Animace v Autodesk Inventor část III b-Styly scény, kamera
Styly scény (obr. 1) Jedna se o nastavení pozadí, které se nám bude zobrazovat při rendrování. Defaultně Inventor obsahuje 3 základní druhy přednastavených pozadí (obr. 2). Jedná se o vložený…
Styly scény (obr. 1)
Jedna se o nastavení pozadí, které se nám bude zobrazovat při rendrování. Defaultně Inventor obsahuje 3 základní druhy přednastavených pozadí (obr. 2). Jedná se o vložený obrázek, obrázek s barevným přechodem a nakonec kombinace výše zmíněných s odrazovou rovinou.
Při nastavování stylu scén máme na výběr ještě typ obrázku, kde si navolíme, zda chceme použít nějaký již existující obrázek a pouze ho přizpůsobit do plochy, nebo zda si chceme vytvořit vlastní barevný přechod (obr. 4). Pokud budeme chtít použít do pozadí vlastní obrázek (obr. 3), musíme ho nejprve nakopírovat ve formátu .png do příslušné složky Inventoru, kterou standardně nalezneme v dokumentech: C:UsersPublicDocumentsAutodeskInventor2013Backgrounds (obr. 5).
Rozdíl mezi framesy videem (video formátu, Sekvence obrázků) při rendrování animace
Při použití ukládání Sekvence obrázků, jak již sám název napovídá, dojde k ukládání jednotlivých framesů videa v předem zvolené kvalitě obrázků a časováním (*fps)
Tento postup se hodí zejména tam, kde je potřeba pracovat s velkými složitými animacemi, které se mohou skládat i s několika přidružených na sebe navazujících sestav. Zároveň, když dojde k nečekanému ukončení procesu rendrování, můžete poměrně jednoduše navázat na poslední snímek bez ztráty předchozích dat.
Tento postup práce také umožňuje velice jednoduše vstoupit do již vytvořené sekvence obrázků a při nalezení nějakých nesrovnalostí je jednoduše odstranit a nahradit sekvencí novou.
-nevýhoda tohoto postupu je zřejmá, protože pro výslednou plynulou animace je zapotřebí software, který dokáže automaticky složit jednotlivé framesy do řady s časováním (fps) a generovat tak plynulé video. Pro naše potřeby bude postačující free software VirtualDub ke stažení zde
-vždy mějme na paměti, že pro přehlednost je vhodné jednotlivé sekvence tak jak jdou po sobě značit v abecedním pořadí, tento krok nám velmi usnadní další práci s obrázky
Video formát
-tento druh generování videa je uživatelsky přívětivější ve smyslu jednoduššího postupu pro získání videa. Stačí pouze navolit časové úseky videa, kvalitu, výsledný formát a Inventor se pak o vše sám postará
-klady tohoto postupu jsou výše vyjmenované zápory při generování přes sekvenci obrázků
-při generování videa jsem nezjistil žádný časový rozdíl mezi oběma metodami
V návaznosti na předchozí článek a animaci si nyní ukážeme nastavěni stylu scén
-v prvním kroku odstraníme nežádoucí předefinovaná světla v sestavě
-v záložce Scéna vybereme Styly osvětlení
-následuje nastavení Styly scén v záložce Scéna, kde si nastavíme typ Barevný přechod a jako výchozí barvy zvolíme černou a tmavě modrou. Tak docílíme velmi tmavého prostředí, které by nám mělo při výsledné animaci evokovat pocit tmy
-abychom dosáhli kýženého efektu kukátka, použijeme funkci Kamera v kartě Scéna, kterou „namíříme“ na předem vytvořený model pomyslného prstence. Zorné pole kamery nastavíme tak, aby byl ve výsledné animaci vidět pouze kruh s černým pozadím
– výsledná animace majáku byla generována jako video, pro srovnání ukázka, která byla generována z jednoho tisíce obrázků. Při správném provedení divák nepozná rozdíl mezi metodami tvorby videa.
*fps-Frames Per Second=počet snímků za sekundu