portál uživatelů
softwarů Autodesk

Styly osvětlení v Inventor studiu

Strojírenství

Vytvoření nového stylu osvětlení V dialogovém okně Styly osvětlení zvolte v levé horní části možnost Nový styl osvětlení. (Obr. 1) V seznamu stylů osvětlení se vytvoří nová položka Výchozí 1…

Styly osvětlení v Inventor studiu

Vytvoření nového stylu osvětlení

V dialogovém okně Styly osvětlení zvolte v levé horní části možnost Nový styl osvětlení. (Obr. 1) V seznamu stylů osvětlení se vytvoří nová položka Výchozí 1. Styl osvětlení Výchozí 1 označte pravým tlačítkem myši a nastavte jej Aktivní a změňte název stylu. (Obr. 2) V nově vytvořeném stylu jsou obsaženy tři základní druhy světelných zdrojů:

  • Směrový světelný zdroj – poloha je definována pomocí zeměpisné délky a šířky v záložce směrové. Je zobrazován jako slunce.
  • Bodový světelný zdroj – poloha je definována pomocí souřadnic v prostoru. Je zobrazován jako žárovka.
  • Reflektor – poloha je definována pomocí souřadnic v prostoru a vektorem udávajícím směr světelného kužele reflektoru.

 

Obr. 1 – Vytvoření nového stylu osvětlení

Obr. 2 – Přejmenování a nastavení aktuálního stylu aktivním

Úprava směrového světelného zdroje

U směrového světelného zdroje (ikona slunce) nejdříve nastavíme Cíl. Ten určí, ke kterému místu bude směřovat světlo. Na dalších kartách nastavíme intenzitu osvětlení, stíny a u směrového světelného zdroje určujeme zeměpisnou délku a šířku, odkud bude světlo svítit. (Obr. 3)

 

Obr. 3 – Nastavení polohy zdroje světla

Úprava bodového světelného zdroje

U bodového světelného zdroje (ikona žárovky) určíme pozici zdroje osvětlení na kartě Bod. Pozici zadáváme vzhledem k počátku souřadného systému v hodnotách na osách x, y a z. Následně nastavíme útlum osvětlení z možností žádný, nepřímo úměrný vzdálenosti, inverzní kvadratický a počáteční vzdálenost útlumu osvětlení. (Obr. 4) Na zbylých kartách zvolíme intenzitu a nastavení stínů.

Obr. 4 – Nastavení bodového světla

Úprava reflektor osvětlení

Nastavení počáteční pozice a útlumu světla je stejné jako u bodového světelného zdroje.  Navíc nastavujeme cíl osvětlení také od počátku souřadnicového systému na osách x, y a z. Dále nastavíme rozptyl a horký bod (ohnisko), tím nastavíme dva osvětlovací kužely reflektoru. (Obr. 5) Dále již navolíme jne intenzitu a stíny u tohoto osvětlení.

Obr. 5 – Osvětlovací kužely a poloha u reflektoru