Bodová a směrová světla v Autodesk Showcase
Tvorba scény v oblasti vizualizace modelů má určitá pravidla. Autodesk Showcase je v řadě z nich minimálně inovátorským počinem, který zavádí díky zcela zásadnímu využití funkcí 3D akcelerace nové pos…
Tvorba scény v oblasti vizualizace modelů má určitá pravidla. Autodesk Showcase je v řadě z nich minimálně inovátorským počinem, který zavádí díky zcela zásadnímu využití funkcí 3D akcelerace nové postupy. V Autodesk Showcase také nalezneme postupy známé z aplikací pro vizualizaci a animaci. Jedním z nich je možnost aplikace výpočtového algoritmu Ray Tracing, který zvyšuje přesnost výpočtu sledování dráhy paprsku a tím vytvoření osvětlení scény s vyšší věrností zobrazení. Ray Tracing umožňuje uživatelsky definovat prostředí vizualizace z pohledu osvětlení na rozdíl od automaticky generovaného a pomocí hardware akcelerace počítaného prostředí scény.
Vypnutí osvětlení scény v šabloně
Pro aplikaci Ray Tracing metody s vazbou na uživatelsky definované osvětlení je vhodné v prvním kroku vždy odstavit přednastavené osvětlení scény. Toto osvětlení je primárně určeno pro hardware výpočet vizualizace a může ovlivnit nežádoucím způsobem uživatelskou definici světel. Z tohoto důvodu je vhodné v modifikaci voleb scény deaktivovat přednastavené osvětlení dle výše uvedeného obrázku. Autodesk Showcase ve scéně vypne všechny přednastavené zdroje světel a deaktivuje také jejich stíny.
Aktivace Ray Tracingu pro statický výpočet
V dalším kroku je nutné přepnou HW výpočet vizualizace do statického módu s Ray Tracing funkcemi. V průběhu aktivace jsou nahrazeny postupy výpočtu vizualizace z akcelerovaných na staticky počítané. Samozřejmě se tímto nastavením výpočet vizualizace výrazně zpomalí. Je to dáno do jisté míry také odstavením akcelerované grafiky a aktivací výpočtů, které řeší převážně CPU. Z tohoto důvodu vždy doporučuji ponechat finální statický výpočet až na závěr, kdy je vše z hlediska materiálů a modelu vyladěno.
Model stínovaný pomocí hw akcelerace bez použití Ray Tracingu
Autodesk Showcase v aktuální verzi umožňuje práci se dvěma typy světel. Tato světla z hlediska vlastností kopírují spíš vizualizační nástroje v AutoCADu, než v 3ds max. Přes to lze pomocí optimálního nastavení pozic a vlastností světel dosáhnout velmi uspokojivých výsledků.
Přidání směrového světla
Základním směrovým světlem je reflektor. Má pouze kruhové stínítko, které vrhá světlo ve tvaru kužele. V nastavení reflektoru lze zvolit jak selektivní osvětlení jednotlivých objektů, tak globální účinek světla. Nechybí také základní nastavení kužele intenzivního světla a úbytku. Veškeré parametry světla lze nastavovat interaktivně, nebo hodnotami, ale účinek nastavení je vždy patrný až po opětovném výpočtu metodou Ray Tracing.
Vliv směrového světla a aktivovaného Ray Tracingu
Po nastavení světla je ihned po přepočtu zobrazen výsledek. Obecně lze změny sledovat především v oblasti přesněji generovaných stínů a odrazů světla od okolních objektů. Na výše uvedeném obrázku je viditelný příklad pro srovnání v červeně zvýrazněném poli.
Dialogový panel pro modifikaci parametrů směrového světla
Dalším typem světla, který je dostupný ve správci osvětlení je bodový zdroj. Jedná se o typický zdroj světla, který se je využívám při vizualizaci pro finální světelné ladění scény. Výrazná aplikace bodového světla není obecně příliš ideální. Většina osvětlení v reálném světě má totiž svůj zdroj a směřování.
Vytvoření bodového světla
Oba typy světel lze umísťovat pomocí funkce Interactive placement, která umožňuje zcela svobodný pohyb se zdrojem světla v prostoru. Je ovšem velmi vhodné upravovat pozici vždy postupně v souřadných rovinách.
Modifikace pozice světla v rovině XY