portál uživatelů
softwarů Autodesk

Materiál s nerovným povrchem

Strojírenství

Úprava obrázku v bitmapovém editoru První část postupu seznamuje čtenáře s vytvoření textury nerovnosti materiálu (bump mapy). Předpokládá se, že uživatel již provedl potřebné úpravy (např. návaz…

Materiál s nerovným povrchem

Úprava obrázku v bitmapovém editoru

První část postupu seznamuje čtenáře s vytvoření textury nerovnosti materiálu (bump mapy). Předpokládá se, že uživatel již provedl potřebné úpravy (např. návaznost opakujících vzorů režného zdiva, dlažby apod.) hlavní textury s obrázkem materiálu.

1.  Otevřete soubor s obrázkem textury.
2.  Obrázek odbarvěte (Obraz > Přizpůsobení > Odbarvit).
3.  Vytvořte kopii vrstvy obrázku (obr. 1-A).
4.  Pro kopii vrstvy zvolte režim Lineární světlo (obr. 1-B).
5.  Obrázek uložte ve vhodné formátu (např. JPG).

Při tvorbě ilustračního obrázku byl použit Adobe Photoshop, ale popsané úpravy je možné provést v některém z mnoha dalších programů pro editaci obrázků.

Vytvoření materiálu s mapou nerovnosti

6.   Na záložce Správa klepněte na ikonu Materiály.
7.   V dialogovém okně Materiál vyberte v seznamu dostupných materiálů Výchozí.
8.   Klepněte na ikonu Duplikovat (obr. 2-A).
9.   Materiál vhodně pojmenujte (obr. 2-B).
10. V poli Barva zvolte volbu Soubor obrázku (obr. 2-C).
11. V poli Soubor obrázku klepněte na ikonu a vyberte obrázek s texturou (obr. 2-D).

Předchozí dva body postupu zopakujte i pro část Nerovnost v dolní části dialogu dostupné pomocí posuvníku. V souboru obrázku vyberte černobílou texturu zobrazující nerovnost.

12. Klepněte na tlačítko Aktualizovat náhled (obr. 2-E) a zkontrolujte vizuální vlastnosti vytvořeného materiálu.
13. Klepnutím na tlačítko OK zavřete dialog Materiály a použijte ho v projektu.

Vlastnosti materiálu jsou daleko rozsáhlejší a je možno provést další nastavení, kterou vytvoří dokonalejší iluzi povrchu ve vizualizacích.

Související články:

  • Materiál s nerovným povrchem