portál uživatelů
softwarů Autodesk

Legenda materiálů v Revitu

Strojírenství

Vytváření legend obecně Legendy v Revit Architecture mají tu vlastnost, že je můžeme (na rozdíl od pohledů) vkládat do výkresů opakovaně. Jedna vytvořená legenda se tak může vyskytovat na více výkres…

Legenda materiálů v Revitu

Vytváření legend obecně

Legendy v Revit Architecture mají tu vlastnost, že je můžeme (na rozdíl od pohledů) vkládat do výkresů opakovaně. Jedna vytvořená legenda se tak může vyskytovat na více výkresech.

Legendy vytváříme v kartě Pohled – Legendy. Vlastnosti každé legendy (např. měřítko, úroveň detailu, viditelnost objektů) mohou být upravovány podobným způsobem, jako vlastnosti pohledu.

Legendu do výkresu umístíme prostým přetažením drag & drop.

Legenda materiálů pomocí vyplněné oblasti

Vytvoření legendy materiálů je možné například pomocí vyplněných oblastí (karta Poznámka – oddíl Detail – nástroj Vyplněná oblast). Jedná se přibližně o stejný postup, jaký známe třeba z AutoCADu. Legendu ručně nakreslíme pomocí čar a šraf a popíšeme prostým textem. Bohužel zde nemůžeme očekávat inteligentní chování legendy, tedy schopnost reagovat na změny nastavení v projektu. Popsání  jednotlivých materiálů v legendě nebude probíhat automaticky.

Jednotlivé vyplněné oblasti můžeme popisovat popiskou detailu, která bude zobrazovat informaci obsaženou v některém z parametrů vyplněné oblasti.  Stále nám ale bude chybět propojení s materiálem.

Legenda materiálů komponentou legendy

Legendu je možné vytvořit mnohem elegantněji pomocí nástroje Komponenta Legendy. Jedná se v podstatě o vytvoření legendy stěn, které ještě opatříme popiskou materiálu.

Nástroj je dostupný pouze v režimu úpravy legendy (je tedy nutné nejprve vytvořit novou legendu a požadovaný nástroj zvolit při aktivním okně legendy).

Komponenta legendy umožňuje (mimo jiné) vložit krátký úsek stěny daného typu do legendy. Ten může být popsán popiskou materiálu, která již bude obsahovat libovolnou informaci (tedy hodnotu některého parametru) z definice materiálu. Nás bude zajímat parametr Popis, který by měl obsahovat podrobný popis daného materiálu.

Při vkládání těchto "vzorků" stěn můžeme zvolit délku zobrazovaného úseku stěny (délka hostitele). Druhý rozměr je potom odvozen přímo z nastavení šířky stěny. To způsobí poněkud nezvyklou grafickou podobu legendy materiálu. Problém bude také se stěnami, které jsou složené z více vrstev.


Obrázek: Nabídka možností nástroje Komponenta legendy pod pásem karet

Řešení, jak dosáhnout požadovaného výsledku se přímo nabízí: Stačí vytvořit pro každý materiál (který chceme v legendě mít) nový typ stěny s pevně definovanou šířkou stěny. Jednotlivé stěny následně popíšeme popiskou materiálu (karta Poznámky – Popiska materiálu).

Veškeré změny v nastavení materiálů v projektu (šrafovací vzor, popis materiálu) se nyní okamžitě projeví nejen na výkresech, ale i  v legendě.

Legenda materiálů speciálním řešením

Pokud by se někomu nelíbilo vytváření nových typů stěn jen kvůli grafické úpravě legendy materiálů, je možné využít ještě následující, zcela odlišné řešení. To spočívá v umístění speciální modelové rodiny tvaru kvádru do půdorysu, kterou následně povedeme půdorysný řez. Vložíme vedle sebe právě tolik instancí této rodiny, kolik potřebujeme vytvořit položek v legendě materiálů. Rodina bude mít přiřazen parametr instance Materiál, který bude ovládat materiál hmoty tělesa v rodině. Každá instance této rodiny potom bude mít jiný (námi zvolený) materiál.

Pro obvyklý vzhled legendy by hmota v rodině měla mít tvar kvádru (půdorysný rozměr bude odpovídat – dle zvoleného měřítka – požadované velikosti obdélníkové šrafované oblasti v legendě; výškově by měl být dostatečně velký, aby hmotou procházela řezová rovina půdorysného pohledu).

Rodinu vytváříme jako obecný model, hmotu uvnitř rodiny modelujeme pomocí vytažení.

Aby se legenda nezobrazovala v ostatních pohledech (běžných půdorysech podlaží), je vhodné ji umístit někam mimo modelovaný objekt – ideálně za hranici ořezové oblasti pohledu. Pro jistotu můžeme v editoru rodiny umístit hmotu do nějaké nové podkategorie a ve všech  pohledech tuto podkategorii prostě vypnout.

Nakonec je potřeba vytvořit  zcela nový půdorysný pohled, ve kterém se pomocí ořezové oblasti pohledu nechá skrýt vše mimo legendu materiálu. Jednotlivé obdélníčky popíšeme popiskou materiálu a daný pohled naduplikujeme jako závislý – tolikrát, v kolika výkresech bude legenda obsažena.

Úprava popisky materiálu

Rodinu popisky materiálu pro legendy je vhodné drobně upravit. Popisek je třeba posunout vzhledem ke svislé referenční rovině doprava a nastavit zarovnání textu k levému okraji. To způsobí odsazení popisky materiálu v legendě při vypnuté odkazové čáře.

Související články:

  • Legenda materiálů v Revitu