Novinky v Revit Architecture 2011 – 2.díl
Následující text je pokračováním prvního dílu o novinkách v Revit Architecture 2011, který si můžete přečíst…
Následující text je pokračováním prvního dílu o novinkách v Revit Architecture 2011, který si můžete přečíst zde.
Vylepšení rodin
Building Maker
Výrazné změny doznal nástroj pro tvorbu objemových studií, a to v podobě vylepšených booleovských operací u složitých objektů. Nyní už nebudete mít problém se sjednocováním či průniky složitých objektů.
Fasádní prvky
Stejně jako v předchozí verzi je možné složité povrchy převádět na reálné objekty pomocí nástroje Rozdělit povrch. V některých případech, jako je na obrázku, software nedokázal panely vkládat na kraje ploch a proto v současné verzi máme k dispozici adaptivní panel, který můžete použít na doplnění plochy. Uzly panelu se automaticky přichycují díky zapnutému módu 3D uchopení.
Na fasádách byly provedeny i další změny, jako například modifikace sítě členění fasády pomocí externích čar, které mohou být úsečkami, nebo i složitými křivkami. Výsledek použití nástroje Intersects je na obrázku.
Velice podobnou funkcionalitu mají sloupy, které lze používat stejným způsobem jako panel v předchozím případě.
Tvorba Revit Families
V nové verzi byl přidán nový typ parametru, tzv. Reporting parameter. Jedná se o speciální druh parametru instance, který není primárně určen pro ovlivňování geometrie rodiny, ale pro vypisování rozměrů prvků, jako například rozměrů panelu, který byl ukázán v předchozím odstavci. Pomocí tohoto parametru pak můžete např. okótovat tloušťku stěny v rodině okna a pak tuto hodnotu reportovat do tabulek.
Poměrně příjemnou změnou je možnost provádět tzv. flexing přímo v grafickém prostředí tím, že posunete referenční rovinou. Další vylepšení spočívá v tom, že mnohdy potřebujete graficky zobrazit parametry, které jsou na sobě závislé (jsou propojeny pomocí vzorce jako např. že délka je dvojnásobkem šířky). Revit vám nabízí možnost zobrazit takto propojené parametry. Navíc je možné hodnotu parametru změnit přímo v pracovním okně, už nemusíte vstupovat do Typů a hledat parametr mezi ostatními.
Za zmínku stojí i změněná hierarchie jednotlivých na sebe závislých parametrů. Lze to ukázat na příkladu, kdy máme parametr délky s hodnotou 150. Pak máme v rodině rozměr, který má momentálně hodnotu 123 a ten chceme zaměnit za tentýž parametr 150. Dříve by taková změna měla za následek chybové hlášení a nutnost uvolnit vazby. V nové verzi je toto minulostí a tak se příprava rodin opět značně ulehčila.
Analýza a vizualizace
Revit Architecture je software předurčený k tomu, aby kromě tvorby projektové dokumentace vyplývající z vytvořeného modelu, dokázal provádět i různé typy analýz a simulací. Studie oslunění z předchozí verze byla poměrně hodně přepracována a nastavení a práce se sluncem a jeho polohou je teď mnohem snazší. Za velký pokrok může být považováno i to, že lokalitu projektu můžete určit s využitím Google Maps, které jsou integrovány do systému Revitu. K zadání polohy pak ale budete potřebovat připojení k internetu.
Realtime zobrazení
Vizuální stránka prezentace modelu v Revitu Architecture byla vždy na vysoké úrovni a pro mnohé byly předem navolené styly, jako skryté čáry či Stínování s hranami, dostačující. Autodesk ale udělal další krok a do možností zobrazení modelu ve 3D přidal kromě jiného i nastavení Realistický, který umožňuje zobrazit texturu přímo na objektu a ve spojení se stíny tak v mnohých případech zanikne potřeba renderingu.
Vylepšení renderingu
Na druhou stranu rendering v Revitu doznal také výrazných změn, z nichž musím zmínit především dvě. Rendering v Revitu probíhal vždy s využitím externího nástroje, který byl navržen tak, aby rendering mohl probíhat na více jádrech procesoru zároveň, maximálně však na čtyřech. Tento limit byl nyní odstraněn a proto, pokud máte doma nebo v kanceláři našlapaný workstation se dvěma Xeony, rychlost v renderingu znatelně pocítíte. Změnu poznají i uživatelé, kteří nejsou zrovna vyznavači vysokých počtů procesorových jader a kteří mají trošku hlouběji do kapsy. Rendering byl z mého pohledu hodně zoptimalizován a tak vykreslení stejné scény bude ve verzi 2011 trvat kratší dobu, než v případě verze 2010. Navíc bylo přidáno i ambientní osvětlení a tak rendery vypadají opravdu realisticky.
Obrázek v pozadí
S renderingem jsou spojeny i další vylepšení a to především možnost použít obrázek v pozadí renderu, což byla funkce, která hodně chyběla od přechodu na mental ray. Také materiály byly výrazně pozměněny a nyní všechny Autodesk produkty pracují na stejné materiálové základně, takže nebude třeba materiály znovu přidělovat, když budete přecházet z Revitu do 3ds Max, stejně jako z Inventoru do Revitu.
Práce v týmu
Změn by měly doznat i práce s pracovními sadami a externími referencemi, kde by se mělo zrychlit ukládání do centrálu (což je pro mnohé důvod spílat na Revit) a měla by se zjednodušit ovládání připojených souborů. Prakticky však tuto část nemám ozkoušenou, to mne čeká v následujících týdnech.