Využíváme Autodesk Showcase pro prezentaci výukových pomůcek
Využití produktů Autodesku ve výuce nachází díky stále větším možnostech široké uplatnění. Dnešní článek věnuji jednomu zajímavému projektu, který vznikl ve spolupráci studentů Davida Koláře a Lukáše …
Využití produktů Autodesku ve výuce nachází díky stále větším možnostech široké uplatnění. Dnešní článek věnuji jednomu zajímavému projektu, který vznikl ve spolupráci studentů Davida Koláře a Lukáše Berana z VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou. David zpracoval pro potřeby výuky na základě starých studií z knih maketu kompresoru leteckého proudového motoru. Bohužel tyto pomůcky jsou pro výuku prakticky nedostupné a jistě si pamatuje řada z nás na velmi názorné řezy spalovacími motory, čerpadly a podobnou technikou. Tyto instruktážní makety se v současné době již prakticky nevyrábí a proto jsme se je pokusili nahradit maketou v podobě digitálního prototypu.
Vlastní realizace modelu je řešena jako tradiční sestava v Autodesk Inventoru bez ohledu na budoucí řezy. Ty jsou řešeny až později na duplikátu modelu realizovaného jako jediná odvozená součást. Postup byl zvolen především s ohledem na jednoduché provedení řezných rovin, které se na klasické sestavě realizují poměrně obtížně. Funkce odvozené součásti je pro tyto potřeby ideální. Pokud oželíme asociativní vazby s původním modelem sestavy, lze využít pro tvorbu řezu například exportovaný STL formát.
Konstrukční díly tvoří kombinace ploch a parametrických těles
U jednotlivých konstrukčních uzlů modelu je s výhodou použita schopnost Autodesk Inventoru pracovat s kombinovanou geometrií ploch a těles. Tyto postupy jsou charakteristické především pro tvarově složité součástí a tvoří ideální sadu nástrojů, které lze poměrně rychle zvládnout z hlediska jejich obsluhy, což je pro časově omezenou výuku naprosto kritické.
Oběžné kolo kompresoru
Při nedostupnosti úplné dokumentace bylo samozřejmě často nutné některé části modelu konstrukčně dořešit. Vzhledem k tvaru modelu je nejsložitější částí kompresoru z hlediska počtu konstrukčních prvků jeho vlastní tělo. V této oblasti byly nápomocny výrazně postupy adaptivního modelování a projekce geometrie do jednotlivých náčrtů. Díky těmto postupům je práce v Autodesk Inventoru na úrovni ladění součástí sestavy výrazně zjednodušena.
Tělo kompresoru ve finální podobě
Finální sestava byla odladěna v Autodesk Inventoru 2012 s využitím normalizovaných prvků z obsahového centra. Dostupnost širokého spektra předem připravených součástí je bezesporu výraznou vlastností tohoto vývojového nástroje.
Sestava kompresoru v Autodesk Inventoru 2012
Dalším krokem ve vytvoření vizuální výukové pomůcky leteckého kompresoru, bylo zpracování precizní vizualizace. Zde jsme využili zkušeností Lukáše Berana z VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou, který s projekty laděnými v Autodesk Showcase slavil již několik úspěchů. Použité materiály nebyly z Autodesk Inventoru nijak exportovány. Prakticky je využito materiálů nových, připravených pro potřeby projektu přímo v Autodesk Showcase. Totéž platí i o texturách a mapovaných materiálech.
Celkový pohled na kompresor dopadl v Autodesk Showcase opět precizně
Druhá fáze vizualizace modelu byla již náročnější. Cílem bylo vytvořit názorný řez sestavou se zvýrazněnou řeznou rovinou. Autodesk Showcase dokáže vytvořit libovolný řez, problémem je ovšem plošná prezentace modelu, který v případě řezu neposkytuje objemovou prezentaci řezné roviny. Z tohoto důvodu byla vytvořena odvozená součást, která byla modifikována v Autodesk Inventoru. Výsledek byl dále zpracován v Autodesk Showcase. Vlastní materiály byly zachovány jako v případě celkového pohledu na model. Výsledek můžete posoudit na následujícím obrázku.
Názorný řez po úpravách v Autodesk Showcase