Zadáváme žákovský projekt v Autodesk Inventoru
Nasazení moderních technologií do vzdělávání má svá výrazná specifika. V dynamicky se měnícím prostředí, jakým je oblast aplikované výpočetní techniky je často spojeno s problémy, které jsou dány konz…
Nasazení moderních technologií do vzdělávání má svá výrazná specifika. V dynamicky se měnícím prostředí, jakým je oblast aplikované výpočetní techniky je často spojeno s problémy, které jsou dány konzervativní koncepcí výuky, lidskými zdroji a v neposlední řadě financováním. Po dvaceti letech práce stovek škol v ČR v oblasti CA technologií můžeme prohlásit, že máme do jisté míry modernizovány národní rámcové vzdělávací plány. Ty, pokud jsou správně uchopeny pro tvorbu vzdělávacích plánů, dávají týmům lidí na školách jistou možnost aplikovat do výuky nejnovější poznatky vědy, výzkumu a praxe.
Součástí projektu by měla být konkrétní představa o jeho cílech a účelu
Výuka a implementace moderních technologií do výuky má svá výrazná specifika. V našem případě se jedná především o úzké vazby na mezipředmětové vztahy a výuku všeobecně vzdělávacích předmětů. Neustále je nutné mít na paměti, že ICT jsou výrazným tvůrčím nástrojem, který akceleruje rutinní činnosti, zvyšuje efektivitu a kvalitu provedené práce. Z tohoto důvodu je nutné dbát v jednotlivých oblastech integrace výuky a ICT především na mezipředmětové vztahy a vazby výuky jednotlivých odborných předmětů. ICT musí tuto mozaiku informací zefektivnit a přiblížit reálnému stavu v prosperující průmyslové praxi.
Začleněním CAD/CAE/FEM postupů do výuky lze dosáhnou rychle požadovaného výsledku s lepší ilustrací případných technických problémů
Oblast tvorby digitálních prototypů v sobě skrývá zajímavé možnosti spojení teoretických znalostí a praktických dovedností. Vzpomeňme si například na řadu demonstračních strojů a sestav plnící určitou funkčnost. V současné době si mohou na jejich digitálním ekvivalentu žáci nejen funkčnost ověřit, ale také vyzkoušet její modifikaci. Od těchto pokusů není již daleko řešení skutečné problematiky na vývojových úkolech a jejich propojení s praxí.
Velkou výhodou dnešní generace žáků je dostupnost špičkových technologií. Lze říci, že dnešní žáci mohou ve výuce i mimo ni využívat doslova nástroje, které naše generace neznala vůbec, a pokud se s nimi setkala, tak pouze na pár špičkových pracovištích ve světě. 3D digitální prototyp v posledních deseti letech hýbe technickým světem a kdo tento směr nerespektuje, ztratí konkurenční výhodu a to nejen na poli komerčním, ale také na poli vzdělávacím.
Stanovení obecných pravidel pro nasazení digitálního prototypu do realizace projektů není snadné. Každý problém má svá specifika, která musí být průběžně řešena s cílem co možná nejlepšího výstupu. Z hlediska metodiky realizace technických projektů lze uvést především:
• Sjednocení přístupů a číslování na úroveň revizní, norem a standardů.
• Synchronizace tvorby podsestav a sestav včetně termínů.
• Zcela jasná pravidla pro řešení případných problémů, předělávek a změn.
• Průběžné předávání dokumentů do výroby.
• Sjednocený software až na úroveň service packů.
• Sjednocená pravidla pro odevzdávání a komunikaci.
Výuka opírající se o projektové řešení skutečných technických problémů je výrazně efektivnější
Tato pravidla v podstatě kopírují tradiční metodické postupy a pravidla využívané v komerční oblasti. Tuto oblast je nutné ve výuce rozšířit o další specifika definovaná vlastní výukou odborných předmětů:
• Motivace cílové skupiny žáků s ohledem na řešenou problematiku.
• Vytvoření pracovních skupin (v případě týmově řešeného projektu).
• Zohlednění úrovně vstupních znalostí svázaných se znalostmi a praktickými dovednostmi, které byly získány v rámci mezipředmětových vztahů.
• Vytvoření objektivních podmínek pro realizaci projektu založených na zcela jasných úkolech, postupech a metodice.
• Stanovení potřebného technického vybavení a zohlednění dostupnosti licencí odborného software.
• Vysvětlení všech potřebných náležitostí projektu jak z hlediska obsahu, tak z hlediska formy jeho provedení.
• Stanovení podmínek pro průběžné hodnocení projektu včetně detailních termínů.
Názorná studie problému v 3D aplikaci je výrazně názornější
Základní myšlenkou pro zcela nový přístup ve výuce je tedy dlouhodobě systematické nasazení PLM technologií (případně BIM ve stavebnictví) a projektová výuka, která je řešena podle obdobných metodických pravidel a přístupů, jak je tomu v reálné technické praxi. Zde jsou přístupy poměrně výrazně optimalizovány a opírají se často o spolupráci desítek vývojových pracovišť a stovek technických i netechnických profesí.
Související články:
- Zadáváme žákovský projekt v Autodesk Inventoru