Kótujeme v Inventor Publisher
Autodesk Inventor Publisher umožňuje při vytváření komentované prezentace návrhu integrovat do jednotlivých snímků základní rozměrové charakteristiky. Funkce aplikace v této oblasti jsou sice velmi st…
Autodesk Inventor Publisher umožňuje při vytváření komentované prezentace návrhu integrovat do jednotlivých snímků základní rozměrové charakteristiky. Funkce aplikace v této oblasti jsou sice velmi střízlivé, ale mohou být využity prakticky pro popis všech základních rozměrů.
Zachycení kóty na čele součásti
Aplikace při vytváření kót využívá pro jejich zachycení převážně existujících ploch na zobrazených objektech. Může se jednat o rovinu, stejně dobře jako o roh. Pro finální rozměr zobrazený na kótě je rozhodující vždy zvolená rovina, která je identifikována zvýrazněním.
Přepnutí jednotek pomocí směrové nabídky
Při kótování můžeme průběžně upravovat asociativně zobrazované rozměry. Inventor Publisher umožňuje přepínat jednotlivé typy jednotek a optimalizovat přesnost rozměru na kótě. Tuto operaci lze provádět jak s použitím směrové nabídky, tak aplikací výchozích nastavení v pruhu nástrojů.
Změna jednotek z pruhu nástrojů
Velmi příjemně je v aplikaci zpracována možnost změny zakončení kótovacích čar (šipek, teček, čárek apod.). Nabídka je velmi snadno obsluhovatelná i když si strojař vystačí většinou s přednastavenou hodnotou, která je dána normou.
Nastavení typu zakončení kótovací čáry
Pokud je kóta vytvářena v prostoru, můžeme modifikovat snadno její pozici prostou změnou roviny umístění kóty. Kótovací text automaticky mění pozici vůči pohledu uživatele. Je díky tomu vždy zřetelný a dobře čitelný, což může mít zásadní význam například v případě tištěných výstupů.
Umístění kóty v prostoru
Jednoduše je řešeno kótování poloměrů a průměrů. Aplikace tuto funkci realizuje jediným příkazem, u kterého je nutné použít tabelátoru pro přepnutí módu. Tvar kóty nelze nijak modifikovat, což považuji za jistý důsledek nepřítomnosti alespoň základního nastavení stylu kótování. Z druhé strany není možné tuto aplikaci považovat za alternativu konstrukčního software.
Kótování průměru a jeho přepínání
Třetím nástrojem pro kótování v Inventor Publisher je nástroj pro kótování úhlů. Je schopen se zachytit rovinných částí objektů. Pokud shrnu obecně možnosti kótování ve verzi 2012, považuji za poměrně podstatný nedostatek přítomnost kótování vůči osám. Osy nelze totiž v aktuální verzi aplikace nijak definovat, což znemožňuje například tvorbu kót na roztečných kružnicích.
Kótování úhlů