portál uživatelů
softwarů Autodesk

3DS MAX pro návrh interiérů

Strojírenství

3DS MAX umožňuje vytvořit vizualizaci prakticky libovolné scény. Ta může být tvořena statickými nebo dynamickými objekty. 3DS MAX je ovšem na druhou stranu aplikací, která má pro většinu uživatelů tec…

3DS MAX pro návrh interiérů

3DS MAX umožňuje vytvořit vizualizaci prakticky libovolné scény. Ta může být tvořena statickými nebo dynamickými objekty. 3DS MAX je ovšem na druhou stranu aplikací, která má pro většinu uživatelů technických aplikací výrazně atypické uživatelské prostředí a obsluhu jednotlivých funkcí. 3DS MAX je součástí akademické sady aplikací a je v současné době dosažitelný širokému spektru uživatelů pro seznámení s její funkčností. Dnešní článek věnuji jedné z tradičních problematik, kde lze tuto aplikaci využít. Jedná se o vizualizaci interiérů a pracovišť, které může být užitečné prakticky pro všechny uživatele.


Základní koncepce ukázkové scény

Jak koncipovat scénu?

Koncepce scény pracoviště je vždy otázkou dispozice. Již na začátku je vhodné si uvědomit, že pro základní prezentaci je poměrně zbytečné se zabývat detaily. Efektní vizualizace často nestojí na detailním provedení modelů, jako spíš na správně nastaveném osvětlení a optických efektech. Lze tak vytvořit velmi solidní prezentace během několika málo kroků. Koncepce scény by proto měla pro návrhy obsahovat pouze stěžejní objekty interiéru.


Vhodnou volbou polohy kamery můžete prezentaci udělat efektivnější

Dalším nepsaným pravidlem je vhodné rozmístění objektů respektive správné směřování kamer. Efektivním přístupem můžete často ušetřit hodiny práce a modelování detailů, které budou často skryty pohledu hodnotitelů. Jediným důvodem pro tvorbu skrytých objektů mohou být pouze jejich výrazné optické vlastnosti a použití vyšších stupňů výpočtových algoritmů, které vyhodnocují globální prostředí scény. Může se jednat například o příliš osvětlené prvky s lesklým povrchem, které jsou zdrojem sekundárního zdroje světla počítaného radiozitou.

Jak modelovat prostředí pracovitě?

Na tomto místě je vhodné modelovat co nejméně prvků. Internet je poměrně bohatý na modely ve formátu 3DS, případně MAX interiérových prvků. Je vždy pouze otázkou, jestli se jedná o modely pro volné použití, nebo komerční objekty. V oblasti volných interiérových prvků je ovšem situace velmi dobrá. Po chvilce hledání v Google sekci obrázků lze najít interiérové prvky, které mohou být využity nejen v oblasti dokreslení scény. Řadu prvků lze jednoduše upravit transformacemi. Atypický nábytek je rychlejší pro techniky modelovat pomocí parametrického navrhování. 3DS MAX má v současné době již velmi solidní importní filtry pro řadu parametrických formátů. Samozřejmě je možné využít také modely z aplikací Autodesk Inventor a Revit.

Importem grafiky můžete ušetřit velké množství času při tvorbě návrhu

Materiály

Materiály jsou stěžejním prvkem každé scény. 3DS MAX má v oblasti materiálů jeden z nejvýkonnějších materiálových editorů na trhu s aplikacemi pro vizualizaci. Je příjemné, že Autodesk poměrně výrazně sloučil koncepci tohoto základního nástroje s aplikací AutoCAD. Pro začátek doporučuji pracovat opět se střízlivým počtem materiálů ve scéně. Často je plně dostačující zvolit pouze několik typických materiálů a u těch změnit barevnost pomocí materiálového editoru. Typickým případem je například dřevo. Pro pohledy z větší vzdálenosti je poměrně nepodstatné jestli se jedná o mahagon a dub. Rozhodující je pouze odstín, který lze snadno modifikovat v materiálovém editoru, případně upravit zdrojovou texturu.


Materiálový editor 3DS MAX

Osvětlení a efekty

Osvětlení a vizuální efekty jsou jednou ze základních technik každé vizualizace. Jejich zvládnutí dává uživateli velmi kreativní možnosti zvýraznění prvků scény. Modifikací světel a efektů lze také poměrně výkonně řídit koncepci prostoru a jeho vlastností. Rozdělení světel ve 3DS MAX dodržuje standardy vizualizace. Základním osvětlením v každé scéně, která je osvětlena přirozeným svitem je vzdálené světlo. V oblasti vizualizace interiérů pak budeme potřebovat určitý typ umělého osvětlení, kterým je ve většině případů reflektor, případně pro dokreslení scény bodové světlo. Poměrně častou chybou při vizualizaci bývají příliš ostré přechody stínů, které neodpovídají realitě.


Interiér s výraznými stíny


Modifikace parametrů stínů u reflektoru


Finální efekt

Závěrem mi dovolte jeden zajímavý tip, kterým si můžete ušetřit práci při definici interiérů. Jedná se o použití zrcadlených ploch, které výrazně rozšiřují prostor. Návod na vytvoření zrcadla v 3DS MAX najdete například zde:

http://www.youtube.com/watch?v=WpdpvATkQ5w&feature=related
http://www.webdesign.org/3d-graphics/tutorials/flat-mirror.538.html

Související články:

  • 3DS MAX pro návrh interiérů