Stereoskopické 3D zobrazení v Autodesk Showcase 2013
Technologie 3D stereografického zobrazení poskytuje velmi zajímavé cesty k prezentaci projektů na vysoké grafické úrovni. V dnešním článku navážeme na problematiku využití stereografického zobrazování…
Technologie 3D stereografického zobrazení poskytuje velmi zajímavé cesty k prezentaci projektů na vysoké grafické úrovni. V dnešním článku navážeme na problematiku využití stereografického zobrazování s využitím technologie NVIDIA 3D Vision / Vision Pro a popíšeme si využití v Autodesk Showcase 2013 / Service Pack 2. Rád bych předem upozornil, že se jedná více o výsledky experimentování s grafickou kartou NVIDIA Quadro FX 4000, zobrazovacích brýlí 3D Vision Pro a monitoru EIZO 24". Nejedná se v žádném případě o Low-End řešení a je otázkou jak celý systém bude fungovat na jiných typech akcelerátorů, například řady GeForce. Před nákupem doporučuji každé z těchto řešení detailně konzultovat s prodejci ať již z pohledu ovladačů, nebo s kompatibilitou konkrétní aplikace.
Testovací sestava
Cesta k inicializaci 3D stereografického zobrazení nebyla ovšem vůbec snadná. V první řadě doporučuji využít co možná nejnovější verze ovladačů i za cenu, že se nebude jednat zrovna o certifikovanou WHQL verzi. Důvodem je neustálá modernizace jak Showcase tak, podpůrných driverů. Celá konfigurace vyžaduje zcela zásadní podporu OpenGL módu. Showcase nesmí běžet v Direct X módu. My jsme použili Autodesk Showcase 2013 s instalovaným Service Pack 2.
Autodesk Showcase obsahuje v novějších verzích přímou podporu pro 3D zobrazení obsahuje v add-in modulu StereoCustom.py. Ten je nutné v první řadě nutné načíst do Autodesk Showcase a provést restart aplikace.
Načtená podpora pro 3D zobrazení StereoCustom.py
Velmi zásadní otázkou při podpoře framebufferu je podpora pouze akceleračního standardu OpenGL. Autodesk Showcase je totiž schopný pracova i v módu Direct X, který je aktivován v případě nedostatečné podpory OpenGL. Vlastní aktivovaný mód je možné zjistit z informace o produktu.
Náš Showcase pracuje aktuálně v OpenGL módu a je načten modul StereoCustom.py
Při splnění těchto vstupních podmínek lze již najít v nabídce View nově načtené funkce pro podporu Stereo Modu. Bohužel detailní technické informace k podpoře tohoto stylu zobrazování jsou obecně velmi skoupé. O nastavení konkrétních parametrů stereoskopického módu mlčí, nápověda aplikace i diskusní skupiny. Vše tedy zůstává pouze na úrovni experimentování.
Načtené funkčnosti pro 3D zobrazování
Po chvíli experimentování s nastavením Autodesk Showcase a framebufferu Open GL se podařilo dosáhnout potřebného zobrazení dvou současně zobrazených a posunutých pohledů na model, který je dále vyhodnocen v závislosti na komunikaci ovladače grafické karty s NVIDIA 3D Vision Pro brýlemi pracujících na zakrývacím principu.
Zachytit obrázek ve 3D zobrazení je trošku problém
Stereoskopického zobrazení by mělo být dosaženou také ve více monitorovém zobrazení v síťově distribuovaném zobrazení, kdy se o každý segment plochy stará samostatná grafická jednotka.
Konfigurace zobrazení pomocí distribuovaného framebufferu na čtyři zobrazovací plochy
Pro představu této funkčnosti zobrazovacího systému NVIDIA 3D Vision Pro publikujeme velmi pěknou ukázku jeho nasazení ve spolupráci s grafickými adaptéry NVIDIA Quadro na složené ploše ze čtyř zobrazovacích jednotek a ještě ve 3D zobrazení. Informace zdali se jedná o aplikaci čtyř výstupů na čtyřech adaptérech nebo závislých dvou výstupů na dvou adaptérech bohužel chybí.
Ukázka 3D zobrazení v Autodesk Showcase pomocí NVIDIA Quadro