Duté modely s konstantí tloušťkou stěny, aneb využití funkce skořepina – 2. část
Vezmeme si model LEGO kostky, u kterého jsme skončili v minulé části článku (Obr. 1). Obr. 1 – výchozí model LEGO kostky Na vrchní plochu jednoho z rohových válců si vytvoříme skicu (…
Vezmeme si model LEGO kostky, u kterého jsme skončili v minulé části článku (Obr. 1).
Obr. 1 – výchozí model LEGO kostky
Na vrchní plochu jednoho z rohových válců si vytvoříme skicu (Obr. 2a). Vybrat bychom měli ten válec, který je výchozím prvkem pro vytvoření pole výstupků, abychom zabránili případné destrukci modelu při změně počtu výstupků. Ve skice použijeme funkci „Vložit soubor AutoCAD“ (Obr. 2b).
Obr. 2a – určení plochy pro skicu, 2b – vložení souboru AutoCADu
V počítači vyhledáme uložený soubor a následně pokračujeme tlačítkem otevřít (Obr. 3a). Námi vybraný soubor obsahuje pouze řádkový text „LEGO“. Soubor je možné stáhnout na konci tohoto článku společně s výkresem LEGO kostky. Při prvním vložení výkresu AutoCADu dojde ke konfiguraci aplikace DWG TrueView 2011. Po dokončení konfigurace se otevře okno „Možnosti načítání hladin a objektů“ (Obr. 3b). Po kliknutí na tlačítko další můžeme nastavit „Možnosti cíle objektu“ jako je převod bloků AutoCADu na bloky Inventoru, šablony, apod. V našem případě výkres obsahuje pouze uvedený text LEGO, proto můžeme potvrdit vložení tlačítkem Dokončit již v záložce „Možnosti načítání hladin a objektů“.
Obr. 3a – vyhledání souboru AutoCADu, 3b – panel „Možnosti načítání hladin a objektů“
Vložený text přichytíme ke stávající geometrii (Obr. 4). Protože vložený řádkový text má zarovnání SC (střední-centr) můžeme použít vazbu „Totožná vazba“ a referenční bod textu umístit přímo do středu kružnice (výstupku).
Obr. 4 – přichycení vloženého textu k promítnuté geometrii (střed kružnice)
Na skicu s textem aplikujeme funkci Reliéf (Obr. 5a). Vybereme profil (text LEGO) a určíme hloubku reliéfu (Obr. 5b).
Obr. 5a – funkce reliéf, 5b – nastavení funkce reliéf
Funkce reliéf umožňuje vytvářet vystouplý text = reliéf z plochy (Obr. 6a), tak i vtisk textu do materiálu = gravírování z plochy (Obr. 6b). Kostky LEGO mají text vystouplý. Při užívání funkce reliéf, dbejte na to, abyste uvedenou funkci aplikovali vždy až po funkci skořepina. V opačném případě se funkce skořepina bude snažit vytvořit těleso s konstantní tloušťkou i v okolí reliéfu (text). U malých velikostí textu vzhledem k tloušťkám stěn modelů většinou tento pokus skončí krachem, protože není možné vytvořit konstantní tloušťku stěn v okolí reliéfu.
Obr. 6a – volba reliéf z plochy, 6b – volba gravírování z plochy
Pomocí obdélníkového pole budeme chtít vytvořit reliéf i na zbylých výstupcích. Místo konkrétních hodnot obdélníkového pole (rozteče a počet prvků), což je v našem případě 13,3 mm, 12,9 mm, 4 ul a 2 ul (ul = počet prvků) nadefinujeme parametry. Parametry mohou odkazovat na hodnotu umístěnou v externím souboru (excel – *.xls, *.xlsx), nebo mohou odkazovat na hodnotu již některé stávající kóty, což je náš případ. Název hledaného parametru nalezneme v záložce správa a parametry (Obr. 7).
Obr. 7 – tabulka s výpisem parametrů
Zvýrazněné názvy parametrů zadáme namísto číselných hodnot do obdélníkového pole, které je v pořadí druhé. Prvním obdélníkovým polem jsme vytvářeli výstupky (Obr. 8).
Obr. 8 – zadání parametrů do obdélníkového pole
Nyní si porovnáme hodnoty zadané pomocí parametrů a hodnoty zadané číselně. V případě číselných hodnot, pokud upravíme hodnotu(y) pole u výstupků a zapomeneme na hodnotu(y) pole u reliéfu dojde ke změně pouze u výstupků (Obr. 9a). V případě zadání pomocí parametrů stačí jen upravit hodnotu pole výstupků a hodnoty obdélníkového pole vytvářející reliéfy dojde ke změně automaticky, protože hodnoty tohoto pole odkazují na první pole (Obr. 9b).
Obr. 9a – změna hodnot prvního pole – druhé pole = číselné hodnoty, 9b – druhé pole = hodnoty dané parametry
Posledním prvkem, který u uvedené kostky chybí je žebrování. K vytvoření žebra musíme umístit rovinu doprostřed tělesa (Obr. 10a) a následně nakreslíme skicu žebra – světle modrá čára (Obr. 10b)
Obr. 10a – výběr roviny pro skicu žebra, 10b – skica žebra
K vytvoření žebra použijeme funkci Žebro (Obr. 11), která umožňuje vytvářet plná žebra (vymezení = k dalšímu – červená) a dutá žebra, připomínající rukojeť zábradlí (vymezení = konečný – modrá).
Obr. 11 – nastavení funkce Žebro
Vytvořené žebro zrcadlíme na druhou polovinu a následně vytvoříme žebro na užší straně z obdobné skici (Obr. 12a). V případě, že Inventor automaticky nevybere správný směr vytvoření žebra, musíte jej vybrat ručně pomocí volby směr a vybrání správného směru na modelu (Obr. 12b).
Obr. 12a – skica druhého žebra, 12b – volba směru pro vytvoření žebra
Po zrcadlení druhého žebra získáme konečný tvar LEGO kostky (Obr. 13).
Obr. 13 – model LEGO kostky
Pokud si chcete vyzkoušet vytvoření této LEGO kostky, můžete si níže stáhnout výkres a soubor AutoCADu s nápisem LEGO.
Výkres ke stažení:
Soubor AutoCADu s nápisem ke stažení:
Související články:
- Duté modely s konstantí tloušťkou stěny, aneb využití funkce skořepina – 2. část