portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 6.

Strojírenství

Práce s materiály a jejich vlastnostmi ve finální vizualizaci je zcela zásadně ovlivňována celkovým nastavením prostředí scény. Moderní aplikace pro vizualizaci dokáží při finálním výpočtu zohlednit c…

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 6.

Práce s materiály a jejich vlastnostmi ve finální vizualizaci je zcela zásadně ovlivňována celkovým nastavením prostředí scény. Moderní aplikace pro vizualizaci dokáží při finálním výpočtu zohlednit celou řadu parametrů včetně odrazu okolních objektů a celkového světelného podání prostředí. Autodesk Showcase navíc ovšem dokáže všechny tyto modifikace precizně zobrazovat v reálném čase bez nutnosti statického výpočtu díky preciznímu využití hardware akcelerace.


 
Základní importovaný model z Autodesk Inventoru

Dnešní článek věnujeme vlivu modifikace některých specifických vlastností prostředí scény na vzhled zobrazovaných materiálů. Porovnáme si postupně jednotlivá nastavení a přidáme jednu z fines, která dokáže zatraktivnit vzhled modelu.Věnujeme se především kovovým a vysoce lesklým materiálům, které jsou na světelné prostředí obecně nejcitlivější vzhledem k poměrně malým, lokálním odleskům (hightlights).

 
Přiřazení referenčních materiálů z knihovny

Autodesk Showcase poskytuje z hlediska nastavení světelných vlastností prostředí a jejich vlivu na povrch výrobku a jeho materiálů jednu z nejjednodušších cest, která je v oblasti software pro vizualizaci vůbec možná. Součástí každého interaktivního prostředí v aplikaci je také definice světelných vlastností, které jsou dále uživatelsky modifikovatelné. Jednoduchým zásahem do prostředí, případně do vlastností okolních objektů můžeme precizně vyladit vzhled prezentovaného výrobku. Ukázková vodovodní baterie pro strukturu použitých modelů bude pro tyto potřeby bezesporu ideálním modelem. Obsahuje navíc poměrně komplikovanou strukturu vysoce lesklých oblých a rovinných ploch, u kterých není snadné najít výhodnou pozici a osvětlení.
 

Aktivace nastavení světelných podmínek a prostředí

Prvním krokem ve stanovení vhodného umístění pro prezentovaný výrobek je rychlá volba prostředí vizualizace. Tento postup pomocí klávesy E je v Autodesk Showcase již známý. Umožňuje přiřadit velmi rychle nejen základní prostorové a světelné dispozice, ale také určit vhodnou polohu modelu. Tento krok je snadný, ale poměrně zásadně ovlivňuje další zpracování scény. Neměl by být ovšem konečný.


Modifikace směrového osvětlení

Důvodem je, že přednastavené prostředí má určité proporce a je vyladěno pro určitý typ situace. Jednotlivá nastavení lze uživatelsky modifikovat v dialogu Lighting Environment and Background Properties. Tento dialogový panel lze využít pro rychlou a velmi účinné modifikace ovlivňující finální vzhled vizualizace modelu.

První nastavení, které ovlivňuje především vlastnosti směrového osvětlení vůči modelu a tím u vysoce lesklých modelů jejich celkový aktuální vzhled a kontrast ve scéně je Directional light contribution. Modifikací tohoto parametru dosáhneme u celkového vzhledu lesklých povrchů zvýraznění kontrastu lokálních odlesků (hightlights). Výsledek této modifikace je viditelný na výše uvedeném obrázku.

 
Rotace prostředí pro zajištění průběhu odlesků

Druhé nastavení slouží k natočení prostředí vůči modelu. Tato funkce může být považována za zbytečnou s konstatováním, „můžeme přece natočit model“, ale opak je pravdou. Model umístíme do vhodné a vizuálně atraktivní pozice bez ohledu na polohu prostředí a to pak dodatečně upravíme. Výhodou je především modifikace interakce prostředí s povrchem modelu a zvýraznění odrazů prostředí, které mohou dokreslit především oblé tvary modelů. Na výše uvedeném obrázku je vidět pro příklad vliv správného natočení prostředí na prokreslení odrazů na lesklé trubce vodovodní baterie. Pro některé případy můžeme před uživatelským nastavením aktivovat v tomto dialogovém okně přednastavené vzory osvětlení.


Inicializace přednastavených světelných vlastností prostředí