portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 10.

Strojírenství

Dnešní článek věnovaný práci s materiály v Autodesk Showcase věnujeme problematice řízení odlesků u kovových materiálů. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně častou problematiku ukážeme si příslušná …

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2013, část 10.

Dnešní článek věnovaný práci s materiály v Autodesk Showcase věnujeme problematice řízení odlesků u kovových materiálů. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně častou problematiku ukážeme si příslušná nastavení na vizualizaci industriálního problému.

Přiřazený materiál s pasivním nastavením vlastností

Na kleštiny kovacího manipulátoru přiřadíme materiál s pasivním nastavením světelných vlastností. Prakticky se jedná o povrch, který se vůči okolí chová zcela neutrálně, není průhledný, nevykazuje žádné vlastní záření, odlesky apod.

Definice místa nejvyššího odlesku

Při nastavení světelných vlastností povrchu materiálu budeme postupovat netradičně od ladění detailů k plošnějším nastavením. Důvodem je především snaha vytvořit lépe identifikovatelné změny světelných vlastností povrchu kovového materiálu. Na výše uvedeném obrázku je v prvním kroku nastavena hodnota místa největšího odlesku (Highlight). Toto místo je specifické pro výrazně lesklé povrchy.

Definice celkové lesklosti povrchu

Po nastavení Highlight můžeme modifikovat celkovou úroveň lesklosti povrchu (Reflectivity). Ta ovlivňuje povrch výrazně a má zcela zásadní vliv na celkový vzhled povrchu materiálu.  

Definice křivky lesklosti povrchu

Velmi příjemnou vlastností Autodesk Showcase je možnost přesného nastavení křivky intenzity odlesků. Funguje obdobně jako tradiční nastavení gama křivky, to znamená, lze výrazně přesněji modifikovat odlesky povrchu v celé šířce jejich intenzity.

Definice barevnosti odlesků

U odlesků je možné také v Autodesk Showcase modifikovat barevnost odlesků. Lze tak například vytvořit stav vysoce lesklého povrchu ovlivněného kontrastním barevným okolím.

Přiřazení textury odlesku

Další z velice zajímavých funkcí je možnost odlesk definovat pomocí textury reflexní mapy. Ta ovlivňuje odlesk povrchu na základě intenzit odvozených z libovolné bitové mapy (rastrového obrázku).

Vliv nerovností na odlesk

Autodesk Showcase dokáže ve vizualizaci povrchů jít až na úroveň změny intenzity odlesků v závislosti na nerovnostech definovaných pomocí funkce Bump. Výsledek je jistým kompromisem vůči existenci fyzických prohlubní v povrchu materiálu. Vlastní vizualizace v případě jemných nerovností struktury povrchu dává v oblasti akcelerované grafiky ovšem velmi solidní výsledky.

V případě nerovností je nutné dávat pozor na směry ploch

Samozřejmě ne vše je 100%. Na výše uvedeném obrázku můžete vidět vzájemné ovlivnění tvaru ploch modelu a funkce Bump. V tomto případě nedošlo k přesnému výpočtu přechodu na hranicích jednotlivých ploch a došlo k změně pozice  textury nerovnosti.

Pro vysoce náročné výsledky lze aktivovat Raytracer

V Autodesk Showcase je k dispozici samozřejmě také „čekací“ statický výpočet na základě metody sledování paprsku (Raytracing). Tato metoda poskytuje pro práci se světlem několik dalších možností pro práci se světlem. Právě v oblasti odlesků má Raytracing své opodstatnění.