Řešení Autodesk zvyšuje efektivitu v elektrárenské společnosti
„Nyní mohou uživatelé vlastními silami vytvářet velice specifické mapy, které potřebují. Informace tak mají k dispozici přesně v tu chvíli, kdy je potřebují pro dokončení svého úkolu, což jim še…
„Nyní mohou uživatelé vlastními silami vytvářet velice specifické mapy, které potřebují. Informace tak mají k dispozici přesně v tu chvíli, kdy je potřebují pro dokončení svého úkolu, což jim šetří nepředstavitelné množství času.“ Jarrod Harper, Senior Engineering Electrician, Vermont Electric Power Company
Shrnutí projektu
Vermont Electric Power Company (VELCO) je největším správcem přenosových sítí ve Spojených státech. VELCO dodává a přenáší elektrickou energii dalším 21 distributorům elektrické energie ve Vermontu. Aby mohl být dostatek elektřiny v celém Vermontu, potřebuje VELCO aktuální informace a mít zabezpečen přenos těchto informací pomocí webového rozhraní do všech kontrolních center. Díky použití geoprostorového řešení Autodesk je VELCO schopné:
– ušetřit stovky hodin práce každý rok
– efektivně a rychle sledovat a směrovat terénní pracovníky
– zabezpečit aktuálnost a bezpečnost dat
– sdílet data a mapy přenosných sítí v rámci celé společnosti
Znak společnosti ; Company logo
Výzva
Všichni zaměstnanci firmy VELCO, napříč různými odděleními, používají mapy přenosové sítě jako důležité podklady pro plnění svých úkolů. Jakmile ale pouze dva pracovníci na oddělení GIS mohou sestavovat mapy, je jasné, že pak vyřízení každého požadavku na zpracování mapy trvá dlouhou dobu. Výsledkem byly zpoždění práce, duplicity map a mnoho stresu v GIS týmu.
Jarrod Harper, vedoucí techniků VELCO, hledal možnosti jak ušetřit čas a peníze firmy. „Většina zaměstnanců potřebovala pro svoji práci relativně jednoduché mapy,“ říká Harper. „Logickým výsledkem tedy byla realizace webového geoprostorového systému, který umožní vytváření mapových výstupů jednoduše komukoliv ve společnosti a z aktuálních mapových podkladů přenosové sítě.“
Plány ; Plans
Důležité také bylo, aby výsledný systém mohl poskytovat mapy nepřetržitě a stabilně. „V případě poruch, které mohou mít za následek přerušení dodávek elektřiny, se málokdy stává, že by nastaly během normální pracovní doby. Problém na jedné přenosové lince může mít následky pro tisíce odběratelů,“ dodává. „Nepřetržitý a stabilní on-line GIS pomáhá našim pracovníkům co nejrychleji lokalizovat problém a vyřešit jej.“
Příprava samotné GIS aplikace mohla začít až po důkladném mapování přenosových sítí a jiných objektů patřící VELCO a po získání podkladových dat ze státního datového skladu. „Cílem bylo dodat geografický informační systém na stůl každému pracovníkovi, aby nebylo nutné stále čekat na zpracování map.“
Řešení
Vzhledem k tomu, že VELCO již delší dobu používalo pro správu svých výkresů přenosové sítě řešení AutoCAD, obrátilo se tedy na místního dodavatele geoprostorových řešení Autodesk s požadavkem na vytvoření on-line geografického informačního systému. Zpočátku se také uvažovalo o nasazení řešení ESRI ArcIMS, ale také vzhledem ke stávajícím znalostem uživatelského prostředí byl zvolen Autodesk. „Z porovnání obou systémů nám vzhledem k výkonu v rámci digitální fotogrammetrie vyšel lépe Autodesk MapGuide,“ dodává Harper. Vykreslování ortofotomap je pro nás základním požadavkem a Autodesk MapGuide jej zvládá o něco lépe.“
VELCO také aktualizovalo desktopové systémy na AutoCAD Map 3D, které zabezpečí vytváření a správu geoprostorové databáze. Autodesk MapGuide poté zabezpečuje distribuci těchto dat v rámci více než 140 oddělení celé firmy. „Náš systém zobrazuje diagramy, fotografie, vlastnické listiny a mnoho dalších dokumentů v přehledné mapě. Uživatelé nemusí být experti na geografické informační systémy aby uměli prohlížet GIS data,“ říká Harper.
Harper také oceňuje možnost zobrazení mnoha různých formátů dat bez nutnosti konverze či transformace. Díky vestavěné open-source technologii Feature Data Object (FDO) může VELCO pracovat s různými daty v jejich nativním formátu. „Bez nutnosti konverze nebo transformace dat šetříme náš čas a také snižujeme možné riziko chyby nebo ztráty informací. Výsledkem je, že naše data jsou lépe zabezpečena a mnohem přesnější a aktuálnější,“ dodává Harper.
Plány ; Plans
Klíčem je stabilita
Více než padesát let je VELCO vnímáno jako důvěryhodná a stabilní společnost pro přenos energií. V závislosti na tom, pokud dojde k jakémukoliv výpadku či problému, je klíčovým úkolem co nejpřesněji lokalizovat poruchu, aby ji mohli terénní pracovníci v co nejkratší době úspěšně najít a opravit. Je tedy zřejmé, že základním úkolem geografického informačního systému je být dostupný a funkční nepřetržitě.
„Jednou ze největších výhod našeho GIS je stabilita celého systému,“ říká Harper. „Jakmile celý stát Vermont spoléhá na naše služby ve dne i v noci, tak i my musíme být schopni plnit naše úkoly kdykoliv. Technologie Autodesk nám umožňuje být on-line každou hodinu dne.“
Další krok k dokonalému zabezpečení
V roce 2005 se začalo pracovat na dalším možného využití pro geografický informační systém, tentokrát z hlediska bezpečnosti, přesně v souladu se strategií celé firmy. Jeden z týmu výškových terénních pracovníků se zranil během práce poblíž hranic s Kanadou. Nejbližším telefonním spojením byl vysílač v Kanadě, pomocí kterého bylo možné zavolat kanadskou pohotovost. Ta však nemohla zasáhnout, neboť se jednalo o incident na území Spojených států.
Výsledkem vyšetřování průběhu nehody a možnému předcházení podobných událostí bylo rozhodnutí o potřebě lokalizovat všechny terénní skupiny pracovníků a subdodavatelů při práci na přenosové síti mnohem přesněji než doposud. „Navrhli jsme využití řešení Autodesk MapGuide jako nástroje pro lokalizaci našich pracovníků. Ihned jsem začal připravovat návrh, jak tento lokalizační systém integrovat do našeho geografického informačního systému,“ vysvětluje Harper. „Tento návrh na integraci jsme předali společnosti Microdesk jako podklad pro vývoj tohoto nástroje.“
Neuběhly ani tři měsíce od oné nehody na kanadských hranicích a VELCO mohlo začít pracovat s plně funkčním systémem pro sledování pracovníků v terénu. Konečná částka za vývoj tohoto systému činila 14000 dolarů. „Přestože se jedná o velice levný programový prostředek, tak jeho možnosti jsou obrovské,“ dodává Harper. VELCO nyní požaduje po všech terénních jednotkách, aby se vždy po příjezdu na místo ohlásili centrálnímu dispečinku. Pracovníci nahlásí své jméno, lokalizaci, číslo rozvodné linie nebo objektu, počet pracovníků a o jaký typ práce se jedná. Operátor na dispečinku vloží informace do systému, lokalizace je pak následně provedena automaticky na základě vložených údajů a pomocí vnitřní databáze objektů a linií. Všichni operátoři poté mají k dispozici přehled o rozmístění všech jednotek v terénu.
Pokud se nyní stane nějaká nehoda v terénu, ohlásí ji pracovníci nejdříve na centrálním dispečinku, které kontaktuje záchrannou službu a předá informace o přesné poloze události přímo ze systému Autodesk MapGuide. „Abychom zlepšili efektivitu centrálního dispečinku při řešení nehod a úrazů a ochránili tak lépe naše pracovníky v terénu, zřídili jsme vlastní pohotovostní linku pro tyto případy. Jakmile přijde hovor na tuto linku, tak víme, že se jedná a o nehodu a můžeme rychleji zavolat případnou pomoc,“ dodává Harper. „Naštěstí jsme od roku 2005 žádný podobný případ nezaznamenali, ale je dobré být připraven na každou takovou událost.“
Klidný spánek s technickou podporou Autodesk
VELCO se zapojilo do programu technické podpory Autodesk a od té doby může celý Harperův tým pracovat mnohem klidněji. „Před zapojením do podpory Autodesk jsme si zajišťovali technické zásahy od našeho lokálního distributora řešení Autodesk. Nyní můžeme spoléhat na přímou podporu Autodesku. V případě, že potřebujeme rychle nějako radu, jednoduše kontaktujeme Autodesk a odpověď získáme okamžitě,“ říká Harper. „Máme také přístup ke všem aktualizacím softwaru, takže máme vždy okamžitě k dispozici nejnovější technologie Autodesk.“
Výsledek
Přestože je pro VELCO obtížné vyčíslit ušetřený čas díky geoprostorovému řešení Autodesk, odhaduje Harper, že on a jeho kolegové ušetří stovky hodin díky tomuto systému. „Nyní mohou uživatelé vytvářet různé mapy sami bez cizí pomoci. Získají tak informace okamžitě a mohou tak rychle dokončit pracovní úkol, díky čemuž ušetří obrovské množství času.“
Vedení společnosti VELCO ví, že pro bezpečnostní opatření svých zaměstnanců je uděláno maximum. V případě nehody je možné pracovní tým okamžitě lokalizovat a přivolat pomoc.
Budoucí rozvoj
Aby dostálo VELCO svoji pověsti spolehlivého partnera, plánuje migraci celého webového systému na Autodesk MapGuide Enterprise, což umožní jej zpřístupnit externím spolupracujícím organizacím a investorům, jako jsou státní agentury, správci distribučních zařízení a obyvatelé Vermontu. V závislosti na jejich uživatelských právech by mohli přistupovat k informacím pomocí přístupového jména a hesla.
V plánu je také vytvoření webového portálu pro veřejnost, kde by VELCO sdílelo svá prostorová data, informace o přenosové soustavě a informace o probíhajících projektech. „Jakmile navrhneme novou přípojku či linii přenosového vedení, budou moci lidé si tento návrh prohlédnout a zjistit, zda se nacházejí poblíž či nikoliv,“ vysvětluje Haper.