portál uživatelů
softwarů Autodesk

Využíváme transformace referenčního bodu (pivotu) v Autodesk Showcase

Pro vytvoření scény v Autodesk Showcase využíváme jako základ importované modely z 3D modelářů. Modely jsou načteny vždy podle individuálního schématu, které odpovídá topologii modelu nebo sestavy. Na…

Využíváme transformace referenčního bodu (pivotu) v Autodesk Showcase

Pro vytvoření scény v Autodesk Showcase využíváme jako základ importované modely z 3D modelářů. Modely jsou načteny vždy podle individuálního schématu, které odpovídá topologii modelu nebo sestavy. Například, pokud je načtena sestava z Autodesk Inventoru, případně jiného software pro vývoj výrobku, Autodesk Showcase tento model rozloží ve scéně po importu na samostatné objekty. Tento postup je nejen výhodný pro snadnou definicí vlastností (například materiálů), ale také pro případnou manipulaci. Typicky pro stanovení krajních pozic demonstrujících funkčnost sestavy.


Importovaný model z Autodesk Inventoru 2011

V Autodesk Showcase využíváme pro transformace objektů velmi podobný postup 3ds max. Každý objekt má svůj referenční souřadný systém, který je indikován ikonou manipulátoru (handles). Tuto ikonu lze aktivovat pro každý objekt samostatně nebo pro kompletní sestavu.


Referenční pozice modelu v základní rovině

Na výše uvedeném obrázku je uveden příklad mechanického zvedáku, který je umístěn po importu do referenční roviny vycházející standardně z orientace rovin souřadného systému Autodesk Inventoru. Primární pozici modelu nelze při vkládání do Autodesk Showcase ovlivnit zadáním počátečních souřadnic. Tu lze upravit až dodatečně pomocí manipulátoru a transformačních příkazů.


Základní pozice pivotu

Práce s manipulátorem je poměrně snadná. Je tvořen sadou barevných šipek, které zobrazují šest stupňů volnosti (3 translace a 3 rotace). Počátek souřadného systému je zobrazen jako bod, umístěný ve čtverci aktivní roviny. Střed manipulátoru se v produktech 3ds max a Autodesk Showcase nazývá pivot. Pivot si můžeme představit jako kulový čep, který umožňuje pohyb v 6 stupních volnosti v prostoru. Tím lze definovat libovolnou pozici objektu.


Posun pivotu k hraně sestavy

Výhodnou funkcí je možnost transformace počátku manipulační ikony, to znamená možnost změnit libovolně referenční pozici. Představme si například situaci, kdy je manipulátor umístěn ve středu sestavy a tvoří statickou pozici pro rotaci a změnu měřítka vůči tomuto bodu .


Transparentní posun pivotu

Pozici pivotu je možné upravit pomocí samostatné sekce příkazu pro transformace (Pivot Position). V této sekci dialogového panelu můžeme jednoduchou změnou hodnot dosáhnout požadovaného výsledku snadno a rychle. Postup změny je zobrazen na následujícím obrázku. V prvním kroku jsou změněny souřadnice a pozice pivotu je potvrzena tlačítkem Move to Natural Pivot.


Posun pivotu pomocí koordinátů

Pozici pivotu je také možné upravit transparentně tažením, případně rotací ikony manipulátoru ve směru libovolného stupně volnosti. Základem rychlého úspěchu je ovšem vždy přesná výchozí poloha importovaného modelu, která vychází z pozice v primární aplikaci pro 3D navrhování.


Finální umístění sestavy

Postupnou aplikací příkazu transform a změnou pozice pivotu lze lidově řešeno „došťouchat“ prakticky libovolný objekt kamkoliv. Ze zkušeností doporučuji vždy provádět modifikace v několika krocích pro jednotlivé souřadné roviny samostatně. Finální pozice modelu je dosaženo díky eliminaci alternativ často rychleji. U sestav je vždy nutné pamatovat na jejich topologii a správný výběr, který lze optimalizovat pomocí funkcí pro skrývání v prohlížeči topologie modelu.


Auto na heverech (žákovský projekt spojení Autodesk Inventor a ShowCase)