Zobrazování projektů pomocí stereoskopické 3D projekce
Využití technologií pro zvýšení názornosti zobrazení objektů je s nástupem 3D technologií poskytuje celé řadě oborů nové možnosti. Problémem ovšem zůstává zobrazení objektů ve "skutečném 3D"…
Využití technologií pro zvýšení názornosti zobrazení objektů je s nástupem 3D technologií poskytuje celé řadě oborů nové možnosti. Problémem ovšem zůstává zobrazení objektů ve "skutečném 3D", to znamená ve stereoskopické projekci. To že vnímáme již dlouhá desetiletí hudbu pomocí minimálně dvou reprodukčních kanálů zajišťujících prostorový vjem považujeme za běžné, s prostorovou projekcí obrazu je to ovšem již složitější. Existuje celá řada přístupů, jak náš mozek ošálit a vnutit mu představu skutečného prostorového obrazu. Toho využívají například filmoví tvůrci, kteří nás lákají do kina na 3D zážitky u nových filmů zpracovávaných zcela jedinečnými technologiemi. Velmi zajímavých výsledků se v této oblasti jistě dočkáme v budoucích letech s nástupem laserové 3D projekce a úzké spolupráce společností IMAX, BARCO a KODAK.
3D zobrazení již není pouze výsadou filmařů
Je věcí dlouhé diskuse v jaké oblasti stereoskopickou projekci využít. Osobně si nedokáži příliš představit tým konstruktérů, kteří sledují osm a více hodin denně 3D obraz při své práci. Stejně tak dobře si ovšem dokáži představit precizně zpracovanou prezentaci nové investice a její předvedení pomocí stereoskopické projekce.
Bezesporu nejznámější společností, která vyvíjí v oblasti stereoskopické projekce aktivity pro nás techniky je NVIDIA. Ta má v současné době zřejmě nejucelenější nabídku řešení jak pro domácí uživatele, tak pro profesionály. Vše je od začátku vázáno na technologii zobrazení 3D vjemu s využitím aktivních brýlí synchronizovaných se zobrazovací jednotkou. Výhodou tohoto řešení je přímá podpora grafické řady akcelerátorů GeForce a Quadro a tím i vysoká jistota funkčnosti. NVIDIA dodává své řešení hned pro několik oblastí nasazení pod názvy 3D Vision, 3D Vision Pro a 3DTV play.
Pojetí 3D zobrazené prezentace v podání NVIDIA 3D Vision Pro (ilustrace NVIDIA)
Zobrazovací systém NVIDIA 3D Vision je primárně určen pro multimediální aplikace, počítačové hry a zobrazování 3D fotografií. Najde tedy uplatnění především v domácích systémech pro zábavu. Jako primárního zobrazovače NVIDIA 3D Vision, případně jeho vylepšená verze 2 (lepší jas a bezdrátová komunikace) využívá kvalitního monitoru s podporou nejlépe Full HD rozlišení 1080p (1920×1080 bodů).
Společným styčným bodem technologií jsou především ovladače
Princip technologie NVIDIA 3D Vision je založen na střídavém zobrazování obrazu pro pravé a levé oko řízeným pomocí zatmívacích brýlí (shutter glasses). Díky tomu prakticky nevyžaduje žádný speciální zobrazovač. Snímky musí být ovšem zcela přesně synchronizovány se zobrazovací jednotkou což zajistí počítač spojený s aktivními brýlemi převážně přes USB nebo IR. Základní podporovaná frekvence zobrazení je 120 Hz (60 Hz pro každé oko po zatmění).
Pro profesionální nasazení společnost NVIDIA připravila svým zákazníkům vylepšený zobrazovací systém 3D Vision Pro. Ten je určen pro nasazení ve spolupráci s grafickými kartami řady Quadro, které mají řadu technických vylepšení především v oblasti OpenGL. Systém není na trhu novinkou byl představen již na výstavě SIGGRAPH 2010, ale jeho možnosti se opírají nejen o technologii hardware a ovladačů, ale také o podporu software.
Zobrazovací systém je v současné době podporován řadou předních firem pro vývoj technického software včetně společnosti Autodesk a je využitelný pro stereoskopické zobrazení jak na monitorech, případně na HDTV, tak na některých typech dataprojektorů. Díky tomu je aplikovatelný také na větší prostory. Omezení dosahu IR modulu je podle technické specifikace na 30 až 45 metrech podle prostředí. Seznam podporovaného zobrazovacího hardware je uveden zde:
http://www.nvidia.com/object/3d-vision-system-requirements.html
Aktivní 3D brýle s komunikačním IR hubem
Přímá podpora technologií Autodesku je uváděna na stránkách společnosti NVIDIA pouze pro produkt Autodesk Maya 2009 a vyšší. V diskusních skupinách je uvedena také podpora Showcase a Navisworks. Především pro Autodesk Showcase považuji vzhledem k primárnímu určení tohoto produktu podporu prostorového zobrazení za skvělou funkčnost. K tomuto tématu se jistě vrátíme v některém z dalších článků.
Prezentace připravená pro stereoskopickou projekci v Autodesk Showcase
S nástupem konkurenčních zobrazovacích systémů využívajících HDMI 1.4 a vyšší se ovšem na trh dostávají i řešení od jiných výrobců jako je LG, Samsung, Sony. NVIDIA v této oblasti poměrně pružně reaguje především v oblasti zábavního průmyslu a umožňuje integrovat GeForce a Quadro grafické akcelerátory se zobrazovacími systémy jiných výrobců. Díky tomu je možné například zobrazit 3D obraz s využitím grafického akcelerátoru GeForce na televizoru Sony s brýlemi Sony. Technologie NVIDIA 3DTV play, která otevírá možnosti technologie NVIDIA 3D Vision je ovšem v současné době využitelná pouze pro multimediální DVD software přehrávače a počítačové hry. Lze si jen přát, aby se i v podpoře tohoto bezesporu cenově dostupnějšího řešení objevily i vývojové a prezentační aplikace.