Tvorba DTM ze spline
Odpověď zní: „ano i ne“. Ne platí pro standardní situaci, protože aplikace Civil 3D standardně neumí pro potřeby povrchu využít jako podklad elipsy a spline křivky. Nicméně můžeme odpovědět i ano, pro…
Odpověď zní: „ano i ne“. Ne platí pro standardní situaci, protože aplikace Civil 3D standardně neumí pro potřeby povrchu využít jako podklad elipsy a spline křivky. Nicméně můžeme odpovědět i ano, protože ve verzi Civilu 3D 2010 s tím už můžeme poměrně jednoduše něco udělat.
Aby bylo možné data dostat do potřebného tvaru, musíme provést několik manuálních operací a také upravit nastavení jedné ze systémových proměnných.
Ještě jedna vsuvka – v případě, že je spline křivka vytvořena z křivky, je možné ji jednoduše přidat do definice povrchu stejně jako jakoukoliv jinou křivku. V panelu Prospektor stačí pod vybraným povrchem najít položku Vrstevnice a pravým tlačítkem vybrat možnost pro jejich přidání.
Nicméně je asi jednodušší a systémovější provést následujících pár operací a poté přidat všechny prvky najednou s jistotou jejich stejnorodosti.
Pro převedení spline křivky na standardní křivku můžeme použít příkaz KEDIT. Po výběru křivky stačí po dotazu na změnu křivky zvolit možnost A (ano) a poté nastavit přesnost převodu (standardně 10). Druhou možností je klepnout na spline křivku pravým tlačítkem myši, vybrat Spline a poté zvolit možnost Převést na křivku (nebo napsat do příkazového řádku „N“).
S elipsami je to poněkud složitější, protože je nutné je znovu vytvořit. Ze všeho nejdříve je třeba nastavit systémovou proměnnou PELLIPSE na hodnotu 1 (tím dojde k vytváření křivek namísto elips) a poté nakreslit elipsu pomocí úchopů tak, aby přesně odpovídala původnímu objektu.
Po těchto dvou operacích tak máme k dispozici to, co pro vytvoření povrchu potřebujeme – vrstevnice reprezentované pouze křivkami.
Převzato z: http://beingcivil.typepad.com/my_weblog/2009/09/surface-from-ellipses-and-splines.html