portál uživatelů
softwarů Autodesk

AutoCAD pomáhá při návrzích projektů dopravní infrastruktury – 2. díl

Strojírenství

Geometrie vytvořená v Civilu 3D jako podklad pro AutoCAD Poté, co tým vytvoří geometrii projektu v prostředí Civil 3D, je geometrie použita jako šablona pro definici strukturálních a mechani…

AutoCAD pomáhá při návrzích projektů dopravní infrastruktury – 2. díl

Geometrie vytvořená v Civilu 3D jako podklad pro AutoCAD

Poté, co tým vytvoří geometrii projektu v prostředí Civil 3D, je geometrie použita jako šablona pro definici strukturálních a mechanických komponent. Hranu ramena komunikace tak lze použít jako vodicí čáru a poté pomocí nástrojů AutoCADu vytvořit okolo ní výplně a povrchy, které budou základem pro názorné vizualizace.

„Třeba tunel – to je jeden obrovský geometrický komplex,“ říká Randall. „V celém tunelu je velké množství objektů a prvků, které se mění. Proměnné je klopení, v projektu najdete spoustu horizontálních i vertikálních oblouků, zdi mají různý průřez. A samozřejmě tu jsou ještě potrubní systémy, kterými vedeme inženýrské sítě skrze celý tunel. Na tento typ prací vydatně využíváme nástrojů AutoCADu.

Vzájemná provázanost produktů je příjemná. Je pro nás opravdu jednodušší vzít drátěný model vytvořený v prostředí Civil 3D a využít ho jako tvarovou šablonu, podle které díky nástrojům AutoCADu sestrojíme tvary, šrafy a povrchy“.

Projektanti využili AutoCAD pro návrh všech strukturních, mechanických a odvodňovacích systémů.

Dalším přínosem, který Randall zmiňuje a oceňuje jsou parametrické nástroje v AutoCADu, které umí mnohem jednodušeji aplikovat vyžadované změny v rámci celého modelu.

„Při definici geometrie využíváme parametrizaci dostupnou v produktech AutoCAD i Civil 3D,“ doplňuje. „Geometrie komunikace během projektu mnoho změn většinou neprodělá, ale dálniční struktury je rychle mění hlavně v pozdních fázích výstavby, kdy je třeba reagovat na potenciální výskyt konfliktů se systémy použitými v tunelech. Proto je pro nás velmi užitečné a příjemné, že jsme schopni rychle měnit a obnovovat povrchy, šrafy a výplně pomocí jednoduše dostupných nástrojů.“

Aby bylo možné názorně vizualizovat a správně analyzovat strukturu a geometrii poblíž portálu tunelu, byla vytvořena tato průhledná kompozice elektrické stanice a jejího nejbližšího okolí. Stanice byla modelována v produktu Revit MEP.

Podle Randalla je AutoCAD ideální pro kompletaci různých sad výkresů, které je často potřeba mezi řešiteli různých částí projektu připravit a předat. Projekt Presidio Parkway byl ze strany společnosti Parsons Brinckerhoff odstartován před 8 lety.

V té době měla společnost pro projektování k dispozici tři alternativy a každá z nich měla až pět dalších možností. Rozhodli se pro AutoCAD, který na počátku projektu zaštiťoval většinu práce. Postupem času se pro řešení projektu přidávaly další produkty společnosti Autodesk.

Randallův tým také intenzivně využívá produkt Navisworks a považuje jej za velmi přínosný pro koordinaci úsilí do projektu vloženého. „Navisworks používáme jako centrální úložiště pro 3D obsah. Je to místo pro komunikaci s naším projekčním týmem. Produkt zajišťuje koordinační porady týmu a často také distribuci výkresů či výstupů,“ doplňuje Randall.

Vizualizace projektu pro informovanost veřejnosti

Když bude komunikace dokončena, bude nenásilně zasazena do přirozených obrysů lokalit Presidio a Golden Gate Natural Recreation Area, vytvoří plnohodnotnou regionální vstupní bránu do oblasti s vylepšeným pěším spojením k hlavní poště, Crissy Marsh, národnímu hřbitovu a vojenským památníkům v Presidiu.

Celý projekt pročítá s lepším přístupem k pěším či cyklistům, kteří budou moci komunikaci překonat na více místech než doposud, a to buď shora nebo spodem. Pro orientaci jim bude k dispozici mapa trailů a cyklostezek v Presidiu.

Komunikace jako taková bude mít širší pruhy než stávající a pomůže vylepšit bezpečnost provozu také díky novému SOS systému a odstavným pruhům pro porouchaná vozidla.

Kombinace estakád a tunelů zvýší nejen bezpečnost silniční dopravy, ale také umožní pěším a cyklistům jednodušší průchod a průjezd pod nebo nad novou komunikací.

Aby bylo možné zajistit plynulost dopravy, začal projekt výstavbou jižní části a dočasně tuto část napojil na stávající komunikaci. Tímto způsobem pak byla doprava přechodně vyřešena. Výstavba pokračuje severní částí projektu včetně všech doprovodných úprav okolo komunikace. Jakmile bude vše hotovo, bude doprava kompletně přesměrována na novou podobu Presidio Parkway.

Výstavba celého projektu baly rozfázována do několika etap, aby byla zajištěna plynulost dopravy i během výstavby.

Dokončení celého přesměrování dopravy však bude bohužel znamenat několik víkendových celkových uzavírek. Tým ze společnosti Parsons Brinckerhoff  se proto snažil vyjít vstříc obyvatelům oblasti, aby byli schopni se zorientovat v systému objížděk a naplánovat si správně svou cestu.

V prostředí Autodesk 3ds Max a Navisworks proto vznikly statické i animované studie pro potřeby veřejnosti. Mnoho z nich je k dispozici i na domovské webové stránce projektu Presidio Parkway.

Kromě animací byl vytvořen také názorný dopravní simulátor, který je vysoce interaktivní a kombinuje 3 displeje, volant, brzdu a plyn pro realistické vnímání projektu ze strany veřejnosti. Chcete si vyzkoušet, jak se vám po nové dálnici pojede? Není nic jednoduššího. Simulátor je dostupný v Autodesk Gallery v kanceláři společnosti v San Franciscu.

Interaktivní dopravní simulátor umožňuje veřejnosti získat reálný pohled na projekt prostřednictvím virtuální projížďky po dálnici, která ještě není dokončena.

Randall poznamenává, že využití inovativních metod založených na AutoCADu pomohlo snížit čas nutný k pochopení projektu jako celku a urychlilo přesun dopravy na novou komunikaci.
Popisuje, že jeho tým je zaměřen hlavně na tvorbu obsahu, který lze zpracovat několika různými způsoby a využít jej pro detekci rizik, konfliktů, vizualizaci návrhů, ale také pro standardní produkci výkresů pro stavbu.

Společnost Parsons Brinckerhoff využívá vybranou kombinaci produktů společnosti Autodesk na několika projektech, mezi které lze zahrnout i redesign východní části mostu v Oaklandské zátoce v San Franciscu. Ať už se ale jedná o jakýkoliv projekt, AutoCAD je jeho důležitou součástí, která pomáhá měnit nápady a návrhy projektantů v realitu.

Převzato z www.cadalyst.com