Pracujeme s materiály v Showcase
Autodesk Showcase je aplikací určenou pro precizní vizualizaci produktů v interaktivním prostředí. Při zpracování vlastní vizualizace využívá algoritmů vycházejících ze základů 3D akcelerace a to jak …
Autodesk Showcase je aplikací určenou pro precizní vizualizaci produktů v interaktivním prostředí. Při zpracování vlastní vizualizace využívá algoritmů vycházejících ze základů 3D akcelerace a to jak v oblastech zpracování vektorových polygonů, tak v oblasti materiálů a zobrazovacích efektů. Od počátku představuje Autodesk Showcase nové řešení interaktivní vizualizace s možností rychlé aplikace variant. Jednou z nejzajímavěji optimalizovaných funkcí je práce s materiály a jejich vlastnostmi, a to jak na úrovni materiálové knihovny, tak procedur a optimalizačních postupů.
Vliv LOD na kvalitu importovaného modelu
Základem efektivní práce s materiály v Autodesk Showcase je výchozí úroveň a správná struktura topologie modelu. Je tedy vhodné vždy v úvodu zvážit, které materiály a jak budeme přiřazovat jednotlivým součástem a podsestavám. Aplikace umožňuje nad tímto rozložením optimalizovat vlastní topologii modelu pomocí skupin. Prvním krokem ke kvalitnímu zobrazení v Autodesk Showcase je dobře provedený import primární geometrie modelu. Ten je řešen pomocí importních šablon aplikace, které řídí úroveň LOD (Level Of Details). Vlastní hodnotu LOD lze modifikovat ve fázi nastavení šablony importního filtru. Tuto operaci nelze provádět dále v průběhu zpracování prezentace, proto je dobré vždy předem rozhodnout o požadované kvalitě zobrazení detailu.
Rozložení skupin pro efektivní práci s materiály
Dalším krokem při přiřazování materiálů jednotlivým skupinám, je definice skupin objektů. Jako základní tip pro postup bych doporučil v této fázi načítat sestavu co možná nejdetailnější, například přímo na úrovni modelů sestav z Autodesk Inventoru, případně jiných 3D aplikací (podporována je například CATIA V4 a V5, SolidWorks, ProENGINEER/Granite atd). Na této úrovni jsou pak vytvořeny jednotlivé definiční skupiny.
Přiřazení materiálů z databáze
Základní přiřazení materiálů v Autodesk Showcase je prováděno přímým výběrem z velmi názorně zpracované materiálové knihovny. Do této lze přirozeně materiály přidávat, ale často vystačíme ve strojírenské praxi s těmi, které jsou již předdefinovány. V počáteční fázi doporučuji vždy zvážit méně lesklé alternativy materiálů. Vysoká hodnota odpovídající Specular reflection může mít za následek vznik velmi kontrastních scén, které jsou při prezentaci na většině dostupných projektorů obtížně čitelné. Musíme si uvědomit, že současné zobrazení moderních monitorů je na úrovni 10/14 bitového vzorkování a vyhlazené gama korekce. U výstupů ze Showcase, jako prezentačního nástroje, musíme s alternativou kvalitního zobrazení na projektoru počítat.
Příliš kontrastní místa způsobená vysokou hodnotou Specular reflection, nevhodná pro zobrazení projektory
Naprostou lahůdkou v Autodesk Showcase je modifikace mapování materiálových koordinátů. Tento postup je více či méně názorný v řadě aplikací pro vizualizaci. Autodesk Showcase zásadně přepracovává postup přiřazování mapovacích koordinátů v interaktivním graficky akcelerovaném prostředí. Definice vlastností materiálů a odpovídajících map jsou okamžitě v průběhu změn zobrazovány na reálném modelu, nikoliv pouze na vzorku.
Interaktivní zobrazení změn nastavení mapovacích koordinátů nerovností (bump mapping)
Veškeré parametry rastrových map, které jsou přiřazovány jednotlivým skupinám objektů lze interaktivně upravovat a to buď na úrovni nabídek dialogových panelů, a nebo na úrovni optimalizovaných transformačních prvků (mapovacích ikon). Především práce s mapovacími ikonami je velmi příjemná. Osobně očekávám v této oblasti ještě řadu vylepšení především v oblasti lokálních nabídek na kurzorech, jak ukazují například trendy v obsluze Inventor Fusion.
Úprava mapování materiálových nerovností
Související články:
- Pracujeme s materiály v Showcase