Editujeme křivky v Autodesk SketchBook Designer 2012
Autodesk SketchBook Designer je aplikací která se odlišuje svým určením zaběhnutému standardu čistě technického software. Patří do oblasti aplikací určených pro kreativní tvorbu a je určena …
Autodesk SketchBook Designer je aplikací která se odlišuje svým určením zaběhnutému standardu čistě technického software. Patří do oblasti aplikací určených pro kreativní tvorbu a je určena především pro kreslení návrhů v oblasti průmyslového designu. Jistě si jej oblíbí i výtvarníci a další uživatelé, kteří spíš patří k uživatelům Adobe Photoshopu a podobných aplikací pro zpracování rastrové grafiky.
Křivka od ruky se stopou (Curve stroke mode)
Aplikace je optimalizovaná práci s tlakovým tabletem, který je pro tvorbu kresby na počítači nutností. Uživatel si vystačí i s některou z levných verzí tabletu, profesionál dá spíš přednost výrobku firmy Wacom.
Aplikace poskytuje komfortní nástroje pro tvorbu skic a náčrtů, pro které je primárně určena. Umožňuje zpracování grafiky pomocí řiditelných stop křivek, které jsou zobrazovány v rastrové podobě se všemi nuancemi, ale lze je řídit zcela otevřeně pomocí vektorových úprav.
Konstrukce vyhlazené křivky se stopou (Curve point mode)
Koncepci zpracování stop křivek můžeme označit za více než příjemnou. Vlastní objekty jsou vytvářeny pomocí několika základních typů křivek, které lze využívat při tvorbě návrhu. V aplikaci lze tak kreslit pomocí křivek zcela od ruky, křivek s určitým stupněm vyhlazení, přesných polyline křivek a uzavřených objektů. Především vyhlazené objekty jsou zobrazovány velmi precizně a na rozdíl od čistě rastrové kresby je možná jejich dodatečná modifikace pomocí řídících bodů.
Přesun bodu na křivce (Shift curve)
Úpravy křivek můžeme provádět s využitím několika příkazů, které ovlivňují křivku jak z hlediska jejího průběhu, tak z hlediska vyhlazení. Základní modifikací je přesun bodu po křivce. Tato operace umožňuje modifikovat pozici průběžného bodu, který leží na vytvářeném objektu.
Vyhlazení křivky mezi dvěma body (Smooth curve)
Autodesk SketchBook Designer umožňuje velmi příjemné vyhlazování křivek mezi dvěma body. Průběh vyhlazení je řízen pozicí, která ovlivňuje pomocí dvou tažítek rozsah vyhazovaného segmentu křivky. Další bod na křivce již přímo toto vyhlazení ovlivňuje.
Srovnání křivky (Straighten curve)
Velmi často využívanou operací při práci s vektorovými objekty je jejich propojování a přemosťování. Autodesk dokázal tuto komfortní funkci vektorových editorů integrovat i do této aplikace. Přemostění křivek lze při tom definovat pouhým náznakem, u kterého není nutné výchozí body nijak přesně definovat. Tuto možnost ocení především uživatelé tabletu.
Přemostění křivek (Combine curve)
Křivky lze v Autodesk SketchBook Designer optimalizovat a duplikovat. Aplikace při tom zachovává základní definiční charakteristiky výchozích objektů z hlediska počtu řídících bodů křivky. Operaci optimalizace lze opět řešit pouhým náznakem požadovaného průběhu křivky.
Optimalizace průběhu křivky (Restroke curve)
Při práci s lineárními segmenty polyline křivky lze velmi efektivně využívat nástroje pro přemostění vrcholů, který je vlastně interpretací kreslení přemostění segmentů. Náčrt lze díky této funkci kreslit primárně jako jednoduchý čárový koncept, u kterého je možné aplikací pokročilé funkce dodatečně upravit tvar do podoby elegantních přechodových křivek.
Konstrukce polyline křivky (Polyline mode)
Výše uvedený postup lze využít při tvorbě přesných náčrtů, kdy aplikujeme při vytváření kresby rastr. Z takto připravených náčrtů je pak možné přímo například v Autodesk Alias Studiu zpracovávat tvořící křivky a následně vytvářet povrchové plochy využitelné přímo pro konstrukci v CAD aplikacích.
Přemostění vrcholů (Combine curve)
V Autodesk SketchBook Pro lze pomocí přemostění křivek vytvářet také kompaktní uzavřené tvary. Postup jejich tvorby je zobrazen na následujícím obrázku.
Uzavření křivky (Combine curve)