Jak rozšířit materiálovou knihovnu v Autodesk Showcase
Základem zdárné vizualizace scény v Autodesk Showcase je aplikace věrných a kvalitních materiálů. Autodesk Showcase podporuje jak jednoduché materiály vytvářené pouze řízením odrazových parametrů, tak…
Základem zdárné vizualizace scény v Autodesk Showcase je aplikace věrných a kvalitních materiálů. Autodesk Showcase podporuje jak jednoduché materiály vytvářené pouze řízením odrazových parametrů, tak materiály tvořené složitou kombinací textur. Pro tvorbu materiálů je k dispozici nejen propracovaný materiálový editor, ale také již vytvořené knihovny.
Autodesk Showcase se navíc dokáže v průběhu své práce připojit na kompatibilní knihovny materiálů. Nabídka pak může být rozšířena například o materiálové styly Autodesk Inventoru. Tento proces je patrný například při importu sestavy, kdy se Showcase pokusí využít materiálů zvolených na primární sestavě (IAM), případně se pokusí najít materiál s podobnými vlastnostmi. Tato substituce není vždy ideální, ale je poměrně dobře funkční. Velkou výhodou posledních verzí produktů společností Autodesk je existence unifikované materiálové knihovny, která výrazně usnadňuje transformaci materiálových vlastností mezi aplikacemi.
Dostupné knihovny materiálů v Autodesk Showcase a v příslušné scéně
Veškeré dostupné informace o použitých materiálech jsou v Autodesk Showcase udržovány v materiálových knihovnách, které jsou dostupné v sekci Material Libraries. Zobrazená instalace využívá jednu základní materiálovou knihovnu (Showcase Materials) a jednu připojenou materiálovou knihovnu (Extended Material Library). Uživatelsky vytvořené materiály jsou uloženy na vyžádání v sekci My Materials. Tato sekce lze libovolně upravovat z hlediska struktury na rozdíl od zamčených základních knihoven, které jsou standardně uzamčeny proti editaci. Uživatelskou sekci lze využít především pro usnadnění správy často využívaných a oblíbených materiálů.
Konverzní filtr materiálů importovaného obsahu
V Autodesk Showcase je k dispozici dále pro práci s materiály k dispozici jednoduchá konverzní utilita. Ta umožňuje začlenit nové materiály přímo do knihoven editované scény, případně provést substituci materiálů. Utilita umožňuje automatické záměny materiálů, případně jejich manuální nahrazení. Využití této utility uvítáme především v případech, kdy potřebujeme ve scéně globálně nahradit materiály.
Vytvoření uživatelské kategorie, případně knihovny
Vytváření uživatelských kategorií materiálů a knihoven je snadné. V případě potřeby organizovat materiály je nutné v prvním kroku definovat příslušnou kategorii. Tuto kategorii vytváříme pomocí místní nabídky Save to Library, která je zobrazena po klepnutí pravým tlačítkem myši na náhledu materiálu. Po definici New Category a pojmenování se příslušná kategorie materiálu vložena do knihovny. Obdobným způsobem postupujeme v případě vytvoření zcela nové knihovny (New Library). Který postup je výhodnější je již spíš na volbě jednotlivých uživatelů a množství využívaných materiálů. Dokážu si představit že k rozsáhlejším projektům bude k dispozici samostatná knihovna, u malých vystačí uživatel s kategoriemi.
Nový materiál v uživatelské knihovně
Na následujících obrázcích je zobrazen příklad, kdy je již uživatelsky vytvořený materiál modifikován pomocí materiálového editoru. V našem případě je kompletně rekonstruováno barevné podání materiálu včetně světelných vlastností a raytracingu. Tyto parametry jsou změněny s ohledem na prostředí scény a nastavení osvětlení šablony prostředí.
Modifikace odstínu nového materiálu pomocí materiálových vlastností
Nový materiál je následně výše popsaným postupem zařazen do příslušné kategorie materiálů v uživatelsky definované knihovně.
Finální uložení materiálu do nové knihovny
Související články:
- Jak rozšířit materiálovou knihovnu v Autodesk Showcase