portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Topobase a maďarská vodárenská společnost Bácsvíz – 3. díl

Stavebnictví

Výsledek Nový podnikový systém založený pro produktu Autodesk Topobase odpovídá všem požadavkům souvisejícím s datovou integrací, aplikační integrací, funkčností, zobrazováním a rozšiřitelností, …

Autodesk Topobase a maďarská vodárenská společnost Bácsvíz – 3. díl

Výsledek

Nový podnikový systém založený pro produktu Autodesk Topobase odpovídá všem požadavkům souvisejícím s datovou integrací, aplikační integrací, funkčností, zobrazováním a rozšiřitelností, stejně jako všem potřebách klientů a aktivních uživatelů systému.
Navíc nedošlo pouze ke zprůhlednění geoprostorového aplikačního prostředí v rámci společnosti, ale výrazně se také zjednodušily pracovní procesy. Externí a interní datové služby byly vhodně usměrněny a také došlo k výraznému snížení času stráveného digitalizací dat. Díky vývoji nového systému byl vytvořen funkční registr technických zařízení, správa nemovitostí, zlepšily a zpřesnily se možnosti ukládání a zobrazování dat. Nový systém navíc zahrnuje nástroje a funkce pro správu majetku.
Kromě v rámci celého systému rozšířených geoprostorových funkcí jako jsou tematicky orientovaná vyhledávání zaměřená na adresy a vodní nádrže v oblasti byla nastavena také vazba mezi databází a grafickými elementy ve výkresu, což umožnilo například zmapování místa odběrů vzorků vody a jejich zobrazení v mapě včetně získaných výsledků. Kromě obvyklých nástrojů Topobase navíc systém obsahuje i doplňkové služby jako je například formulář pro srovnávání map a návrhů nebo nástroj pro automatický výpočet sklonu svahu.

Celá společnost Bácsvíz Zrt., nejen její geoprostorové oddělení (operátoři, správci dat a vývojový analytik) zjistila, že je nové řešení opravdu výhodné. Od té doby, co společnosti spravuje pracovní procesy v jednotném rozhraní, které je platné pro celou operační oblast, mohou být vytvořené výsledky velmi rychle diskutovány a schvalovány i v jiných organizačních složkách společnosti (předpokládaný scénář založený na pěti letech zkušeností s aplikací MirMap).

Pobočky společnosti zaměřené na vodovody a kanalizace mají nyní přímý a online přístup k centrální databázi, ve které jsou okamžitě dostupná veškerá aktuální technická data. Není snad ani třeba připomínat, že změny provedené v jakémkoliv výkresu jsou do centrální databáze promítnuty ihned. Vzhledem k interaktivnímu propojení vzájemně spolupracujících oddělení je možné veškeré návrhy a modifikace návrhů při tvorbě nových sítí řešit výrazně rychleji. Centralizace procesů pro správu geoprostorových dat umožňuje rychlý a jednoduchý přístup ke změněným či novým datům, což dovoluje účinně předcházet jejich nekonzistentnosti, zvyšuje celkovou produktivitu práce a také redukuje potřebné náklady. Rychlejší správa dat a databázových změn představují velký přínos pro pracovníky ve všech úrovních celé společnosti. Situace sítí včetně návrhů či podkladových dat jsou prostřednictvím přehledného webového rozhraní okamžitě k dispozici například pro technické specialisty, kteří nutně nemusí mít zkušenosti s CAD technologií a zpracováním CAD dat. Vytvoření takových dat včetně doplňujících informací bylo v minulosti poměrně dost časově náročné, což často vy výsledku znamenalo nedodržení termínu zpracování. Zvýšená dostupnost dat neznamená pouze optimalizaci podmínek pro kvalitní rozhodnutí, ale umožňuje pracovníkům společnosti poskytovat lepší služby jejich zákazníkům. Mimo jiné je tak možné výrazně rychleji řešit požadavky zákazníků a urychlit s tím související komunikaci.

Mnohem přesnější datové registry se mohou zúročit v jednodušším plánování harmonogramů pravidelné údržby a postupné rekonstrukce. Rychleji lze také řešit případné problémy a neočekávané havárie. Oddělení podzemních staveb má nyní rychlý přístup k předchozím verzím návrhů a existujícím sítím a jejich vybavení, což usnadňuje práci během projekce i samotné výstavby. Výrazně zredukovány jsou neočekávané chyby a závěrečné postavební kontroly, které jsou díky použité architektuře systému efektivnější.

Techničtí inspektoři v blízké budoucnosti přínos systému také ocení, například při tvorbě dokumentace. Už jen časově náročné sestavování rozsáhlých reportů je nyní automatizovaný proces. Rozvoj systému s sebou přinesl zásadní změny také v oddělení dodávek, hlavně v případě řešení logistických úkolů. Díky použití navigace jsou ve srovnání s dříve používanými papírovými mapami možné využívat trasování, digitálně měřit vzdálenosti, provádět přesné kalkulace a návrhy finančních nákladů.

Největším přínosem nového systému pro centrální laboratoř je precizní reprezentace rychle se měnících lokalit odebraných vzorků vody a možnost připojení s nimi souvisejících informací. Laboratoř je tak schopná poskytovat dynamičtější datové služby pro regulační, kontrolní a řídící organizace – ÁNTSZ (National Public Health and Medical Officer Service), KÖFE (National Inspectorate for Environment), ministerstva či standardní zákazníky.

Úprava systému a integrace existujících datových souborů byly provedeny v rámci podpůrných služeb lokálního prodejce společnosti Autodesk- společnosti Varinex Zrt., která již za sebou měla zkušenosti s realizací podobně zaměřených projektů pomocí stejné technologie. Společnost Varinex také provedl potřebné přizpůsobení systému během testovacího období a vyvinula velké množství vlastních nástrojů pro specifické potřeby. Otevřené a flexibilní rozhraní produktu Autodesk Topobase a její nástroje pro integraci do existujících obchodních systémů eliminovaly potřebu nákupu finančně náročných vlastních nástrojů či dalšího softwaru, což výrazně snížilo původně pro tyto účely předpokládané náklady.

Samotná instalace produktu Autodesk Topobase byla rozdělena do několika fází. Dříve zmíněné technické informační a geoprostorové systémy byly implementovány během let 2003 a 2008 a zmíněný pilotní projekt byl ve společnosti Bácsvíz Zrt. spuštěn v roce 2007.

Projekt trval něco přes půl roku a zahrnoval hlavně hodnocení výhod a nevýhod geoprostorového systému spuštěného již dříve a také formulaci požadavků na specifickou funkčnost vyvíjeného systému.

Od září 2008 byla do vytvořeného systému načtena veškerá potřeba data města Kecskemét včetně okolních sídel a nová komplexní platforma tak mohla začít plnohodnotně fungovat.

Více informací o produktu Autodesk Topobase najdete v češtině zde: www.autodesk.cz/topobase nebo také na webu www.autodeskclub.cz