Jaká licence CAx software je pro školu nejlepší?
V nedávné době jsme dostali velmi zajímavý úkol v rámci rozsáhlejšího projektu nasazení CAx technologií do výuky. Jednalo se o vytvoření rozsáhlejší analýzy potřeb školy v oblasti požadavků na softwar…
V nedávné době jsme dostali velmi zajímavý úkol v rámci rozsáhlejšího projektu nasazení CAx technologií do výuky. Jednalo se o vytvoření rozsáhlejší analýzy potřeb školy v oblasti požadavků na software a to jak z pohledu dlouhodobější návaznosti na aktuální školní vzdělávací plány, tak z pohledu nároků moderní projektové výuky.
Výuka pomocí CAx aplikací může být nejen moderní, ale také atraktivní
Vytvoření potřebného software zázemí pro výuku odborné problematiky podporované digitálními technologiemi je dlouhodobý a náročný úkol. Z pohledu odborných škol znamená nasazení těchto technologií do výuky především problém finanční, metodický a lidský. Velmi důležitým vstupem jsou špičkově vybavené učebny, znalosti vyučujících a kvalitní software podpora. Posoudit výhodnost software nabídky je pro školu zásadní a dlouhodobě strategické rozhodnutí. Pokusme se proto v tomto článku o stručný souhrn výsledků analýzy. Výsledky jsou aplikovatelné prakticky na libovolný software, který má být pro podporu výuky dlouhodobě nasazen. Nemusí se tedy jednat pouze o vývojový software.
Aplikace pro vývoj výrobků lze využít také v mechanice, fyzice apod.
Nejdůležitější požadavky na software licence z hlediska výuky jsou:
Pokrytí potřeb projektově orientované výuky, která je úzce svázaná se strategií výuky na škole. Tento bod je utvářen týmem lidí řadu let a má úzké vazby na spolupráci školy s praxí. Vlastní vazby nelze podceňovat, protože se ukazují jako výhodné jak z pohledu uplatnění studentů, tak z pohledu školy a firem. Projektová výuka navíc pokrývá velmi široké spektrum technické problematiky a proto by měla software nabídka co možná nejvíc vzájemně provázaná a komplexní. Není samozřejmě podmínkou aby toto řešení vycházelo z nabídky jediné společnosti. Datová provázanost řešení je ovšem velmi důležitým pozitivem.
Z praxe lze díky rozumně postavené licenci převzít metodiku realizace projektů
Dostupnost flexibilní licence software pro školní infrastrukturu, umožňuje zajištění zásadních životních funkcí software ve výuce. Produkt nesmí být funkčně nijak omezen. U nejefektivnějších řešení je omezení dáno pouze licenční smlouvou. Jediným omezením licenční smlouvy je převážně nemožnost využití software pro komerční činnost. Licence musí umožňovat libovolný počet instalací ve školní síti. Cílové omezení v počtu současně spuštěných licencí není překážkou. Musí být ovšem řešen s ohledem na koncepci výuky a její časový plán.
Ideální je zakoupení software stylem ročního poplatku. Dlouhodobě nemá jednorázové zakoupení software pro školu rozumnou šanci na přežití. Důvodem je pracné vytvoření metodiky, přesvědčení vyučujících, osvojení software a zajištění technického vybavení. Osobně nevnímám za smysluplnou výuku software, který se nevyučuje na škole minimálně po dobu dvou maturitních běhů, což je osm let. Pokud si chce škola vytvořit reference a jméno, jedná se o dvanáct a více let. Modernizace operačních systémů navíc sebou často přináší umrtvení starších verzí. Není žádnou vzácností situace, že staré verze aplikací přestávají fungovat, což může být pro výuku zcela kritický bod.
Projekty ve škole mohou být díky software komplexnější a názornější
Dostupnost studentských licencí tvoří nejvíce diskutovanou oblast software politiky. Nejvýhodnějším řešením software licence pro školu je taková, která poskytuje jako součást placeného software balíku studentské licence zdarma. Důvodem je zásadní rozdíl v komfortu a možnostech projektové výuky s využitím digitálních technologií v souladu s licenční politikou. V případě, že chce škola smysluplně a dlouhodobě nasadit projektovou výuku v souladu se vzdělávacími plány a podchytit talenty, nemůže stavět pouze na několika hodinách výuky. Řešení výuky pomocí software bez legálně dostupné studentské licence je pouze částečné a velmi problematické jak z pohledu rozvoje projektové výuky, tak z pohledu zajištění legality mezi studenty využívaného software.
Jedna z možností integrace software do výuky
Dostupnost mezinárodních komunit je posledním krůčkem a vrcholem smysluplného nasazení software ve školství. Mezinárodní komunikace stovek tisíc uživatelů, studentů a odborníků v rámci jediné a ucelené komunity spravované společností vyvíjející nebo distribuující software řešení je bezesporu nejefektivnějším výsledkem dlouhodobých investic do vzdělávání.
Jaký učinit závěr? Stanovit jednoznačný předpis a metodiku jaký software v oblasti CAx, PLM, BIM pro školu pořídit není možné. Lze pouze konstatovat, že za ideální řešení je nutné považovat to, které pokrývá co nejlépe potřeby projektové výuky a to jak z pohledu dostupnosti software pro školu a studenty, tak z pohledu jejich vazeb na projekty a spolupráci s praxí.