portál uživatelů
softwarů Autodesk

Optimální výběr HW a OS pro Revit Architecture

Strojírenství

Výběr operačního systému (OS) a RAM Výběr operačního systému je z hlediska práce v Revitu nejdůležitější. Ani tak nezáleží, zda máte Windows XP nebo Windows 7 (pod Linuxem a Mac OS Revit standardně n…

Optimální výběr HW a OS pro Revit Architecture

Výběr operačního systému (OS) a RAM

Výběr operačního systému je z hlediska práce v Revitu nejdůležitější. Ani tak nezáleží, zda máte Windows XP nebo Windows 7 (pod Linuxem a Mac OS Revit standardně neběží), ale důležité je, zda se jedná o verzi 32 bitovou či 64 bitovou. Doporučit lze jednoznačně operační systém Windows 7 64 bit a to v případě, pokud máte minimálně 4GB RAM. 64 bitový operační systém dokáže využít mnohonásobně větší kapacity RAM, a tudíž se nemusíte obávat, že nezvládnete zpracovat velké a náročné projekty. Obecně lze doporučit u tohoto OS RAM o velikosti 8GB. Samotný operační systém totiž v paměti zabírá přibližně 1GB. Operační systém, který zcela nedoporučuji, je Windows 7 32 bit. Pokud chcete používat 32 bitový operační systém (např. kvůli ovladačům k různým starším periferiím), pak jediná možnost je Windows XP se servicepackem 3. Nevýhoda 32 bitového systému je, že systém dokáže jedné aplikaci přidělit maximálně 2GB RAM, přičemž systém sám je schopen adresovat pouze cca 3,5 GB, takže 8GB na tomto systému provozovat nelze i kdybyste je měli v počítači fyzicky nainstalované.

Grafická karta

Tolik k výběru OS a množství RAM. Ještě stojí za zmínku velikost paměti grafické karty. Vzhledem k tomu, že Revit umožňuje, aby grafická karta převzala veškeré výpočty spojené se zobrazováním 3D geometrie je vhodné pořídit kartu s RAM o velikosti 512 MB a vyšší. Revit Architecture od verze 2011 používá Direct 3D rozhraní, takže vám postačí libovolná grafická karta určená primárně pro hry s cenou okolo 3500 Kč bez DPH a výš. Rozhodně není třeba pořizovat profesionální karty typu Quadro FX či FireGL, které jsou primárně určeny pro akceleraci OpenGL, které Revit nevyužívá (u starších verzí je tomu však jinak, ovšem Revit nevyužívá podporu OpenGL v plném rozsahu a tak je rozdíl ve výkonu softwarového a akcelerovaného zobrazení menší, než u verze 2011) a hlavně výkonově srovnatelná profi karta je dražší, než karta určená pro hry. Dokonce mohu z osobní zkušenosti říci, že Quadro FX od nVidie nelze doporučit vůbec. Má nedotažené ovladače, které občas způsobují, že se ovladač grafické karty během práce v Revitu restartuje (toto nezpůsobuje pád Revitu, pouze je to nepříjemnost).

Procesor

Třetí, velmi důležitou volbou, je procesor. Revit Architecture 2011 už částečně podporuje více jader při běžné práci a tudíž je vhodné pořídit procesor s více jak dvěma jádry. Tato podpora je zatím ale nízká a tak lepších výsledků dosáhnete s dvoujádrovým procesorem na velmi vysoké frekvenci (min 3GHz), než s pomalejším a cenově srovnatelným procesorem 4 a více jádrovým. Osobně doporučuji novou platformu Intelu (procesory i5 a i7) se čtyřmi jádry. Je to investice do budoucnosti a výkon, oproti starším platformám, je subjektivně vyšší (ale měření jsem neprováděl). Pokud se hodně věnujete renderingu ať už v Revitu nebo v 3ds Max, využijete i osmi jádrové procesory, kde platí, čím více jader, tím rychlejší výpočet.

Další komponenty

Toto jsou nejdůležitější komponenty, které je třeba zvážit. Poslední komponentou, jejíž koupě je spíš třešnička na dortu, je SSD disk (Solid State Disk), což je zařízení plnící funkci klasického harddisku, ovšem nemá v sobě žádné pohyblivé části (vysvětlení pro laiky). Můžete si jej představit jako velkou, ale velmi rychlou flashku. Toto zařízení umožňuje rychlejší čtení a ukládání dat, než standardní harddisk a proto stojí o jeho koupi uvažovat. Ceny jsou ale stále ještě poměrně vysoké a tak pokud byste měli šetřit na RAM či procesoru, pořiďte si raději klasický harddisk.