portál uživatelů
softwarů Autodesk

Design sluchátek v Autodesk SketchBook Designer

Strojírenství

Hlavní okno SketchBooku obsahuje lištu s nejdůležitějšími funkcemi. Pomocí posledních čtyř ikon otevřeme okna, které slouží pro: nastavení vlastností kreslícího nástroje, barvy, hladin a mřížky. …

Design sluchátek v Autodesk SketchBook Designer

Hlavní okno SketchBooku obsahuje lištu s nejdůležitějšími funkcemi. Pomocí posledních čtyř ikon otevřeme okna, které slouží pro: nastavení vlastností kreslícího nástroje, barvy, hladin a mřížky. Pro nákres sluchátek aktivujeme mřížku pro lepší orientaci na ploše. (Obr. 1)

Obr. 1 – Ikony pro nastavení vlastností

 

Do souboru si chceme vložit podkladový obrázek. Import souboru najdeme v hlavní nabídce souboru. Tam je na výběr ze třech možností. Dva křivkové importy dat ve formátech DWG a DXF a import obrázku. S vloženým obrázkem se vytvoří nová hladina, u které v jejím dalším nastavení zvolíme průhlednost (Obr. 2) a pozici vůči ostatním hladinám (čím výš je hladina v okně hladin, tím je v kreslícím okně víc v popředí). Další nastavení u hladiny otevřeme přes šipku po levé straně od roviny.

 Obr. 2 – Importovaný obrázek a jeho nastavení

 

Náčrt sluchátek

Náčrt kreslíme v hladině Vector a v náčrtu si vystačíme s několika základními funkcemi. Nejdříve nastavíme symetrické kreslení u hladiny. (Obr. 3) Poté pomocí funkce Pencil zvládneme načrtnout celou skicu.

 

 Obr. 3 – Nastavení symetrického kreslení

 

Použití funkce Pencil (Curve stroke mode)

Pomocí tužky kreslíme obecné křivky, které jsou zadané počátečním a koncovým bodem. Po nakreslení křivky se zobrazí tlačítko, pomocí kterého linearizujeme nebo zaoblíme křivku. (Obr. 4) Toto tlačítko se objeví i po každém označení dané křivky.

Obr. 4 – Zaoblení a zlinearizování nakreslené křivky 

 

 

Funkce pro výběr křivky

Výběr křivky, výběr části křivky, výběr přesahujících částí křivek. (Obr. 5) Tyto funkce používáme pro editaci tvaru a odebírání nadbytečných částí skici.

 

 Obr. 5 – Funkce pro výběr křivky

 

Vytvoření nové hladiny náčrtu

Pro nový pohled, který nebude osově souměrný, potřebujeme vytvořit novou hladinu náčrtu. Příkaz pro vytvoření nové vektorové hladiny (Ctrl+Alt+N) najdeme v hlavní nabídce pod položkou hladiny nebo pokud najedeme na okno hladiny (Obr. 6), na kterém podržíme levé tlačítko myši, kde se poté objeví ikona vytvoření nové hladiny.

Obr. 6 – Vytvoření nové vektorové roviny 

 

Křivky propojíme, protáhneme tak, abychom při následném vybarvování měli křivkami omezené plochy.

 

Vybarvení částí sluchátek

Barvy nanášíme v hladině Paint, které používáme stejně jako vektorové roviny. Nanášení barvy „plechovkou“ jaké známe z Malování ve Windows, zde dělíme na čtyři druhy. A to na celistvý nános barvy, nános barvy s nasvícením lineárním nebo radiálním a nanesení textury. (Obr. 7)

 

 Obr. 7 – Výběr z nabídky nanesení „plechovkových“ barev

 

Výsledná skica (Obr. 8)

Export výsledného nákresu provedeme v hlavní nabídce souboru, kde pod položkou Export vybereme jednu z možností: TIFF, PSD, DWG, DXF a SVG soubor. Dále máme možnost pod položkou Export vybrat možnost Make Picture, která vytvoří obrázek buďto aktivních nebo viditelných ploch.

  

 Obr. 8 – Obrázek vyexportovaný z Autodesk Sketchbook Designer