Představení produktu Autodesk Infraworks – 1. díl
Společnost Autodesk disponuje širokou nabídkou AEC aplikací, ale většina z nich je zaměřena spíše na detailní projekční práce. Jsou zaměřeny na detailní a prostorově přesné výkresy a modely. Jedn…
Společnost Autodesk disponuje širokou nabídkou AEC aplikací, ale většina z nich je zaměřena spíše na detailní projekční práce. Jsou zaměřeny na detailní a prostorově přesné výkresy a modely. Jedná se například o produkty AutoCAD, Revit nebo AutoCAD Civil 3D.
V případě koncepčního designu lze vyšší produktivity dosáhnout pomocí aplikací, které nejsou tak jednostranně zaměřené a tím trochu funkčně svázané. Když například plánujete přibližný vzhled místa určeného pro novou výstavbu, určitě nebudete chtít hned řešit detaily. Příprava projektu ve výše zmíněných produktech včetně zdlouhavého renderování mnoha vizualizací může zabrat spoustu času a skončit rychlým smetením projektu ze stolu.
Aplikaci Autodesk Infraworks lze využít pro vizualizaci sídel při zkombinování importovaných dat a výstupů vytvořených zabudovanými nástroji.
V počátečních fázích projektů je třeba mít k dispozici nástroje pro rychlé změny, tvorbu různých alternativ a názornou prezentaci nápadů ve 3D prostředí, které bude srozumitelné i pro technicky méně zdatné uživatele.
Autodesk Infraworks (AI) neboli Infrastructure Modeler je poměrně nový produkt, který byl vyvinut právě pro potřeby koncepčních návrhů kompletní infrastruktury. Je určen pro projekty z oblasti pozemního stavitelství, dopravy a územního plánování nejrůznější velikosti. Stejně tak je ale použitelný při plánování nového bydlení či architektonických zásahů při potřebě převést představy do 3D podoby.
Největší předností aplikace je její jednoduchost a rychlé použití. K jejímu zvládnutí není třeba v podstatě žádná znalost CAD aplikací – je to trochu jako počítačová hra. Jestliže máte rádi SIM city a podobné strategie, nebudete mít s AI problém. Většina prvků je již připravena v knihovnách – stačí je jen umístit a upravit jejich rozměry.
Aplikace AI ale není určena jen pro jednoduchou vizualizaci novách návrhů. Kromě toho, že je možné za několik hodin či dokonce minut dát představám reálný tvar, lze projekt také prohlížet v reálné podobě. Časem se navíc náčrty mohou změnit v detailní návrhy nového bydlení a dalších prvků infrastruktury. Aplikace AI vznikla na základech projektu Galileo, který byl vyvíjen pro modelování v měřítku celých měst, což je tedy další možné použití.
Čím začít?
Každý projekt začíná přípravou veškerého kontextu, do kterého nový návrh zakomponujeme. Aplikace AI je pro tyto účely schopna zpracovat různé typy dat včetně CAD a GIS podkladů včetně modelů terénu a rastrových formátů dat.
Koncept projektu nové nemocnice
Ideálním začátkem je digitální model terénu v kombinaci s leteckým snímkem a na něm „naložená“ GIS a CAD data referencovaná do stejného souřadnicového systému.
2D data je možné rychle dostat do 3D prostředí. Při koncepční fázi návrhu lze všem budovám nastavit stejnou výšku – např. 10 metrů a tu dle potřeby jednoduše tažením myši nebo číselným zadáním okamžitě upravit dle potřeb.
Když je vyžadována vyšší přesnost modelu, jsou k dispozici další nástroje, které umožňují zpracování přesnějších podkladů jako jsou data z LiDARu nebo stereoskopické snímky. Jejich cena je ale vyšší než u klasických podkladů.
AI lze využít pro vizualizaci dat z různých GIS platform jako jsou AutoCAD Map, ESRI ArcGIS nebo Bentley Map. Mohou to být například zvláštně chráněná území nebo naopak lokality zasažené hlukovým znečištěním kolem projektované komunikace.
Některé z běžně používaných GIS datových dat s sebou nesou i atributy. Může tím být třeba klasifikace budov na komerční a residenční použití. Atributy jsou velmi důležitým zdrojem informací a AI si s nimi poradí.
Příprava konceptu projektu
AI nabízí široký rozsah nástrojů pro rychlé modelování komunikací, podzemních inženýrských sítí, budov, zelených a vodních ploch. Vše je velmi jednoduché, intuitivní a základní náčrty lze vytvořit ze několik minut.
Město Le Havre, model přístavu
Jakmile objekty do projektu přidáme, jsou automaticky uzpůsobeny terénu, ale je možné je jednoduše upravit dle záměrů – tedy nad povrch v případě mostů nebo pod povrch v případě inženýrských sítí.
2D a 3D projekční výkresy je možné do aplikace rychle přenést v podobě formátu DWG. Veškerou geometrii, tedy existující i projektovanou lze sjednotit pomocí jednoduchých úchopů. Stejně je tomu i u terénu. Samozřejmě se nejedná o precizní projekční nástroje pro stavitelství, vše je určeno hlavně pro názorné vizualizace variant projektů. U existujícího terénu lze proto třeba rychle ve svahu vytvořit plochu pro zamýšlenou budovu.
Jednotlivé objekty je možné stylizovat díky položkám připraveným v knihovnách. K dispozici jsou typy komunikací, textury pro stěny budov, mosty, tunely a další prvky urbanizované krajiny jako parky, vodní plochy nebo parkoviště. K dispozici jsou také knihovny pro městský mobiliář – dopravní značky, pouliční osvětlení, autobusové zastávky, odpadkové koše, hydranty či stromy. Použít lze také modely z aplikací 3ds Max nebo Revit. S trochou pozornosti mohou vytvořené vizualizace vypadat opravdu realisticky a poutavě.
Nástroje pro koncepční návrhy v aplikaci AI jsou v zásadě jednoduché, ale jimi vytvořené objekty jsou poměrně „inteligentní“. Když například dojde ke křížení dvou komunikací, automaticky je vytvořena křižovatka a v místě křížení jsou odstraněny všechny prvky, které do křižovatky nepatří a jsou konfliktní – tedy lampy či dopravní značení.
Pro potřeby architektů a urbanistů obsahuje aplikace základní nástroje pro projekci budov, ale neumí úplně vše, proto lze v případě potřeby detailnějších návrhů využít import pomocí formátu FBX. Modely lze předtím vytvořit třeba v aplikacích Autodesk Project Vasari nebo Google SketchUp Pro. Opravdu detailní návrhy pak lze importovat z produktů Revit nebo 3ds Max Design.
Související články:
- Představení produktu Autodesk Infraworks – 1. díl