portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Mudbox

Mudbox byl poprvé použit v roce 2005 Petrem Jacksonem při remaku filmu King Kong pro zrychlení návrhu detailů textur. V současné době je na trhu verze Autodesk Mudbox 2012. Aplikace Mudbox…

Autodesk Mudbox

Mudbox byl poprvé použit v roce 2005 Petrem Jacksonem při remaku filmu King Kong pro zrychlení návrhu detailů textur. V současné době je na trhu verze Autodesk Mudbox 2012.

Aplikace Mudbox je součástí balíku programů Autodesk Entertainment Creation Suites 2012, který se skládá z těchto aplikací:

  •  Autodesk 3ds Max 2012
  •  Autodesk Maya 2012
  •  Autodesk Softimage 2012
  •  Autodesk Mudbox 2012
  •  Autodesk MotionBuilder 2012

Celý postup práce tvůrce zábavného videa je takový, že se v 3ds Maxu udělá prvotní model postavy, scény nebo libovolného objektu. Následně se v Mudboxu efektivně zpracují textury povrchů a různých materiálů včetně detailů. Další zpracování je zpět v 3ds Maxu. Pomocí MotionBuilderu se navrhnou animace. Postavy se zkrátka rozpohybují. Zbývá ještě nasvícení scény a postav včetně rendrování. V závěru se přidají vizuální efekty  pro vlasy a šaty. Nakonec se v post produkci pomocí Composite toolset dokončí sekvence obrazů.

Mudbox ve verzi 2012 přináší vylepšení sady kreslících nástrojů, nové pokrokové UV a na topologii nezávislé pracovní postupy. Dále přináší praktické pózovací nástroje pro zpracování detailu třeba oblečení na postavě, které změníme její základní postoj na hluboký záklon. Přináší i vylepšenou manipulaci s velkými datovými soubory.
Mudbox umožňuje manipulaci s "digitálními sochařskými objekty" buď  z existujících souborů nebo generováním z dodaných základních vzorových objektů.
Uživatelské rozhraní je maximálně přizpůsobené pro intuitivní práci. Je možné vytvářet a vykreslovat různé detaily bez velkého učení a to jednoduchým tažením křivek. Cílem Mudboxu je vytvářet 3D umělecká díla na vysoké úrovni. Je určené profesionálním umělcům, kteří tvoří hry, filmy, televizní pořady, zkrátka pracují pro „vizuální“ průmysl.
 
Ukázky rozhraní

Základní funkce a charakteristika Mudbox 

  • Posing Toolkit – pro pózování postav a deformování modelů.
  • Paint Brushes – kreslící štětce pro použití ve 3D, které obsahují funkce jako Dodge, Blur, Contrast, Sponge, Hue, Hue Shift a Invert.
  • Texture Extraction – extrakce map pomocí metody Vector Displacement.
  • Paint Texture Maps ve 2D – texturování objektu v rozložené 2D podobě, kdy se změny ihned promítájí i na 3D objekt.

  • Paint Layer Blend Modes (míchání) – prováděné úpravy se provádějí zároveň na všechny naložené vrstvy, což je užitečné při hromadném zesvětlování/ztmavování vrstev.
  • Enhanced Interoperability – rychlá spolupráce s aplikací Maya jednou jednoduchou operací. Mapy Displacement a Normal, které se extrahují z  Mudbox jsou spojené s modelem a není třeba modely sestavovat znovu v dalším programu.
  • Paint Channel interoperability – export více vrstev v Adobe Photoshop. 
  • Record Movies – dva druhy záznamu pohybů objektů. 
  • Enhanced Color Chooser – zapamatování naposledy použitých barev  a uživatelsky definovaných palet (výběr barevných prostorů jako v aplikaci Maya).
  • Podpora 64-bitových operačních systémů –  Mac a Windows 7.

Co je třeba pro běh aplikace Mudbox?

  • Microsoft Windows XP se Service Pack 3, Windows Vista Business se Service Pack 1, nebo Windows 7 
  • Mac OS X v10.6.2
  • Intel Pentium 4 nebo AMD Athlon 64 processor 
  • 2GB RAM 
  • 650 MB hard na pevném disku pro instalaci programu 
  • OpenGL grafickou kartu  
  • DVD-ROM mechaniku

Info o plné technické specifikaci, novinkách a FAQ najdete zde.

Související články:

  • Autodesk Mudbox