Práce s materiály v Autodesk Inventoru 2013, část 3.
Autodesk Inventor 2013 a jeho materiálový editor můžeme využít pro zpracování řady vizuálních problémů. V technické oblasti jsou to především různé modifikace kovových materiálů a jejich vzhledu. V dn…
Autodesk Inventor 2013 a jeho materiálový editor můžeme využít pro zpracování řady vizuálních problémů. V technické oblasti jsou to především různé modifikace kovových materiálů a jejich vzhledu. V dnešním článku si ukážeme, jak vytvořit kovový litý povrch s typickou texturou a doplníme také možnost řízení jeho barevnosti.
Výběr základního materiálu v knihovně
Základem vytvářeného materiálu v Autodesk Inventoru může být jak materiálová knihovna, tak materiálový generátor. Pro řešení naší úlohy je vhodná první volba, která povede k požadovanému cíli především cestou několika základních modifikací primárně použitého matného hliníku.
Volba materiálu v náhledu
Pro leštěné a částečně leštěné (sametový vzhled) kovové materiály jsou typická místa intenzivních odlesků. Tyto reflexe vznikají odrazem světla od optimálně orientovaných plošek na objektu a tvoří nezaměnitelnou světelnou vlastnost kovových materiálů. Autodesk 3ds max má pro modifikaci odlesku celou řadu voleb, v Autodesk Inventoru vystačíme pouze se základní modifikací místa největšího odlesku (Highlights) a celkovou reflexí povrchu (Reflectivity).
Nastavení intenzity odrazu světla
Pokud provedeme určité úpravy výchozích materiálů je nutné vždy tyto změny uložit do databáze materiálů, jinak budou po zavření materiálového editoru vráceny zpět na původní hodnoty. Vhodnou úpravou výše uvedených nastavení dosáhneme během rychlé modifikace požadovaného výsledku, který lze dodatečně modifikovat v závislosti na struktuře povrchu.
Uložení modifikovaného materiálu do knihovny
Správného reliéfu tlakově litého povrchu dosáhneme výhradně pomocí textury nerovností (Bump). Toto nastavení nelze v takových řešených případech prakticky kvalitně obejít. Důvodem jsou především specifické vlastnosti mapování nerovností vůči dopadajícímu světlu. Mapování nerovností je navíc v případě kovových materiálů jedinou zásadní možností jak upravit povrchovou strukturu narozdíl například od dřeva s výrazným grafickým vzorem.
Textura tlakově litého hliníku
Vzhledem k tomu, že není Autodesk Inventor 2013 vybaven přímou podporou mapování vzorů na objekty, je nutné již výchozí materiál upravit do optimální velikosti struktury nerovností. Velkým pomocníkem při této operaci je okamžitý náhled nastavení. Vzor nerovností lze nejen modifikovat z hlediska velikosti, ale také natočit podle potřeby.
Úprava textury tlakově litého hliníku
Ve finální fázi tvorby nerovností povrchu již upravíme pouze výškový reliéf nerovností, který by měl být optimální vůči velikosti textury. V opačném případě může docházet k vzniku nevzhledných vad povrchu a rozpadu textur na hranicích.
Prohloubení reliéfu nerovností
Další fáze vytvoření vzoru litého hliníku je finalizace odlesků. Touto modifikací lze efektně vyladit chování povrchu materiálu vůči dopadajícímu světlu. V podstatě řešíme tímto nastavením efekt "technologického zaprášení formy", který ovlivňuje v reálné praxi vzhled struktury povrchu.
Úprava intenzity odlesku na nerovnostech
U materiálu můžeme také modifikovat jeho odstín, který je závislý například na finální chemické úpravě povrchu, případně jeho zabarvení.
Vytvoření vzhledu chemicky upraveného materiálu