Materiál s nerovným povrchem
Úprava obrázku v bitmapovém editoru První část postupu seznamuje čtenáře s vytvoření textury nerovnosti materiálu (bump mapy). Předpokládá se, že uživatel již provedl potřebné úpravy (např. návaz…
Úprava obrázku v bitmapovém editoru
První část postupu seznamuje čtenáře s vytvoření textury nerovnosti materiálu (bump mapy). Předpokládá se, že uživatel již provedl potřebné úpravy (např. návaznost opakujících vzorů režného zdiva, dlažby apod.) hlavní textury s obrázkem materiálu.
1. Otevřete soubor s obrázkem textury.
2. Obrázek odbarvěte (Obraz > Přizpůsobení > Odbarvit).
3. Vytvořte kopii vrstvy obrázku (obr. 1-A).
4. Pro kopii vrstvy zvolte režim Lineární světlo (obr. 1-B).
5. Obrázek uložte ve vhodné formátu (např. JPG).
Při tvorbě ilustračního obrázku byl použit Adobe Photoshop, ale popsané úpravy je možné provést v některém z mnoha dalších programů pro editaci obrázků.
Vytvoření materiálu s mapou nerovnosti
6. Na záložce Správa klepněte na ikonu Materiály.
7. V dialogovém okně Materiál vyberte v seznamu dostupných materiálů Výchozí.
8. Klepněte na ikonu Duplikovat (obr. 2-A).
9. Materiál vhodně pojmenujte (obr. 2-B).
10. V poli Barva zvolte volbu Soubor obrázku (obr. 2-C).
11. V poli Soubor obrázku klepněte na ikonu a vyberte obrázek s texturou (obr. 2-D).
Předchozí dva body postupu zopakujte i pro část Nerovnost v dolní části dialogu dostupné pomocí posuvníku. V souboru obrázku vyberte černobílou texturu zobrazující nerovnost.
12. Klepněte na tlačítko Aktualizovat náhled (obr. 2-E) a zkontrolujte vizuální vlastnosti vytvořeného materiálu.
13. Klepnutím na tlačítko OK zavřete dialog Materiály a použijte ho v projektu.
Vlastnosti materiálu jsou daleko rozsáhlejší a je možno provést další nastavení, kterou vytvoří dokonalejší iluzi povrchu ve vizualizacích.
Související články:
- Materiál s nerovným povrchem