Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 7.
Dnešní díl seriálu o práci s materiály v Autodesk Showcase věnujeme problému modifikace vzhledu nerovností textur. Popíšeme si tuto operaci na přípravě vizualizace stavby, jejíž geometrie je převzata …
Dnešní díl seriálu o práci s materiály v Autodesk Showcase věnujeme problému modifikace vzhledu nerovností textur. Popíšeme si tuto operaci na přípravě vizualizace stavby, jejíž geometrie je převzata z Autodesk Revit. Autodesk Showcase může být i ve stavebnictví a architektuře bezesporu výborným nástrojem a od své verze 2012 vychází vstříc i těmto oborům.
Importovaný model z Autodesk Revit ve formátu FBX
Řešení vizualizace střechy definuje jeden z problémů, který není v oblasti materiálů až tak znám. Jedná se o proceduru inverzního obrácení nerovností na oddělených plochách. Tato operace umožňuje upravit správnou orientaci nerovností vůči okolním objektům.
Přiřazení základního materiálu střechy
Standardně vychází přiřazení materiálů a jejich mapování z předem definovaného postupu, který podle určitých pravidel přiřadí velikost textury a její opakování zvolenému povrchu. Tento proces není vždy ideální, jak je tomu vidět na následujících obrázcích, kdy se v sousedních stranách střechy ztrácí efekt výšky krytiny.
Definice hloubky nerovností
V prvním kroku upravíme intenzitu nerovností. Ta je tradičně tvořena podloženým monochromatickým vzorem, shodným s velikostí krytiny. Modifikací odpovídajícího parametru můžeme zvýraznit tloušťku krytiny.
Finální vzhled nerovností
Pokud si prohlédneme textury na střeše detailně, zjistíme, že je v jednotlivých segmentech střechy nevhodně orientovaná nerovnost. Vše lze samozřejmě upravit vhodnou volbou osvětlení, ale tato procedura ve scéně Autodesk Showcase není právě snadná a výsledek je vidět pouze ve statickém výpočtu. Proto je vhodnější zvolit odlišný postup, který je snadnější a rychlejší.
Inverzní vzhled nerovností
Postup vychází z úpravy materiálu na úrovni samostatné oddělené plochy. Kde je upravena orientace nerovností. Tato procedura je velmi zajímavá především z pohledu možností její aplikace na libovolnou nerovnost, u které by bylo jinak velmi obtížné požadovaného efektu docílit.
Oddělení plochy střechy do samostatné plochy
Díky oddělenému materiálu je možné krytinu na střeše opravdu detailně vyladit na všech částech střechy. Můžeme nejen modifikovat vzhled nerovnosti, ale také velikost jednotlivých segmentů textur v daném směru.
Převrácení orientace nerovností (neplést s normálami ploch)
Zřejmě nejsložitější fází modifikace, které lze dosáhnout pouze částečně uspokojivě je vyladění zlomů a návazností textur. Tuto operaci lze provádět vzájemným přesunem pozice bitové mapy. Výhodou v Autodesk Showcase je bezesporu interaktivní náhled celého procesu, který v případě staticky počítané vizualizace je prakticky nemožný.
Úprava návazností textury patří k obtížné fázi vizualizace
Pro dosažení co možná nejlepšího výsledku je možné v Autodesk Showcase modifikovat také světelné vlastnosti nerovností. Lze tak upravit vzhled textury vůči osvětlení v prostředí.
Finální vzhled střechy