální mapy nebo právní dokumentaci týkající se oblasti obsluhované pomocí Autodesk Topobase, musí navštívit nově otevřenou kancelář. Úředníci katastrálního úřadu, kteří vyřizují požadavky občanů přistupují k potřebným informacím skrze jednoduše použitelné webové rozhraní, které organizace pro tyto účely vyvinula. Tato rozhraní bylo vytvořeno velmi rychle a za minimální možnou cenu IT specialisty katastrální úřadu díky možnostem otevřené datové struktury platformy Autodesk Topobase.
Odpovědný úředník tak rychle vyhledá potřebné, vše vytiskne a od občana vybere odpovídající poplatek. Pro občany i úředníky samotné je celý proces virtuálně velmi podobný tomu, který fungoval již dříve. Vše je jen výrazně rychlejší.
Ostatní dotčení uživatelé – geodetičtí pracovníci a IT specialisté si již během prvních týdnů při požívání nového systému všimli mnoha zásadních výhod platformy Autodesk Topobase. Z nich lze vybrat výrazně rychlejší a přehlednější editaci dat, efektivnější verzování dat a usměrněnou administraci systému.
Rychlejší editace a efektivní správa dat ve více verzích najednou
Geodetičtí pracovníci odpovědní za uchovávání dat katastrálního úřadu v Budapešti stále aktuálních zjistili, že Topobase je opravdu výrazně rychlejší než předchozí řešení. Uživatelské rozhraní klientské aplikace Autodesk Topobase umožňuje uživatelům přímé připojení k datům z databáze Oracle Spatial, což zcela eliminuje nutnost načítání dat v samostatném kroku. Další pracovní procesy jsou také usměrněny a zjednodušeny. Specializované symboly používané v rámci Topobase reprezentují rozdílné typy objektů jako jsou body, povrchy nebo atributy. Geodeti tak vyberou pouze pro ně relevantní typy objektů a poté editují data v prostředí přehledných dialogů.
Vzhledem k tomu, že pro účely úprav všech dialogů a panelů využil katastrální úřad aplikace veškerým platným maďarským standardům, a to vše bez výraznějšího úsilí. Kancelář Lehel Tel pro své potřeby navíc vytvořila několik pracovních postupů o více krocích, které se rutinně opakují. Tyto postupy provádí Topobase automaticky, což ještě více urychluje tempo editace dat.
Další možnost, která je geodetickým oddělením velmi kladně hodnocena je podpora dlouhých transakcí v prostředí Autodesk Topobase. Díky dlouhým transakcím jsou geodetičtí pracovníci schopni spravovat různé typy dat v různých částech schvalovacího procesu při použití jednotného zdroje dat, tedy databáze Oracle Spatial.
Tato funkčnost má mnoho různých využití, ale velmi hodnotná je v případě, kdy jsou prováděny komplexní změny u parcel nebo infrastruktury a jsou ve fázi ověřování a schvalování. Zadáním potenciálních změn jako dlouhé transakce mohou pracovníci katastrálního úřadu uchovávat reálný stav dat i jejich projektovanou a plánovanou „blízkou budoucnost“. Když jsou pak změny schváleny a dokončeny, stačí je v databázi jen uvést v platnost.
Autodesk Topobase navíc neukládá pouze historii všech dlouhých transakcí, ale také spravuje postupné změny, které nejsou součástí schválených změn.
„Autodesk Topobase nám poskytuje veškerou funkčnost, kterou pro efektivní správu našich katastrálních dat a map opravdu potřebujeme,“ říká Osskó. „Také datový formát maďarského katastru DAT není pro Topobase žádný problém. Vzhled, rozložení a reprezentace map byly nastaveny přesně podle platných maďarských standardů. Proto pro nás nyní sdílení dat s ostatními pobočkami či jinými organizacemi nepředstavuje žádný problém.“
Autodesk Topobase poskytuje jednoduše použitelné nástroje pro verzování zpracovávaných dat.
Rychlejší a usměrněná administrace
Kromě administrace uživatelů a jejich oprávnění využívá IT oddělení katastrálního úřadu v Budapešti aplikaci Topobase Administrator pro nastavení, konfiguraci a správu dat v prostředí databáze Oracle Spatial. Protože platforma Autodesk Topobase tak trochu skrývá komplexnost celé databáze Oracle Spatial, pracovníci kanceláře Lehel Ter nemají potřebu konzultovat správu celého systému s často velmi drahými databázovými administrátory.
Skrze administrátorské rozhraní může většinu potřebných operací a změn provádět katastrální úřad prostřednictvím vlastních IT specialistů. IT oddělení může například přidávat nebo editovat datové struktury a pravidla, upravovat a měnit dialogová okna či omezovat přístup do databáze bez nutnosti jakékoliv externí pomoci. Oddělení je také schopno vytvářet nové automatické pracovní postupy, dávat v platnost nová pravidla a vytvářet nové dialogy pro doplnění atributů, a to vše pomocí dostupných administračních nástrojů.
Modul Topobase Administrator usměrňuje procesy spojené se správou dat
„Když nás napadne něco nové a přínosné nebo potřebujeme provést nějakou změnu v existujícím procesu, nemáme žádný problém provést nutné změny sami a okamžitě,“ vysvětluje Osskó. „Celý systém je otevřený a jeho správa je poměrně jasná a jednoduchá. Proto nemáme potřebu pro provedení většiny našich změn kontaktovat Autodesk Consulting nebo jiné externí konzultanty. To nám samozřejmě šetří čas a především finanční prostředky.“
Viditelné výhody
Již během prvních pár týdnů, kdy katastrální úřad v Budapešti využíval Autodesk Topobase, zjistili jeho pracovníci některé velmi zásadní časové úspory, a to hlavně při činnosti geodetického oddělení. Aktivity, které byly identifikovány jako časově méně náročné zahrnují:
• rutinní procesy spojené se správou dat, které v minulosti zabraly hodinu lze v současném systému provést dříve než na pět minut.
• podobné je to také při tvorbě nových parcel. Z hodiny pro jednu parcelu je nyní pět minut.
• aktualizaci dat v případě nové výstavby lze zvládnout za polovinu času
• poskytnutí mapových dat ve formátu DXF pro celé spravované území dalším organizacím zabralo asi 150 minut, ale v prostředí Topobase lze data nachystat za několik okamžiků.
• tisk a přistupování k mapám pro potřeby vyřízení požadavků občanů zabralo v průměru 4 minuty na jednu žádost. Nyní je to pouze minuta.
Protože katastrální úřad v Budapešti zatím nepoužívá platformu Autodesk Topobase příliš dlouho, je poměrně složité přesně kvantifikovat přesné časové a finanční úspory. První viditelnou výhodou však byl již nákup standardní PC techniky pro nově otevřenou kancelář. Nově zakoupené pracovní stanice stály čtvrtinu ceny původně starým systémem vyžadovaného hardwaru.
Katastrální úřad v Budapešti navíc očekává výrazné snížení dlouhodobých nákladů spojených s údržbou a správou nového systému díky usměrněným možnostem jeho administrace.
Jak doplňuje Osskó, „Autodesk Topobase velmi dobře odpovídá naší potřebě pracovat více efektivně a být soběstační. V současné době jsme díky Topobase schopni upravovat a udržovat katastrální data až o 50 procent rychleji. A co je nejdůležitější – máme k dispozici systém, který nám dovoluje šetřit naše prostředky a čas, ale přitom garantovat stálou přesnost, aktuálnost a bezpečnost katastrálních dat a map pro potřeby občanů města Budapešť.”
Více informací o otevřené platformě Autodesk Topobase naleznete na www.autodesk.cz/topobase