Animace v Autodesk Inventor část III a-Styly osvětlení
Trochu netradičně nebudu popisovat co je potřeba udělat krok za krokem a budu se spoléhat na základní čtenářovo znalosti ovládání Inventoru a jeho hravost při modelování. Naším cíle…
Trochu netradičně nebudu popisovat co je potřeba udělat krok za krokem a budu se spoléhat na základní čtenářovo znalosti ovládání Inventoru a jeho hravost při modelování.
Naším cílem bude dosáhnout podobného výsledku jak na videu v odkazu:http://www.youtube.com/watch?v=cuWT4thy3A0
V dnešním příkladu si namodelujeme maják Eddystone na kterém si ukážeme osvětlení rotujícími dvoubarevnými lampami kolem jeho osy.
Základní geometrii majáku získáme vytvořením aproximované spline křivky na vložený obrázek v náčrtu, kterou pak narotujeme kolem osy (obr. 1). Následně si vytvoříme model kulového zrcadla (obr. 2), které bude představovat část lampy, jenž rozzařuje světlo po okolí. Při přepnutí do Inventor Studia vybereme v kartě Scéna ´Styly osvětlení´, kde vytvoříme nový styl osvětlení stejnojmennou ikonkou. Nový styl si libovolně pojmenujeme a rovnou smažeme veškerá předefinovaná světla (pravým tlačítkem myši a smazat světlo). Poslední díl, který budeme potřebovat je kryt našeho zrcadla (obr. 3).
Vytvořenému modelu krytu zrcadla nastavíme jako výchozí materiál Sklo. Následně v Inventor Studiu vytvoříme stejně jako u zrcadla nový styl osvětlení odkud smažeme veškerá definovaná světla. Model uložíme, a rovnou uděláme jeho kopii pomoci ´Uložit kopii jako´. U jednoho z modelu definujeme barvu použité funkce (Vysunutí/Rotace) jako ´Červená čirá´.
V následujícím kroku si nastavíme v krytu světlo, které nám bude tvořit
výslednou záři majáku. To uděláme opět po přepnutí do Inventor Studia pomocí funkce ´Místní světla´. Světla budeme definovat dvě (Bod a Reflektor). Jedno světlo (Reflektor) bude před zrcadlem a druhé (Bod) za zrcadlem a to z toho důvodu, že by nám ´Bod´ nevytvořil žádaný světelný efekt, proto v tomto případě bude sloužit k nasvícení zrcadla (vnitřek zbarví jasně do požadované barvy) zatímco ´Reflektor´ nám bude tvořit kužel světla, kterým můžeme osvětlovat např. stěnu (můžeme tak dosáhnout zajímavých efektů ukázka:http://www.youtube.com/watch?v=2ocMUVF6wrI).
Použité funkce animací v Inventor Studiu, karta Animovat funkce
Animovat funkce Animovat vazby
-ve stromu sestavy stačí rozkliknout požadovaný model u kterého si najdeme požadovanou vazbu, kterou chceme animovat. V horní polovině tabulky se nám automaticky vyplní políčka ´Počátek´ a ´Konec´. Při změně konečných hodnot docílíme kýženého efektu vzájemného pohybu modelů. Pak už jen stačí nastavit vyhovující počátek a konec, kdy se má akce vykonat.
Animovat Komponenty
-nastavování této funkce je obdobné jak u výše popsané vazby s tím rozdílem že máme k dispozici i nastavení rotace kolem os. Pohyb komponentů je umožněn, pouze pokud to dovolují stupně volnosti, které jsou omezeny vazbami.
Ve druhém pokračování se blíže seznámíme s nastavování stylu scény a o výhodách generování jednotlivých framesů.