Efektivní práce s katastrálními daty díky řešení Autodesk Topobase – případová studie Budapešť – 2. díl
Proč Topobase? Budapešťský katastrální úřad vybíral z nejnovějších současných technologií pro správu katastru i geografických informačních systémů nabízených známými dodavateli. Autodesk Topobase doká…
Proč Topobase?
Budapešťský katastrální úřad vybíral z nejnovějších současných technologií pro správu katastru i geografických informačních systémů nabízených známými dodavateli. Autodesk Topobase dokázal spojit nástroje pro práci s CAD i GIS daty s výkonnou databází, přesně tak, jak katastrální úřad požadoval. Řešení Topobase bylo vybráno z několika důvodů:
Flexibilní prostředí pro práci s daty – Topobase je otevřený systém umožňující uživatelům pracovat s mnoha datovými formáty, včetně nového standardu pro maďarská katastrální data.
Standardní hardware – Desktopový klient Topobase je možné provozovat na standardních osobních počítačích, což je o čtvrtinu levnější než specializovaný hardware nutný pro běh starého systému. Funkce pro správu programu mohou být také spouštěny z klasického počítače.
Nejkvalitnější uložení dat – servery s databází Oracle Spatial 10g, což je celosvětový lídr pro ukládání prostorových i běžných dat. Pokud je v rámci organizace společně používán Autodesk Topobase a Oracle Spatial, je možné pracovat zároveň na jedněmi daty pro návrhové i GIS funkce, což zlepšuje integritu dat.
Známé uživatelské prostředí – Desktopový klient Topobase má uživatelské rozhraní založené na řešení AutoCAD, což je světově nejrozšířenější CAD aplikace. Společně také sdílejí editační funkce, což urychluje práci a dobu nutnou pro zaškolení nových pracovníků.
Snadná administrace dat – modul pro administraci dat umožňuje spravovat data i bez znalosti databáze Oracle a snadno si přizpůsobit celý systém. Tato funkčnost umožňuje Budapešťskému katastrálnímu úřadu zvyšovat výkon celé aplikace bez nutnosti drahých poplatků za konzultační služby.
Administrátorský modul ; The Topobase Administrator module streamlines data
management tasks
Implementace
Implementace začala v ústředí Budapešťského katastrálního úřadu na Leher Tér koncem roku 2005. Tým zodpovědný za implementaci byl složen z odborníků Autodesk Consulting a ITV Geomatik, švýcarské společnosti, jejíž místní specialisté byli dobře obeznámeni s novým maďarským standardem pro katastrální data. Osskó, zástupce ředitele katastrálního úřadu, vysvětluje, „Celá implementace byla rozvržena na jeden rok. Odborníci z Autodesk Consulting řídili vývoj softwaru a ITV Geomatik zajišťovali vývoj a správu systému přímo na místě. Naše organizace připravila požadavky a pomohla důkladně otestovat nový systém.“
Po důkladné a úspěšné fázi testování mohlo dojít k zaškolení pracovníků katastrálního úřadu. „Pracovníky jsme pro školení rozdělili do dvou skupin,“ vysvětluje Osskó. „Nejprve jsme se ujistili, že naši pracovníci IT zvládnou modul Topobase Administrator pro podporu, správu a přizpůsobení systému.“ Poté došlo k proškolení pracovníků odpovědných za vytváření a editaci katastrálních informací. Získávání potřebných znalostí postupovalo velice rychle, neboť všichni znali dobře prostředí AutoCAD.“
Náměstí Lehel Tér je kousek od nádraží Nyugati ; Near Lehel Ter
Řešení
Nový systém byl oficiálně spuštěn v lednu 2007 na ústředí v Lehel Ter. Nyní používá Budapešťský katastrální úřad Topobase k ukládání, údržbě a správě informací pro okrsky 5, 6 a 13 v centru Budapešti. V těchto třech okrscích se nachází 7000 parcel a 15 000 budov. Katastrální mapa této oblasti obsahuje 400 000 linií a symbolů, 50 000 dalších atributů a více než 300 000 bodů. Oddělení na Lehel Ter nyní může editovat pomocí Topobase všechna tato data s využitím běžných počítačů, stejně tak pracovníci IT nepotřebují pro administraci systému žádné nadstandardní počítače.
Pokud nyní potřebují obyvatelé jednoho ze tří okrsků mapy nebo dokumenty týkající se vlastnictví, budou v nové budově na Lehel Ter obslouženi systémem Topobase. Pracovníci jim potřebné dokumenty či mapy připraví pomocí jednoduché webové aplikace. Tato aplikace připraví rychle nejen požadované mapy, ale zobrazí také informaci o požadovaném poplatku. Celý proces je velice podobný dřívějšímu způsobu vydávání informací, ale je o mnoho rychlejší. Geodetičtí i IT pracovníci vyjmenovávají mnoho dalších výhod, týkajících se editace objektů či administrace systému, už po pár týdnech provozu.
Zobrazená mapa a nástroj pro import v Autodesk Topobase ; A map displayed in Autodesk Topobase along with the data import tool.
Výhody
Již během několika prvních týdnů práce s Topobase lze pozorovat velké časové úspory, především u pracovníků zodpovědných za údržbu dat. Zde je několik z těchto aktivit:
§Pravidelná údržba dat trvala dříve více než 60minut, nyní trvá 5 minut a méně.
§Příprava dat pro práci na jedné parcele trvala 60 minut, nyní méně než 5 minut.
§Aktualizace dat po výstavbě nyní trvá polovinu původního času.
§Poskytování mapových dat v DXF formátu pro výměnu mezi jednotlivými okrsky trvalo běžně i 150 minut, nyní je export hotový za 5 minut.
§Přístup k mapám a jejich tisk pro obyvatele města trval čtyři minuty, nyní je vše hotovo pouze za jednu minutu.
Protože Budapešťský katastrální úřad používá Topobase velice krátce, je pro něj obtížné vyčíslit veškerou časovou a finanční úsporu. Nicméně je možné spočítat úsporu nákladů na pořízení výpočetní techniky, protože nové pracovní stanice stály čtvrtinovou cenu oproti původním strojům, které byly nutné pro provoz starého systému. Navíc jej údržba celého systému vyjde levněji i díky schopnostem administračního rozhraní Topobase.
Původní systém uložení prostorových informací ; Topobase provides easy-to-use long transactions functionality
„Topobase skvěle plní naše požadavky, pracujeme díky němu mnohem efektivněji a šetříme naše náklady. Celkově editujeme a spravujeme naše data o 50% rychleji než dřív. Nejdůležitější ale je, že šetříme náklady udržováním našich katastrálních dat v co nejpřesnějším a aktuálním stavu,“ končí Osskó.