Designer Stanislav Hanuš
Koncept nejsilnějšího sériového motocyklu se zrodil ve SketchBooku. Řešení Autodesk SketchBook Designer „Na aplikaci Autodesk SketchBook Designer mě velmi zaujala také možnost spolupráce s produkty Au…
Koncept nejsilnějšího sériového motocyklu se zrodil ve SketchBooku.
Autodesk SketchBook Designer
„Na aplikaci Autodesk SketchBook Designer mě velmi zaujala také možnost spolupráce s produkty AutoCAD či Inventor. Díky možnosti editace tvaru, křivosti a vyhlazení vzniklých křivek byla tvorba skic velmi rychlá a pohodlná.“
Stanislav Hanuš, designér motocyklu FGR 2500 V6 MIDALU
Již v roce 2004 vznikl u českého výrobce, společnosti FGR, nápad na zrod luxusního silničního motocyklu kategorie tzv. naháčů (Naked Bike). Na projektu se začalo pracovat o rok později, kdy Ministerstvo průmyslu ČR schválilo dotaci na vývoj motoru o objemu FGR 2500 V6. Vítězem výběrového řízení na návrh celkového designu motocyklu se v roce 2009 stal Stanislav Hanuš, jinak šéfkonstruktér další české značky, blanenské Blaty. Odborné veřejnosti a fanouškům českých motocyklů je znám například jako tvůrce minibiků Origami a Ultima, čtyřdobé stopětadvacítky BXM Motard či BXE Enduro. Jeho práce zvítězila v konkurenci celkem 11 designérů.
„Stál jsem před výzvou navrhnout design nejsilnějšího sériově vyráběného motocyklu na světě,“ řekl designér Stanislav Hanuš. „Mám velmi dobrou zkušenost s digitálním navrhováním v aplikaci Autodesk SketchBook, která mi již několik let umožňuje rychle a jednoduše realizovat mé myšlenky na virtuální papír. Ale až díky novému produktu Autodesk SketchBook Designer, který vychází z jádra programu Alias, mohou být vytvořená data využita v rámci dalšího postupu digitálního navrhování.“
Silnější než špičkový závodní vůz
Motocykl FGR 2500 V6 MIDALU má vodou chlazený šestiválec do V s objemem 2 442 ccm, výkonem 240 koní a krouticím momentem 200 Nm.
Motor je uložen v příhradovém rámu z ocelových trubek pod samonosnou nádrží z uhlíkového kompozitu. Dalším hojně zastoupeným materiálem je hliníková slitina, ze které je mimo jiné vyrobena masivní zadní kyvná vidlice. Stroj o suché váze 270 kg má naprosto výjimečný poměr výkonu a hmotnosti – 889 koní na tunu. V tomto parametru předstihuje i slavné Bugatti Veyron.
Velmi dravá je i samotná vizuální stránka motocyklu. Už prvotní koncept se přitom začal rodit v digitálních skicách aplikace Autodesk SketchBook Designer. Nový přírůstek do portfolia programů společnosti Autodesk vznikl přizpůsobením produktu z rodiny Alias pro snadnější obsluhu. Je od počátku koncipován jako jeden ze základních stavebních kamenů při navrhování nového výrobku. V rámci předplatného jej mají k dispozici i stávající uživatelé Inventoru.
Digitální navrhování
– od prvního konceptu po výrobu
Autodesk SketchBook Designer umožňuje vytvářet nejen skici designu, ale i nejrůznější návrhy a plány – možnost rychlé úpravy křivosti přitom technickým pracovníkům usnadňuje tvorbu perfektně vypadajících náčrtů i s pomocí obyčejné myši. Podporovány jsou ale také designéry často používané tablety. Právě jejich nasazení je celá aplikace přizpůsobena.
Každá křivka je vektorová – a tedy editovatelná. Lze měnit veškeré její parametry – od tloušťky a barvy až po efekt rozpití a zaoblení konců. Velmi praktická je rovněž možnost změny měřítka libovolné části obrazu bez ztráty kvality. Práce s formátem DWG umožňuje používat podklady vytvořené v této aplikaci napříč celým výrobním procesem. I díky této vlastnosti se podařilo hladce přenést návrh motocyklu do výroby a v roce 2011 jej představit veřejnosti. Kmotrem se stal přední český motocyklový jezdec Karel Abraham.
„Díky produktu Autodesk SketchBook Designer mohou být vytvořená data snadno využita v rámci dalšího postupu digitálního navrhování.“
Stanislav Hanuš, designér motocyklu FGR 2500 V6 MIDALU
Případová studie v PDF