portál uživatelů
softwarů Autodesk

Využíváme Autodesk Inventor v mezipředmětových vztazích

Strojírenství

Aplikace licencí produktů společnosti Autodesk ve výuce na odborných školách má své velmi rozsáhlé uplatnění nejen ve výuce vlastního software. Síla nasazení produktů spočívá především v jejich i…

Využíváme Autodesk Inventor v mezipředmětových vztazích

Aplikace licencí produktů společnosti Autodesk ve výuce na odborných školách má své velmi rozsáhlé uplatnění nejen ve výuce vlastního software. Síla nasazení produktů spočívá především v jejich integraci do jednotlivých odborných předmětů, kde mohou nejen posílit názornost řešení klasických problémů, ale řešit problémy nové daleko efektivněji v souladu s moderními postupy využívanými běžně v průmyslové praxi. Kdo z nás dnes nevyužívá při řešení běžných matematických úloh v technice kalkulačku? Za pár let bude pro novou generaci techniků zcela běžné nasadit prostředky 3D navrhování a s digitálním prototypováním spojených nástrojů i na ty nejjednodušší problémy.

Komplexnost a provázanost výuky výpočetní techniky s jejich aplikací v dalších předmětech je posílená také v nových rámcově vzdělávacích plánech. Ty poskytují školám větší volnost aplikace nových postupů a metod a oprošťují se tak od konzervativního a zcela běžného omezování výuky na tradiční výklad a zkoušení. Prostředky projektové výuky poskytují studentům daleko větší prostor pro samostatný rozvoj myšlení a týmovou práci, která je zcela základním prostředím při realizaci projektů.

Pohled na výuku jako řešení projektového problému

Řešení technických problémů patří ze své podstaty mezi velmi komplexní problémy. Zahrnují řadu činností, které se opírají o výrazné teoretické zázemí, zkušenosti a praktické dovednosti řešitelů. Jedním ze základních důvodů proč nasadit projektovou výuku jsou především současné trendy v nasazení moderních vyučovacích metod úzce svázaných s moderními technologiemi. Potenciál světového trhu, požadavky na znalosti techniků jsou přímo ovlivňovány pokrokovými strategiemi, jakými je například správa životního cyklu výrobku ve strojírenství (PLM), případně informační systém budovy v architektuře a stavebnictví (BIM). Právě do těchto oblastí v posledních pěti letech proudí, vedle rozvoje komunikace, největší podíl investic. Informatika ze své podstaty mění nejen postupy a metodiku řešení technických problémů, ale přináší zcela nové přístupy řešení.

Řešení projektu je vždy týmová hra s provázanými činnostmi

Komplexnost a ucelenost řešení problémů je také vidět v posledních deseti letech v oblasti vývoje odborného software. Na aplikace pro technika se již nepohlíží jako na odtrženě realizované problémy, ale jako na sekvence činností svázané s řešením vývojového úkolu od jeho zadání přes vývoj s jistým podílem inovace až po finální realizaci produkce, která se stále častěji realizuje kdekoliv ve světě. Realizace úzkých mezipředmětových vztahů je i díky zcela novému technickému vybavení dostupnému školám daleko snazší.

Zkušenosti ze světa

Integrace výuky a moderních technologií není žádnou novinkou. Přibližně před osmi lety jsme se zúčastnili s kolegy zajímavého projektu zaměřeného na rozvoj výuky CAD/CAM technologií a zajištění její větší svázaností s průmyslovou praxí. Jednalo se o návštěvu několika vzdělávacích institucí v San Franciscu s diskusními návštěvami na firmách v Silicon Valley. Jednou z věcí, která mě opravdu překvapila a poměrně zásadně oslovila, byla především odlišná koncepce odborného vzdělávání postaveného na projektové výuce. Slovíčka charakterizující řešení vlastních projektů se dají shrnou do pojmů samostatnost, týmovost a rozsáhlá aplikace nových technologií ve výuce.

Produkty Autodesku při řešení týmových projektů v jedné ze škol v San Franciscu

Výrazně vyšší integrace nových technologií a postupů se zcela zásadní pozicí samostatné práce studentů dávala již v nejnižších ročnících velmi zajímavé výsledky. Trošku jsem si posteskl nad poměrně ukázkovým přístupem komerčního sektoru k vzdělávání a partnerským školám. Studenti byly běžně již na úrovni středoškolského vzdělávání zapojování do rozsáhlejších projektů, které byly řešeny za přímé účasti průmyslových firem. Ty jsou v oblasti San Francisca spíš reprezentovány menšími společnostmi s vysokým podílem vývoje produkce pro elektrotechnický průmysl.

Nebojme se inovace výuky a netradičních cest

Povědomí o pokrokových oblastech, přímo ovlivňujících technické obory, je obecně mezi veřejností velmi nízká. Ukázkou mohou být desítky dotazů budoucích studentů na nutnost kreslit výkresy na pauzovací papír. Důvody můžeme hledat v překotném nástupu nových technických řešení realizovaných pomocí ICT, v poměrně pochopitelném komerčním utajení realizovaných projektů, ale také a především ve špatném chápání současných trendů vědy a techniky a významu nutných změn tradiční výuky ve školství.

Osobně si pamatuji, že jsem v průběhu svého studia na střední a vysoké škole, snad stokrát kreslil hřídel, čtyřikrát převodovku a bohužel ani jednou výrobek z plastu, případně řešil libovolný designerský problém. Právě tyto problémy, které patří k těm s vysokým podílem kreativity a dají se na nich ukázat možnosti moderních technolologií v naší výuce často naprosto schází.

Zajímavé studentské projekty mohou vznikat ze zcela běžných technických problémů

Produkty Autodesku lze nasadit v celé řadě předmětů a to nejen čistě technického zaměření. Lze je využít jak pro výuku základů prostorového modelování a podporu prostorového myšlení, stejně tak dobře jako například pro simulaci fyzikálních problémů. Pro samostatné využití v oblasti designu a uměleckých studií jsou některé z produktů společnosti Autodesk přímo předurčeny.

Řešení designu zubního kartáčku v produktu Autodesk Alias

Spojení dalších produktů, jakými jsou například Alias Studio, případně animační a vizualizační nástrojů může atraktivitu výuky jedině umocnit. Všechny tyto produkty lze získat ve studentských verzích zcela zdarma v síti mezinárodní studentské komunity Autodesk Academia.