portál uživatelů
softwarů Autodesk

Švýcarský distributor elektřiny, vody i plynu využívá AutoCAD® Map 3D a Autodesk Topobase

Stavebnictví

Shrnutí projektu Industrielle Werke Basel (IWB) distribuuje elektrickou energii, zemní plyn, pitnou vodu, teplo a telekomunikační služby do domácností i firem v Basileji (Švýcarsko) a 27 obcí v&n…

Švýcarský distributor elektřiny, vody i plynu využívá AutoCAD® Map 3D a Autodesk Topobase

Shrnutí projektu

Industrielle Werke Basel (IWB) distribuuje elektrickou energii, zemní plyn, pitnou vodu, teplo a telekomunikační služby do domácností i firem v Basileji (Švýcarsko) a 27 obcí v dalších čtyřech oblastech. Každá z těchto služeb vyžaduje rozsáhlou infrastrukturní síť potrubí, transformátorů, elektrického vedení či čerpacích stanic. Efektivní ovládání infrastruktury IWB je závislé na propojení geoprostorových a projektových dat. Integrace dat však nekončí jen u propojování v prostředí Autodesk Topobase. Společnost také integruje svá prostorová data s textovými daty v podnikovém systému SAP. Autodesk Topobase však pro IWB představuje hlavní řídící nástroj pro integraci dat a řízení efektivnosti. Díky řešení Autodesk Topobase společnost IWB:

-vyřizuje požadavky zákazníků řádově v minutách místo dnech

-udržuje ucelenější dokumentaci

-zrychluje procesy zpracování projektů díky zpřístupnění rychlejšího přístupu k integrovaným datům

-vydává rozhodnutí mnohem více podložená aktuálními informacemi

Voda ; Water

Výzva

Díky tomu, že švýcarský energetický trh směřuje k deregulaci, vidí společnost IWB jako nutnost pracovat mnohem efektivněji z hlediska rychlosti i ceny. Tohoto cíle však na počátku IWB nemůže dosáhnout, neboť postrádá integrovaný infrastrukturní informační systém. IWB spravovala textové informace, jako například data o zákaznících, informace o součástech a náklady jednotlivých projektů, v řídícím podnikovém systému SAP. Data vztažená k sítím a lokalizační informace však byly ukládány odděleně jako geoprostorová nebo CAD data. V případě, kdy měly být zjištěny informace z obou databází, nastal proces, který byl velmi dlouhý, drahý a prováděl se ručně. Například poskytnutí lokalizace koncových přípojek stavitelům trvalo až dva dny.

Podle Michaela Bertelda, vedoucího dokumentace společnosti IWB, „Pomocí integrace našeho SAP systému a síťových dat do jednoho geografického informačního systému (GIS) jsme chtěli ušetřit lidské zdroje, čas a peníze. Našim hlavním cílem však bylo získat většího přehledu o našem majetku, abychom mohli na otevřenějším trhu fungovat efektivněji.“

Řešení

Využití otevřeného systému

Po zhodnocení mnoha GIS řešení pro správu dat dostupných na trhu se společnost IWB rozhodla z mnoha důvodů pro řešení Autodesk Topobase. Díky tomu, že je tato technologie založena na otevřeném datovém modelu, může si je IWB jednoduše přizpůsobit tak, aby zvládla provést všechny potřebné procesy. Autodesk Topobase umožňuje také snadné uložení dat do všech běžných datových formátů pro GIS, včetně formátů odpovídající datovým stadardům OpenGIS. To umožňuje společnosti IWB připojovat do svého GIS data z terénního průzkumu i geoprostorová data z jiných zdrojů. Technologie Autodesk Topobase pracuje stejně dobře s databází Oracle, kterou IWB využívá pro ukládání prostorových dat, jako s daty z jejich podnikového systému SAP.

Plány ; Maps

„Rozhodnout se pro Autodesk Topobase bylo velmi jednoduché,“ vysvětluje M. Berteld. „Datový model je založen na otevřených standardech, databáze je Oracle a tento software je celkově velmi flexibilní. Líbí se nám také jednoduché uživatelské rozhraní i rozhraní pro správu dat.“

Rychlejší servis a lepší správa majetku

Dnes společnost IWB využívá řešení Autodesk Topobase pro správu údajů o rozvodech vody, plynu, elektřiny a centrálního topení. Software tak slouží jako rozhraní pro veškeré procesy týkající se prostorové a CAD správy dat. Po využití softwaru Autodesk Map 3D na vytvoření plánu sítí nastupuje Autodesk Topobase. Jeho moduly obsahují specifické funkce, které vylepšují správu dokumentace o sítích a procesy pro správu dat. Například modul pro vodu obsahuje pracovní postupy, které umožní zaměstnancům IWB zadat kompletní informace o plánu údržby pokaždé, když přidají nové zařízení jako například pumpu nebo hydrant. Takto je tedy zajištěna kvalita dat a zefektivněna práce zaměstnanců.

Centrální řešení společnosti IWB založené na Autodesk Topobase umožňuje mnohem více než jen efektivně vytvářet a spravovat data; toto řešení umožňuje také to, že společnost může efektivně ukládat a sdílet aktuální informace. Autodesk Topobase ukládá data o majetku (zařízení) do databáze Oracle. Takto uložená data společnost IWB zpřístupňuje svým zaměstnancům prostřednictvím intranetu za pomoci Autodesk MapGuide, aplikace pro tvorbu online map. Zaměstnanci, kteří nemají zkušenosti s CAD nebo GIS, vyberou pouze informace, které potřebují, a Autodesk MapGuide jim je zobrazí na lehce čitelné mapě. Takže pokud dodavatel potřebuje najít určitou vodní přípojku, zaměstnanci na zákaznickém servisu jsou schopni mu poskytnou tuto informaci téměř okamžitě pomocí map, ve kterých se propojí prostorová data s daty obsaženými v podnikovém systému SAP.

„Naši lidé pracují mnohem nezávisleji a efektivněji, neboť všechny informace, které potřebují, si mohou vyhledat sami,“ říká M. Berteld. „Jsme také schopni mnohem aktivněji předpovídat a sestavovat náš rozpočet na údržbu. Naši projektanti mohou například stále vidět, kde jsou vedena starší potrubí a elektrická vedení a kdy by měla být nahrazena.“

Výsledek

Všechna práce za polovinu času

Společnost IWB si zvolila řešení Autodesk Topobase, které ji pomáhá šetřit čas i peníze a zároveň jí umožňuje fungovat mnohem efektivněji. M. Berteld toto řešení velmi doporučuje. „Dokumentaci vodní a plynové infrastruktury nyní můžeme udržovat aktuální za polovinu času a s pomocí jen dvou třetin zdrojů, které byly před zavedením Autodesk Topobase vyžadovány,“ vysvětluje. „Naše oddělení teď pracuje rychleji a poskytuje lepší podporu ostatním oddělením. Důležitější však je, že naši zaměstnanci mají stálý přístup k informacím, které potřebují. Využívají je k vytváření kvalitnějších rozhodnutí a poskytování lepšího zákaznického