portál uživatelů
softwarů Autodesk

AutoCAD pomáhá při návrzích projektů dopravní infrastruktury – 1. díl

Strojírenství

Když společnost Parsons Brinckerhoff označíme za celkem rozsáhlou firmu zaměřenou na architekturu, inženýring a výstavbu, možná se dopustíme menšího nedorozumění. Společnost byla založena již v …

AutoCAD pomáhá při návrzích projektů dopravní infrastruktury – 1. díl

Když společnost Parsons Brinckerhoff označíme za celkem rozsáhlou firmu zaměřenou na architekturu, inženýring a výstavbu, možná se dopustíme menšího nedorozumění.

Společnost byla založena již v roce 1885 s ústředím v New York City a v současné době zaměstnává více než 14 tisíc specialistů, kteří pracují ve 150 pobočkách po celém světě.

Jedním z prvních větších projektů, které společnost řešila, byla výstavba linky metra Interborough Rapid Transit (IRT) v New York City.

Dnes je společnost Parsons Brinckerhoff lídrem v oblasti návrhu a správy infrastruktury a výčet řešených projektů je ohromující z hlediska počtu i rozsahu. Zmínit lze dopravní systémy v Atlantě, San Franciscu a Novém Dillí, letiště v Hong Kongu a Washingtonu, dálnici H-3 na Hawaii nebo tunel Detroit–Windsor.

Kromě toho je společnost Parsons Brinckerhoff také významným zákazníkem a partnerem společnosti Autodesk a provozuje vlastní autorizované školicí středisko.
Celosvětově nejpoužívanější produktu společnosti Autodesk – AutoCAD není jediným používaným produktem při řešení projektů ve společnosti Parsons Brinckerhoff. 

Jak uvádí Rebecca Arsham, která působí jako školící manažerka v oddělení CAD služeb v San Franciscu, snaží se využívat celou produktovou řadu tak, aby využili pro vyřešení úkolů co nejlepší nástroje. Nikde jinde není integrace širokého spektra produktů společnosti Autodesk viditelná tolik jako v případě projektu Presidio Parkway v San Franciscu.

Projekt Presidio Parkway zahrnuje výstavbu nové podoby stávající jižní přístupové cesty k světoznámému mostu Golden Gate Bridge. Komunikace, která byla postavena v roce 1938 a je známá jako Doyle Drive a Route 101 již překročila svou životnost z hlediska seismického i strukturního, proto je její výměna nutná.

Každý víkendový den projede v úseku mezi Marin County a San Franciscem přes Golden Gate Bridge a 1,5 míle dlouhou Doyle Drive přes 100 tisíc aut. Komunikace čelí stejnému problému, který tíží velkou část americké infrastruktury, tedy zub času a dlouhodobé intenzivní používání.

Rozsáhlý projekt jako projekční příležitost

Výměna stařičké komunikace je nutná ze seismických a dopravně bezpečnostních důvodů. Kromě toho se řešitelům projektu otevírají nové možnosti pro prosazení zásadních projekčních vylepšení. Doyle Drive byla původně určena jako sběrnice dopravy přes vojenský prostor Presidio a byla řešena jako vyvýšená.

Nyní je ale přilehlé území domovem spousty obyvatel, sídlí zde mnoho společností a také jsou zde rozsáhlé plochy určené pro veřejné akce a rekreaci. Původní základna je nyní součástí rekreační oblasti Golden Gate National Recreational Area. Kromě přístupu k mostu Golden Gate je tak silnice využívána i jako příjezd do rekreační oblasti a galerie Palace of Fine Arts.

Nový návrh řešení celého projektu volal spíše po zasazení komunikace do zeleně než po klasické dálnici. Sdružení agentur odpovědných za projekt, do kterého patří San Francisco County Transportation Authority (SFCTA) a California Department of Transportation (Caltrans) se obrátilo na společnost Parsons Brinckerhoff, aby projekt navrhla a vytvořila názorné vizualizace, které bude možné dát k dispozici veřejnosti. Dále bylo třeba naplánovat periodické uzavírky stávající komunikace a s tím související reorganizaci dopravy.

Vizualizace před (vlevo) a po (vpravo) podobné jako tato pomáhají veřejnosti pochopit hlavní aspekty nového návrhu řešení projektu Presidio Parkway.

„Je to opravdu rozsáhlý projekt,“ říká Tristan Randall, VDC specialista u Parsons Brinckerhoff. „Jeho součástí jsou 4 tunely, 10 mostů a 15 velkých zádržných zdí. Předpokládaná cena se pohybuje okolo 1 miliardy amerických dolarů.“

Nově projektovaný vysoký viadukt bude mít proměnnou výšku od 66 do 115 stop nad zemí. Šest sloupů, které ho budou nést má 12 stop v průměru včetně speciálního oscilačního ústrojí.  Výsledkem použití větších a hlouběji ukotvených pilířů je možnost větších proluk mezi nimi, což otevírá nové výhledy z Presidia do zátoky San Francisco. Výstavba projektu započala v roce 2009 a její harmonogramy končí v roce 2014.

Šest z pilířů nesoucích nový viadukt je v průměru 12 stop širokých, což dovoluje větší proluky mezi nimi a otevírá nové výhledy na Presidio a zátoku San Francisco.

Dvourozměrné produkční výkresy pro projekt jsou vytvářeny pomocí softwaru Bentley MicroStation ve spolupráci se společností Arup, což je další velká projekční a architektonická kancelář, která má za sebou realizaci např. opery v Sydney nebo centra Pompidou v Paříži.

Na tvorbě vizualizací projektů pak se svým VDC týmem pracuje Randall ve spolupráci s dodavatelem R&L Brosamer. Výsledky jsou vytvářeny ve 3D se zapojením produktů od společnosti Autodesk.

Specialisté ve společnosti Parsons Brinckerhoff využívají produkt AutoCAD Civil 3D a další software společnosti Autodesk pro modelování projektu Presidio Parkway. Tento model elektrostanice vytvořený v Revitu ukazuje potrubní vedení (zeleně), ve kterém je vedena elektřina, odvodnění a protipožární systém.

„Používáme pro naši práci několik různých nástrojů, abychom byli schopni předcházet případným kolizím, koordinovat několik systémů během stavby a dobře zhodnotit konstruovatelnost našich návrhů,“ říká Randall.

Jaká je vybraná skupina produktů? Klasický AutoCAD, AutoCAD Civil 3D, všechny tři „příchutě“ produktu Autodesk Revit a k tomu je ještě třeba přidat Bentley MicroStation a InRoads. Jako jediný formát pro práci v různých produktech je zvolen formát AutoCAD DWG.

„Geometrii nové komunikace projektujeme v prostředí Civil 3D," vysvětluje Randall. „Vydefinujeme směrové řešení, elevaci, vytvoříme profily, koridory, vypočítáme násypy a zářezy, vyřešíme svahování a samozřejmě také geometrii nové komunikace tak, aby odpovídala všem současným standardům.“

Poté se tým pomocí nejnovějších 3D nástrojů v prostředí AutoCAD 2011 zaměří na vývoj doplňujícího obsahu a výsledky případně „pošle“ do prostředí 3ds Max a vytvoří komplexní modely a animace pro širokou veřejnost. „Výkresový formát DWG je naším základem pro sdílení a přesun dat mezi různými platformami,“ doplňuje Randall.

Modelový průřez jednoho ze tří tunelů na nové Presidio Parkway ukazuje průběh komunikace včetně vedení vysokého napětí (modře), elektrického vedení (oranžově), odvodnění (červeně) a požární ochrany (zeleně). Vizualizace byla vytvořena v prostředí AutoCADu na základě geometrie vytvořené v produktu Civil 3D.

Související články:

  • AutoCAD pomáhá při návrzích projektů dopravní infrastruktury – 1. díl