Naše zkušenosti s výukou projektování pomocí Autodesk Revit
Využití nových postupů a technologií ve výuce odborných předmětů je vždy lákavou oblastí. Může pomoci nejen rozhýbat pomyslná kolečka zájmu studentů o technické obory, ale také sblížit výuku se součas…
Využití nových postupů a technologií ve výuce odborných předmětů je vždy lákavou oblastí. Může pomoci nejen rozhýbat pomyslná kolečka zájmu studentů o technické obory, ale také sblížit výuku se současnou praxí. VOŠ a SPŠ se dlouhodobě touto problematikou zabývá a snaží se o integraci PLM nástrojů převážně do oborů svázaných se strojírenstvím. Odměnou za nasazení moderních technologií a jejich systematickou popularizaci je především solidní zájem žáků o studium technických oborů, který není v současné době jinak příliš potěšující. Z těchto důvodů bylo rozhodnuto na škole o komplexnější integraci BIM nástrojů společnosti Autodesk do dvou studijních oborů svázaných se stavebnictvím.
Výuka nových technologií může přitáhnout nejen pánskou část populace
K téměř dvacetileté tradici výuky AutoCADu a nástrojů pro tvorbu digitálních prototypů ve strojírenství tak přibyla zcela nová oblast, která vzbudila zájem nejen u žáků škol, ale také u firem působících v regionu. Výuka je vystavěna v návaznosti na studium základů technického kreslení a znalosti tvorby 2D dokumentace v AutoCADu na produktové řadě Autodesk Revit.
Autodesk Revit poskytuje při řešení projektů velkou názornost a podporu představivosti
Produktové řešení Autodesk Revit bylo pro nás logickou volbou nejen z důvodu úzké provázanosti aplikací Autodesku v projektu Audesk Academia, ale také z pohledu intuitivní obsluhy Revitu a snadného osvojení práce. Koncept výuku byl odvozen od realizace v jiných technických oborech, které již využívají tvorbu digitálních prototypů. Je navíc příjemné, že není nutné v současné době začínat s výukou od nuly, jak před dvěma desítkami let. Díky systematickým aktivitám společnosti Autodesk lze využít celou řadu školení a seminářů pořádaných v rámci projektu Autodesk Academia. V této oblasti nám výrazně pomohly školení a akce pořádané Computer Agency a přímo Autodeskem ve spolupráci se Střední průmyslovou školou stavební v Plzni.
Cvičné projekty jsou ve výuce realizovány zpočátku na základech 2D dokumentace
Je pozitivní že Autodesk nezapomíná ve svém projektu také na dlouhodobější podporu studentů školy z hlediska software licencí pro domácí použití. Tento koncept spolupráce a soustředění mladých uživatelů včetně pedagogů do celosvětové komunity je ideální volbou. Podporuje nejen zájem mladých o rozvoj jejich znalostí a dovedností, ale také zvyšuje vzájemnou informovanost praxe a školy. Díky tomu si můžeme dovolit realizovat rozsáhlejší výukové projekty nad rámec běžných časových dotací.
Postupně se žáci propracovávají k složitějších strukturám návrhů
Výuka Autodesk Revitu byla odstartována přibližně po roční přípravě a detailním seznámení s možnostmi tohoto produktu na několika školeních a v samostatných projektech. Solidní pomůckou nejen pro žáky, ale také pedagogy jsou informace o Revitu na Autodesk Clubu. Tímto bych rád poděkoval Vladimíru Baldovi za věčnou inspiraci :O). Odborné aplikace pro stavebnictví jsou obecně celosvětově výrazně méně mapované v podobě návodů a postupů. Z mého dlouhodobého pohledu je to především dáno strukturou software aplikací ve stavebních firmách a společnostech. Postupy svázané s 3D technologiemi jsou zde stále výrazně méně zastoupeny, než je tomu v oborech svázaných se strojírenstvím. Autodesk Revit a jeho výuka proto může být i jistou cestou jak probudit zájem budoucích techniků o nové přístupy.
Výhodou digitálních prototypů je jejich intuitivita a názornost
Výuka projektování pomocí Autodesk Revitu probíhá jako kombinace výkladu s ukázkami. Jednotlivé její fáze jsou zakončeny rozsáhlejšími projekty. V závěru školního roku je dána studentům jistá míra volnosti v návrhu vlastních témat, která jsou zpracovávána až do podoby jednoduchých prezentačních vizualizací přímo v Revitu, případně v Autodesk Showcase. Součástí komplexnějších projektů jsou návaznosti na výpočty a analýzy, které jsou řešeny v rámci teoretické výuky odborných předmětů. Výhodou BIM řešení je v této oblasti neustálý přehled nad projektem a jeho jednotlivými fázemi.
Řadu typizovaných prvků lze převzít z knihoven
Na obrázcích můžete shlédnout výsledky práce studentů, kteří se pod vedením kolegy Milana Řehoře seznamují postupně s metodikou a vytvářením projektů pomocí BIM nástrojů v Autodesk Revitu. Jedná se o úroveň osvojení aplikace přibližně po 30 hodinách výuky (počátek druhého pololetí).
Pro rychlou a názornou vizualizaci lze využít jak Autodesk Revit, tak stále multioborově oblíbenější Autodesk Showcase